בחוקותי - למה ס"ד ש"בעתם" היינו ערב שבת | ויקרא בחוקותי - למה ס"ד ש"בעתם" היינו ערב שבת | ויקרא
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,663
תודות
4,603
נקודות
375
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ונתתי גשמיכם בעתם (כו ד)

בתורת כהנים,
בלילי רביעיות ובלילי שבתות, או אינו אלא בערבי שבתות, אמרת אפילו השנים כשני אליהו והגשמים יורדים בערבי שבתות אין זה סימן ברכה. וקשה למה סלקא דעתך ש"בעתם" היינו דוקא בערבי שבתות.

וביאר בספר עץ החיים לרבי חיים אבולעפיה זצ"ל וכ"כ בביאור מהרי"פ על המדרש רבה כאן, דהס"ד הוא משום דהמטר הראשון שירד היה בערב שבת של ששת ימי בראשית, שהרי קודם לכן "ואדם אין לעבוד את האדמה" היינו שלא ירד מטר עד שהתפלל על כך אדם הראשון שנברא ביום הששי. וצריך ביאור מה בכך שהגשם הראשון ירד בששי.

ונראה לבאר ע"פ מה שכתב בשו"ת הרשב"א ח"א סי' תי"ג, שכל יום ויום מימות השבוע, תתחזק בו המלאכה שנבראה באותו יום בששת ימי בראשית, ולכן רב הושעיא ורב חנניא שהיו עוסקין בספר יצירה כל מעלי יומא דשבתא ובראו עגלא תלתא ואכלי ליה, היו עושים כן דוקא בערב שבת משום שזה הוא יום בריאת הבהמה ולכן היה מסוגל יותר ליצירת בהמה, עכ"ד. ולכן ס"ד דכיון שיום השישי הוא היום שבו ירדו גשמים תחילה בששת ימי בראשית, ממילא הוא היום המסוגל לירידת גשמים, וזה הוא "בעתם".

ובעיקר דברי התו"כ היה אפשר לפרש עוד, דמה דס"ד שהגשמים ירדו בערב שבת, היינו משום דעיקר מה שהגשמים מפריעים הוא לעוברי הדרכים, כתפילת הכהן גדול "ואל יכנסו תפילת עוברי דרכים לפניך", ואיתא בשבת סט: שאין דרך לצאת בערב שבת לדרך, א"כ אין כ"כ הולכי דרכים וס"ד דדוקא אז ירדו גשמים, וקמ"ל דאפילו שנים כשני אליהו וירדו גשמים בערבי שבתות אינו אלא סימן קללה, והטעם כמו שפירש רש"י בתענית ח: שבני אדם צריכים לחזר בשוק לקנות צרכי שבת.​
 
ולכן ס"ד דכיון שיום השישי הוא היום שבו ירדו גשמים תחילה בששת ימי בראשית, ממילא הוא היום המסוגל לירידת גשמים, וזה הוא "בעתם".
ואולי זה גם טעם לסימן הברכה בלילי רביעי, שבו נבראו המזלות ושאר צבא השמים
 
ובעיקר דברי התו"כ היה אפשר לפרש עוד, דמה דס"ד שהגשמים ירדו בערב שבת, היינו משום דעיקר מה שהגשמים מפריעים הוא לעוברי הדרכים, כתפילת הכהן גדול "ואל יכנסו תפילת עוברי דרכים לפניך", ואיתא בשבת סט: שאין דרך לצאת בערב שבת לדרך, א"כ אין כ"כ הולכי דרכים וס"ד דדוקא אז ירדו גשמים, וקמ"ל דאפילו שנים כשני אליהו וירדו גשמים בערבי שבתות אינו אלא סימן קללה, והטעם כמו שפירש רש"י בתענית ח: שבני אדם צריכים לחזר בשוק לקנות צרכי שבת.​
רש''י
בעתם - בשעה שאין דרך בני אדם לצאת, כגון בליליה שבתות ובלילי ימים טובים:
 
ובעיקר דברי התו"כ היה אפשר לפרש עוד, דמה דס"ד שהגשמים ירדו בערב שבת, היינו משום דעיקר מה שהגשמים מפריעים הוא לעוברי הדרכים, כתפילת הכהן גדול "ואל יכנסו תפילת עוברי דרכים לפניך", ואיתא בשבת סט: שאין דרך לצאת בערב שבת לדרך, א"כ אין כ"כ הולכי דרכים וס"ד דדוקא אז ירדו גשמים, וקמ"ל דאפילו שנים כשני אליהו וירדו גשמים בערבי שבתות אינו אלא סימן קללה, והטעם כמו שפירש רש"י בתענית ח: שבני אדם צריכים לחזר בשוק לקנות צרכי שבת.

ערב שבת הכוונה ליל שבת
 
ר"ש משנץ על הספרא (מיוחס לו) בחוקותי פרשה א פרק א אות א
או אינו אלא בערבי שבתות. דהיינו חמישי וששי שהם לפני השבת ורגילין לטרוח לשבת
זה רק מקשה על ההו''א, וכי משום שבהם רגילין לטרוח בשבת ירדו בהם גשמים
 
זה רק מקשה על ההו''א, וכי משום שבהם רגילין לטרוח בשבת ירדו בהם גשמים
כי נמצאים בבית ולא בעבודה
זה לא כמו היום שהכנות לשבת זה קניות לשבת
פעם הכנות לשבת זה להיות בבית ולהכין חלות וכו'
 

הודעות מומלצות

איך יתכן אדם שמקיים מצוה בחפץ שאינו שלו ויוצא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון