מה בין רוב לקרוב שתיהם אחוזים? | בית המדרש| דף 2 | פורום אוצר התורה מה בין רוב לקרוב שתיהם אחוזים? | בית המדרש| דף 2 | פורום אוצר התורה
ושמעתי להוכיח כן עוד ממש''כ הש''ך בשם התרוה''ד [ולא ידעתי כרגע מקומו] דהנה אם הפקיד א' אצל חבירו י' מטבעות ועירבו הנפקד עם מעותיו והיה כ' מטבעות ונאבדו ד' מטבעות הדין הוא שהמוציא מחבירו עליו הראיה להוכיח שלא שלו נעלמו ויתן לו רק ו' מטבעות, הגם שיש רוב שנאבדו משל בעה''ב דלא אזלי' בממון בתר רובא, אבל אם א' הפקיד י' ואחד כ' אזלי' בתר רובא ויחסר הכל מבעל הכ'.

והוסיף הש''ך בשם התרוה''ד שאם היה לו כ', ואחד הפקיד י' ואחד ו', אז אין מחסרין משל בעה''ב דהמוציא מחבירו וכו', וכלפי השנים האחרים אזלי' בתר רובא ומחסרין מבעל הי'.

ומעתה אם רוב זה בגלל האחוזים פה הלא פשוט שאין רוב אחוזים שנחסר ממנו, אלא מהבעה''ב, אלא דמהבע''ה א''א להוציא ואיך זה יגרום שנחסר ממנו, ופשוט.
 
ושמעתי להוכיח כן עוד ממש''כ הש''ך בשם התרוה''ד [ולא ידעתי כרגע מקומו]
הוא בסי' רצ"ב סקכ"ז

וז"ל הרמ"א שם סעיף י':
אבל אם נתן לו להוליך טבעיות של זהב וכיוצא בו וערבן עם שלו ונאבד א' מהן יכול המוחזק לומר לשאינו מוחזק דלמא שלך נאבד ואם שנים הפקידו אצל אחד ונאבד או נגנב אחד מהן אזלינן בתר רובא וכל דפריש מרובא קא פריש.

וכתב שם הש"ך:
ובת"ה שם כ' עוד רבותא דהיכא שהפקידו אצל אחד ושל הנפקד היו רוב כגון שהפקיד ראובן לשמעון עשרה ולוי מסר לו ה' ושלו היו כ' אע"ג דהנפקד אינו מפסיד כלום ומטעם שהוא מוחזק אפי' הכי לגבי ראובן אזלינן בתר הרוב וע"ש.

נ.ב. הדוגמא שהבאתי למעלה ממטבעות לא נכונה כמבואר ברמ"א שם, וצ"ל טבעות
 
יש להביא ראיה ברורה שרוב זה לא אחוזים מזה שמצאנו סמוך מיעוטא למיעוטא והו''ל מחצה על מחצה [עי' ב''ב צג. ובתוס' שם], והא פשיטא דאין כל מיעוט 25 אחוז בדיוק
ולמעשה יש לדון בראיה זו דשם אחר דאיכא כמה צדדים לכאו' אין הנידון מצד רוב של כה''ת אלא של רוב צדדים [וכידוע אליבא דהרשב''א בס''ס] ואינו דומה לרוב של כה''ת
אלא דעדיין יש לדון דאם אזלי' בתר אחוזים למה שלא יהא נידון גם מצד רוב של כה''ת, וצ'ת אם יש להוכיח משם
 
ולמעשה יש לדון בראיה זו דשם אחר דאיכא כמה צדדים לכאו' אין הנידון מצד רוב של כה''ת אלא של רוב צדדים [וכידוע אליבא דהרשב''א בס''ס] ואינו דומה לרוב של כה''ת
אמנם לכאו' זה גופא דיש רוב צדדים מראה שאין הרוב קשור לאחוזים, דברוב צדדים ודאי מצוי שהאחוזים יהיו לצד השני
 
אמנם לכאו' זה גופא דיש רוב צדדים מראה שאין הרוב קשור לאחוזים, דברוב צדדים ודאי מצוי שהאחוזים יהיו לצד השני
ואי נימא כן, ונימא דבעיקרון בסתם רוב כן יש איזה צד סברא לילך בתר רוב, נצטרך להסביר איך באמת ילפי' מינה לרוב צדדים וכדו' באופנים שאין סברא,
וצ''ל דכיון דחזי' ברוב שאמרה התורה ללכת אחריה כבודאי הגם דיש צד מיעוט קיים לפנינו [ברובא דאיתא קמן] וגם אם יש סברא לילך בתר רוב מ''מ אין בזה כדי לבטל צד המיעוט ומצד הסברא עצמה עדיין היה ראוי לאסור, וע''כ דיש כאן גזיה''כ חדשה, ודו''ק
 
ומה שחידשה התורה דבר זה הגם דאין בו סברא הוא משום דמוכרח שיהיה דרכי הכרעות בתורה, וכלשון הרמב''ם בפיה''מ בנזיר פ''פ מ''ב 'שהעניין יצא לדבר שאין לו תכלית כל זמן שנלך אחר האפשריות'
 
ומה שחידשה התורה דבר זה הגם דאין בו סברא הוא משום דמוכרח שיהיה דרכי הכרעות בתורה, וכלשון הרמב''ם בפיה''מ בנזיר פ''פ מ''ב 'שהעניין יצא לדבר שאין לו תכלית כל זמן שנלך אחר האפשריות'
השאלה מה זה סברא?
עינינו הראות שכל העולם כולו הולך אחר הרוב, והסיבה היא לא משום שבאמת יש כאן הגיון צרוף, אלא דלכל העולם יש את סברת הרמב"ם שא"א להשאר בספק כל הזמן.
וגם בכל העולם הרוב משתנה לפי הנידון, ואפשר שבאותו סיפור יהיה כמה נידונים, ועל כל נידון כל אחד מסתכל אחרת לפי הספק שלו
אמנם הכרעת התורה ללכת אחרי הרוב ברובא דאיתא קמן, הוא משום רוב הצדדים בספק, ולא משום רוב במציאות, אלא שהמציאות נותנת לי את הצדדים בספק, וע"כ בספק מנין הבשר, לא נלך אחרי רוב הבשר, אלא אחרי רוב החנויות, דהצדדים בספק הינו הסיבות לטעון שבשר זה כשר הוא משום החנות שפירשה מהם, שזה הדבר שחסר לי בידיעה לדעת אי בשר זה כשר או טרף, ואני הולך אחר רוב צדדים בספק, והסיבה שלא הולכים אחר רוב הבשר הוא משום שמה שיש הרבה בשר כשר בעולם הוא לא סיבה שגם בשר זה יהיה כשר ורק ברובא דליתא קמן אזלינן כן וצריך להגדיר מתי הספק הוא רובא דאיתא קמן ומתי הוא ליתא קמן וקשה לי לאריך במסגרת זו ועוד חזון למועד בעת שיתפנה לי זמן להעלות כאן חבורה שכתבתי בנושא שבה ביארתי בטוט"ד את כל הענין באריכות
 

הודעות מומלצות

העדה החרדית - ירושלים

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון