מי שלא חטא, איך יקיים מצות תשובה? | בית המדרש| דף 2 | פורום אוצר התורה מי שלא חטא, איך יקיים מצות תשובה? | בית המדרש| דף 2 | פורום אוצר התורה
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה
הבאתיו באשכול אחר
ושמעתי מפי הרב הגדול מרן מהר"ר אברהם סכנדרי ששמע מפי סופרים איש מפי איש מפי הרמב"ם שאדם גדול לא היה רוצה לקרות וידוי כי יודע בעצמו שלא עשה דבר עבירה ולמה ידבר שקרים לפניו והוא חותמו אמת
והשיבו הרמב"ם ..... ואף על דבר זה שדברת עתיד אתה ליתן את הדין עכ"ל
 
אז מותר לו לעבור עבירה בכדי לשוב ולקיים מצות תשובה
אולי יפרש מר לבור ועם הארץ כמוני מיהו הרב אור פני משה הנ"ל
ובכל אופן, האומר אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה
והאיך אמרו חז"ל שז' מתו בעטיו של נחש והלא ממה נפשך, או שלא קיימו מצוות תשובה או שעברו עבירה כדי לקיימה..
והאיך יקיים תשובתו אם אינו מתחרט על העוון, ואם יתחרט הרי הוא תוהא על הראשונות שאין זוכרין לו זכויותיו
וכלך לך אצל הפסוקים ומצא שמצות התשובה (ושבת עד ד' אלוקיך) אינה אלא על מי שחטא ודומה הדבר למי שישאל כיצד יקיים מצות אכילת מצה כאשר התאריך הוא ו' סיון
אגב, דוד המלך רצה ללמד תשובה לרבים
דבר תימה אחד גדול..
 
האומר אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה
הרב אור פני משה ידע ג"כ מההלכה הזאת
וכנראה הבין שיש הבדל בין אדם פשוט לבין צדיק שלא חטא מימיו
כמובן שאין לי תשובה על כל השאלות אבל זה לא אומר שזה לא נכון
 
ואח''כ עשו תשובה וממילא מתו בעטיו של נחש
מה, רק ז' אנשים מתו אחרי שעשו תשובה ולא נמצאו בכל דורות עולם מי שעשה תשובה על כל חטאיו?
בודאי שז' שמתו בעטיו של נחש הם אלו שלא חטאו מימיהם
אם יש לך מקור אחר אשמח לשמוע
 
הרב אור פני משה ידע ג"כ מההלכה הזאת
וכנראה הבין שיש הבדל בין אדם פשוט לבין צדיק שלא חטא מימיו
כמובן שאין לי תשובה על כל השאלות אבל זה לא אומר שזה לא נכון
לא הבנתי את החילוק
אשמח אם תסביר
כמובן שאין לי תשובה על כל השאלות אבל זה לא אומר שזה לא נכון
אתה אולי צודק, אבל איך נישא וניתן בדברי תורה?
 
לא הבנתי את החילוק
אשמח אם תסביר
אחטא ואשוב מדובר באדם שחוטא ע"מ לחטוא וצדיק חוטא ע"מ לקיים מצוה
אתה אולי צודק, אבל איך נישא וניתן בדברי תורה?
לשאת וליתן צריך, אלא שיש הבדל איך מציגים את השאלה ואיך מתייחסים לרב שאמר אותה, וד"ל
 
אחטא ואשוב מדובר באדם שחוטא ע"מ לחטוא וצדיק חוטא ע"מ לקיים מצוה
אם חוטא על מנת לקיים מצוה, וכך הוא מחוייב מצד הדין, האיך ישוב על כך בתשובה?
לשאת וליתן צריך, אלא שיש הבדל איך מציגים את השאלה ואיך מתייחסים לרב שאמר אותה, וד"ל
אכן. אך יש לך להודות כי טענה זו מעוררת תמיהה רבה.
אגב, טרם החכמתי במי מדובר, האתר של המכלול חסום לי אולי יוכל מר להעלות לי טקסט קצר בעניין. ישר כח.
 
אגב, טרם החכמתי במי מדובר, האתר של המכלול חסום לי אולי יוכל מר להעלות לי טקסט קצר בעניין. ישר כח.
רבי משה טוביה מזונטהיים

לידה 4 בינואר 1753
כ"ח בטבת ה'תקי"ג
זונטהיים ליד היילברון
פטירה 21 בספטמבר 1830 (בגיל 77)
ד' בתשרי תקצ"א
הנאו
השתייכות יהדות גרמניה
תחומי עיסוק רב העיר הנאו
חיבוריו אור פני משה
רבה של הנאו
תקנ"ה–תקצ"א
רבי משה טוביה מזונטהיים (כ"ח בטבת ה'תקי"ג, 4 בינואר 1753, זונטהיים ליד היילברון - ד' בתשרי תקצ"א, 21 בספטמבר 1830, הנאו) רבה של הנאו, ומגדולי רבני יהדות גרמניה בתקופתו.


ביוגרפיה
נולד בעיירה זונטהיים שליד היילברון, בצפון מדינת באדן-וירטמברג שבפרנקוניה. בגיל שלוש נמסר בידי אמו לקרוב משפחתם רבי נפתלי צבי קצנלנבוגן רבה של מרגנטהיים (אנ') שגידל וחינך אותו עד הגיעו לגיל שמונה עשרה, אז נישא לקרובתו זיסה זונדהיים, נכדתו של הרב הלל מינץ שהיה רב במנהיים. גיסו, אח אשתו היה הרב הלל מזונטהיים, שכיהן כרב באשאפנבורג (אנ').

אחרי נישואיו עבר לגור בעיר פירט, בה למד בישיבתו של הרב המקומי רבי יוסף שטיינהארט, ישיבת פיורדא. רעו לספסל הלימודים בישיבה זו היה הרב מרדכי בנט, לימים רבה של ניקלשבורג.

בתחילה הוכתר כרב ב'ליימן' והסביבה על מקומו של רבי נפתלי הירש קצנלבוגן אך התפטר כאשר ראה יהודי שפתח חנותו בשבת. בחודש אב שנת תקנ"ה (1795) התמנה לכהן כרבה של הנאו, בה הקים ישיבה לאחר שנה. עמד בקשרי מכתבים עם רבים מגדולי דורו ודבריו משוקעים בכתביהם.[1] הוא היה בין הרבנים הלוחמים ברפורמים.

שנה לאחר פטירת אשתו הראשונה, נישא בשנית בשנת תקפ"ג (1823) לגיטה בת אברהם בעער מבקנהיים, שגרה בגלנהויזן.

הרב משה טוביה מזונטהיים כיהן ברבנות הנאו במשך 35 שנים עד לפטירתו בד' בתשרי תקצ"א, 21 בספטמבר 1830. הוא נקבר למחרת היום בהנאו במעמד רבני האזור.

בנו, רבי נתן נטע אריה זונדהיים, התפרסם אף הוא כגדול בתורה וטוב לבריות.

ספריו
חידושיו ושאלות ותשובות מכתב ידו, נדפסו בספר "אור פני משה" (פרנקפורט תרפ"ח).

מתוך המכלול
 

הודעות מומלצות

כתב השו"ע (סימן תפא סעיף ב' ) "חייב אדם...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון