מסילת ישרים - נוסח הויכוח. | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית מסילת ישרים - נוסח הויכוח. | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה
למי שיודע יש במסילת ישרים שני גרסאות.
הגירסה המוכרת.
ויש גירסה שנמצא בשנים האחרונות שהיא ויכוח בין חכם לחסיד.
מה הנוסח האמיתי?
שני גרסאות שנכתבו על ידי רבינו הרמח"ל עצמו, כאשר בסופו של דבר הוא בחר להדפיס את הנוסח המוכר!
 
ומדוע לא הרפיס את השני? האם היתה בו בעיה?
אין לי ידיעה בוודאות,
מההיכרות עמוקה עם היסטוריית רבינו הרמח"ל וחברת מבקשי ה',
אני יכול לשער שהוא כתב תחילה בצורה של ויכוח ולא נתנו לו להדפיס,
ולכן שינה וכתב שוב ללא ויכוח, ואז על אף שהתנגדו להדפסתו, היה פחות בחוזק.
 
אני יכול לשער שהוא כתב תחילה בצורה של ויכוח ולא נתנו לו להדפיס,
ולכן שינה וכתב שוב ללא ויכוח, ואז על אף שהתנגדו להדפסתו, היה פחות בחוזק.
כמדומה שלמסילת ישרים לא היתה מעולם התנגדות, ואך בסדר ויכוח לא נראה לי שיש מה להתנגד [אין שם קבלה].

אגב, שמעתי פעם מחכ"א שמה שכתב המס"י בהקדמה שכתב דברים פשוטים שההמון שוכח ורק להזכיר הוא בא, שדברים אלו נכתבו מפני ההתנגדות אליו, שחשש שגם את ספר זה ישרפו או יגנזו, ועל כן כתב שאין בספר זה חידושים, אך באמת יש בו הרבה מאד חידושים [וידוע ליודעי ח"ן שנכתב ע"ד הנסתר].
 
כמדומה שלמסילת ישרים לא היתה מעולם התנגדות, ואך בסדר ויכוח לא נראה לי שיש מה להתנגד.
רבינו הרמח"ל זיע"א חיבר את 'מאמר הוויכוח חוקר ומקובל',
במאמר זה יצא רבינו מפורש נגד וועד ד' ארצות (בלי להזכיר את שמם) בביטויים חריפים.
הוצאת חיבור על דרך הוויכוח הייתה מעוררת התנגדות חוזרת.

כפי שציטטת בהמשך הודעתך, משפט זה שגוי לחלוטין! החיבור 'מסילת ישרים' הוא החיבור העמוק ביותר בתורת הרמח"ל!
זה נכון שמי שלומד את הספר 'מסילת ישרים' בלבד, לא יבין את סודות הקבלה שבו. אך מי שיודע 'אדיר במרום' ו'קל"ח פתחי חכמה' טוב, ובפרט את 'פירוש מאמר ארימת ידי בצלותין' מתפעל מעומק הגאונות העיון החידושים וההסתרה של סודות הבריאה 'העיון באלהות'.

שדברים אלו נכתבו מפני ההתנגדות אליו, שחשש שגם את ספר זה ישרפו או יגנזו, ועל כן כתב שאין בספר זה חידושים, אך באמת יש בו הרבה מאד חידושים
משפט מדויק, מי שמכיר את ההיסטוריה של רבינו הרמח"ל זיע"א ושל 'חברת מבקשי ה'....
 
הוצאת חיבור על דרך הוויכוח הייתה מעוררת התנגדות חוזרת.
דחוק מאד - הלא הדעת תבונות ג"כ יצא בדרך ויכוח.
כפי שציטטת בהמשך הודעתך, משפט זה שגוי לחלוטין! החיבור 'מסילת ישרים' הוא החיבור העמוק ביותר בתורת הרמח"ל!
שוב, אך כמו שבמסילת ישרים עצמו לא היתה בעיה בהוצאתו משום שהקבלה בו היתה מוסתרת, הוא הדין לסדר ויכוח.
 
דחוק מאד - הלא הדעת תבונות ג"כ יצא בדרך ויכוח.
מסילת ישרים נדפס באמסטרדם שנת ה'ת"ק
דעת תבונות נדפס בוורשא בשנת ה'תרמ"ט.

ב 150 שנה הנ"ל היה שינוי משמועתי מאוד בעולם היהודי ביחס לרבינו זיע"א!
 
אגב, ראיתי בספר מכתב ישראל מהגרי"א וינטרוב זצ"ל שאין ללמוד בסדר ויכוח משום שהוא מראה כאילו יש צד שני.
מוזר לי.
רק בהתחלה של הספר יש באמת ויכוח .
בהמשך החכם מהנהן בראשו לחסיד ומתלהב מכל מילה של החסיד.
 
סדר ויכוח משלים בהרבה מקומות את סדר הפרקים, מוסיף מרחיב מבהיר ומבאר.
מעלה נוספת שיש באופן כללי בכל ספר הנכתב בדרך ויכוח הוא שבאופן זה הדברים יותר נקלטים ומתיישבים על הלב ונחקקים בזכרון. [אם כי יש בזה מעט מגרעה והיא שלפעמים יכול להיחקק רק צד אחד והוא יכול להיות גם הצד הלא נכון].
הדברים שהביא ר' @יאשע בער בשם הרב וינטרוב, הם תמוהים מאד, וכי חסרים לנו ספרים של הרמח"ל שנכתבו בצורת ויכוח? אולי גם לא נלמד דעת תבונות? וחוקר ומקובל?
דברי @מכון באר שלמה דחוקים מאד. לומר שהרמח"ל חשש להוציא ספר בסדר ויכוח משום שחשש שישווהו לחוקר ומקובל נשמע לא הגיוני.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

נא להביא כאן מראי מקומות, ציטוטים, ווארטים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון