מי שלא חטא, איך יקיים מצות תשובה? | בית המדרש – דיונים תורניים מי שלא חטא, איך יקיים מצות תשובה? | בית המדרש – דיונים תורניים
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן
נוסף ללוח שנה: 05-22-25

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,777
תודות
4,610
נקודות
485
אם מרגיש בנפשו שלא חטא מנעוריו כלל, ואיך יקיים מצות תשובה, אז מותר לו לעבור עבירה בכדי לשוב ולקיים מצות תשובה, כמו שמצינו אצל דוד המלך ע"ה שלא עשה זאת רק בכדי לקיים מצות תשובה כדבחז"ל, ופשוט הוא [1], כי בכל התורה כולה מצות עשה דוחה את לא תעשה. (אור פני משה ויחי)


[1] וכתב בספר טעם הצבי (פ' אמור) ולכאורה תמוה דהא על כל פנים בעינן דבעידנא דמיעקר לאו מקיים עשה. והנה חובה עלינו ליישב דברי הצדיקים בעלי רוה"ק. ולפי הנ"ל יש לאמר דבאדם כזה שלא חטא מעולם אין לחוש שימשך אחר צד האיסור, ולכן בכהאי גוונא לא בעינן בעידנא. עיי"ש.​
 
לא כתוב שהוא חטא בשביל שיעשה תשובה, אלא בשביל שילמדו הרבים, וכלשון רש"י "ליתן פתחון פה לשבים"
שנית, לא כתוב שזאת היתה הסיבה של דוד לחטוא, אלא שזו הסיבה השמיימית שגרמה לו לחטוא, למרות ש"לא דוד ראוי לאותו מעשה"
 
בכה"ג אין לו חיוב של מצוות תשובה
כיון שהמחייב של תשובה זה אם עבר עבירה
בכה"ג שלא עבר תו אין לו מה לשוב ואצ"ל
ובגלל שאין לו את המחייב של מצות תשובה.
והוא רוצה לקיים את המצוה הזאת אז לכן-
מותר לו לעבור עבירה בכדי לשוב ולקיים מצות תשובה
 
והנה חובה עלינו ליישב דברי הצדיקים בעלי רוה"ק. ולפי הנ"ל יש לאמר דבאדם כזה שלא חטא מעולם אין לחוש שימשך אחר צד האיסור, ולכן בכהאי גוונא לא בעינן בעידנא
והוא חידוש דזה הגדר דבעידנא, דרק משום כן אסור
 
נערך לאחרונה:
לקו''ש חכ''ח מביא מהרש''א ולפי''ז מתרץ עניינים נוספים
המהרש"א שמבאר שהמקושש עשה מלאכה שאינה צריכה לגופה, דלא היה צריך לעצים ורק רצה להראות וכו'. וזהו שעבר על איסור שבת דוקא כי הוא לא רצה לחטוא ודוקא בשבת ישנה אפשרות לעשות מלאכה באופן שאינו צריך לגופה, ואזי אין זה חטא. אך מכל מקום בית דין מענישים דאין יכולים לברר מה היה בליבו.

דהנה אף שאיסור שבת תלוי במחשבה, דמלאכת מחשבת אסרה תורה, מכל מקום רואים שמפני שעבר על האיסור במעשה בפועל חייב מיתה. וזהו טעם הסמיכות לעבודה זרה, דגם בעבודה זרה עיקר האיסור הוא במחשבה שלא להאמין בה, ומכל מקום כשמכריחים לעבור עבודה זרה – אף שהוא רק במעשה בפועל – יהרג ועל יעבור. וזה מראה על החשיבות דמעשה בפועל.
 
יש מעשיה על בריסקר שפשפש במעשיו בערב יוה''כ ומצא שאין לו עבירה בשביל לקיים עליה מצוות תשובה וקם ועשה מעשה ניגש לאיזה יהודי וחבט בו במכות הגונות, מיד באה רעייתו ואמרה אתה לא יודע איזה מצווה קיימת..
 

הודעות מומלצות

בעקבות נושא זה:
[URL...

משתמשים שצופים באשכול הזה

נושאים דומים

חזור
חלק עליון
חדש - בלוגים תורניים למשתמשים!
לרשימת הבלוגים ופתיחת בלוג משלך >>>
זוכה חמישי בהגרלה
לפרטים >>>
בפורום אוצר החידות כבר ביקרת?
השתתף כאן! >>>
קראת את המאמרים החדשים?
לפרטים >>>