מדוע רק מלאכת הבערה נתפרשה בתורה? | פרשת ויקהל | פורום אוצר התורה מדוע רק מלאכת הבערה נתפרשה בתורה? | פרשת ויקהל | פורום אוצר התורה
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,673
תודות
4,649
נקודות
375
'תפארת יונתן', הובא במעינה של תורה:
מה טעם נאסרה מלאכה זו במיוחד? משום שבלוחות הראשונות נאמר טעמה של שבת, מפני שהבריאה היתה בששה ימים ("כי ששת ימים עשה ד׳ את השמים ואת הארץ וביום השביעי שבת וינפש"), ואם כן הרי מקום היה לומר, שבשבת אסורות רק המלאכות שבריאתן היתה בששת הימים הללו, אבל הבערת אש שנתרחשה רק במוצאי שבת (כאשר הקיש אדם הראשון אבן באבן - ולפיכך מברכים בורא מאורי האש במוצאי שבת) - לא נאסרה בשבת, היה צורך איפוא לאסור מלאכה זו בלאו מיוחד.

והנה זה מבאר למ"ד לחלק יצאת - מדוע נקטה התורה דוקא מלאכה זו,
אבל למ"ד ללאו יצאת - באמת מלאכה זו קלה יותר מכולם ודינה שונה.

ועי' ברמב"ן בשם ר' נתן במכילתא.

והוסיף התפארת יהונתן:
ואכן במשנה תורה לא נאמר פסוק מיוחד על הבערת אש, לפי שבלוחות השניות כבר נאמר טעם נוסף לשבת, משום יציאת מצרים ("וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים ויוציאך ד׳ אלהיך משם ביד חזקה ובזרוע נטויה"), ואם כן ממילא לא היתה עוד שום סברה להבדיל בין הבערת אש ובין מלאכות אחרות.​
 

הודעות מומלצות

מספר הרה"ג יצחק זילברשטיין שליט"א: הגיע אלינו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון