- הודעות
- 1,494
- תודות
- 3,892
- נקודות
- 485
ליקוט על השבטים הקדושים
וכל המוסיף מוסיפין לו
רְאוּבֵן
א] ויהי בשכן ישראל בארץ ההיא "וילך ראובן" הלך ראובן מן הארץ, ולמה משום וישכב את בלהה, פי' שאביו עזב את לאה אמו וכו', "וישמע ישראל" שהלך ראובן מן הארץ, ושלח אחריו, וישב ראובן, "ויהיו בני יעקב שנים עשר", ולפי זה לא חטא ראובן כלל, ושמעתי שחסיד אחד דרש זה בדרש ברבים ובא אליו ראובן בחלום ונשקו על ראשו [1]. (רבינו אפרים)
וראיתי עוד בספר פרי חיים פ' ויצא (ל כה) כתב, שמעתי בשם הרב הגה"ק מוה"ר שלום מבעלזא זי"ע שסיפר פעם מזמן רבותינו הב"ח והמג"ע מקראקא, איך הב"ח אמר פעם להמג"ע שראה אדם בעל צורה יצא מביתו בלילה ושאלו מי הוא, ואמר לו שראובן בן יעקב הוא, ובא אליו לומר יישר בשביל שזיכה אותו בפירושו, שהמג"ע פירש הקרא וילך ראובן שהיה יעקב צריך להוליד י"ד שבטים, ובעת מעשה הלך ראובן ובלכתו בלבל הדבר ונגרע מספר השבטים, וכך הוא פירוש הקרא, וילך ראובן אימתי בעת וישכב את בלהה פלגש, ומי שכב אביו, ואז וישמע ישראל הילוכו ובלבל הענין, וע"כ ויהיו בני יעקב אך שנים עשר, ע"כ. ורב אחד מהיושבים בשולחן שאלו מה יענה לת"א שתרגם לחינתא דאבוהו ולא אבוהו, וא"כ ע"כ דתיבת אבוהו קאי על פלגש, והשיב ע"ז דלכן אמרו חז"ל (מגילה כה.) מעשה ראובן נקרא ולא מתרגם ע"כ. (מגדים חדשים שבת נה:)
ומפני חיבת הקודש אעתיק מה ששמעתי שהגה"ק ר' משה יוסף הופמן ז"ל (הדיין מפאפא תלמיד מרן הכתב סופר ז"ל שעל שמו ביהמ"ד הדיין מפאפא בבתי אונגרן בירושלים) דרש בבית מדרשו בענין זה, ואמר שהשבטים אמרו ונשלכהו באחד הבורות, הרי שהיו שם כמה בורות, וראובן הלך לבדוק ומצא בור אחד נקי מכל נחשים ומכל סכנה, ואמר השליכוהו אל הבור הזה, אבל הם השליכוהו הבורה לבור שהזדמן להם ולא לזה שסימן עליו ראובן, ולכן היו בו נחשים. כשגמר לדרוש זאת, נכנס איש מאויים לביהמ"ד ונענע בראשו, ומיד נעלם, וגילו לו מן השמים שזה היה ראובן בן יעקב ע"ה שהסכים על ידו ובא להחזיק לו טובה, זיע"א. (משנת יוסף מאמר נ' אות ד')
ולא אמנע מלציין הכא עוד מראה מקום נפלא שראיתי שנתגלה ראובן לאחד להודות לו על שדרש עליו לזכות, והוא בספר משנת יוסף וכו'. והוסיף על זה גאון אחד (הגר"כ קאפלאן זצ"ל) שבירושלים סיפרו הזקנים, שבבוקר השכם כאשר באו להתפלל ותיקין בהתחלת הזמן, פתאום נעשה חשוך מאוד יותר מלילה, ואז נכנס איש משונה גבוה לביהמ"ד, ולחש לו באזנו, ויצא, אח"כ שאל לאדם אחד מקובל שהיה בביהמ"ד האם ראה איזה איש גבוה בא בתחילה הותיקין, ונענה לו ר' יונה לעפקאוויטש שראה, אמר לו הדיין מפאפא אם זכית לראותו אז אגלה לך שזה ראובן בן יעקב שבא לומר לי שמה שאמרתי הכל אמת, שזאת היתה כוונתו. (קורות הדורות עמוד נ"ט)
ב] דע כי י"ב סגולות נבראו בעולם וכל אחד ניתן לשבט אחד וכו' הד' סגולת הראיה הוא אל ראובן אשר בזה היה לו יתרון על כל האדם. (חסד לאברהם עין יעקב נהר יג)
ג] וראיתי בספר ערוך הגדול רפואות ללשונותם למשפחותם שהדודאים הנקראים מאנדראגורא בלשון יוני ורומי שאין אדם רשאי לעוקרם מפני שהעוקרם מת אלא קושרין חבל ראשו אחד בשרש וראש השני קושרין בצואר הכלב והכלב עוקרן ומת. עכ"ל. דע וראה איך הגיעו ידיעות רז"ל בכל פרטי הנמצאים. ועוד מצאתי שמה שהדודאים הנ"ל הם רפואה מפוארה לכאב ושלהבת עינים, ונ"ל שלכן הביא ראובן לאמו, מפני שהיו עיני לאה רכות, כפי מה שקבלו חז"ל בשביל עשו. (רב פעלים אות ג')
ד] הדודאים הם עצמם אדני השדה, וכשמצא אותם ראובן כמו שאמר הכתוב וימצא דודאים בשדה וגו', שמזלה שאינן מזומנים תמיד בכל מקום, אלא פעמים שימצאו כעין המציאה שבאה בהסיח הדעת וכו' גם ידע שהקוצצם ימות, לכן עשה חכמה נפלאה ובא מאחורי הדודאים לפי שאינו יכול לנוע ממקומו לראות מי אחוריו וזרק בצוארו חבל קשור בעניבה וחיזקו יפה ולקח ראש החבל השני וקשרו קשר אמיץ בראש חמור אחד ונמצא שאדני השדה והחמור קשורים בחבל אחד ורכב על סוס גבור ואז הכה החמור מכה רבה ותכף ברח למרחוק והוא רוכב על הסוס ומכח ההכאה החמור רץ מרוצה גדולה ונעקר אדני השדה וצעק כדרכו ומת החמור ואז שב ראובן למקומו ומצא החמור מת ואדני השדה מושלכים בארץ והביא אותם ללאה אמו. (מקור ברוך כי תשא מובא בס' נפלאים מעשיך מערכת ה')
ה] וַיֹּאמֶר רְאוּבֵן וְגוֹ' אֶת שְׁנֵי בָּנַי תָּמִית אִם לֹא אֲבִיאֶנּוּ אֵלֶיךָ וְגוֹ' וַיֹּאמֶר לֹא יֵרֵד בְּנִי עִמָּכֶם. איתא במדרש (בראשית רבה פרשה צ''א) שאמר יעקב עליו בכור שוטה הוא, בניו ולא בני הם. וצריך להבין באמת דברי ראובן. אבל הענין לאמיתו הוא כך, כל מה שיוצא מפי האדם, [לבד מה שנוגע ליראת השם שזה תלוי בבחירת האדם] הוא הכל בידי שמים, וזהו מאמר חז"ל (ברכות ל''ג:) הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. ואיתא במדרש (בעל הטורים) שמאמר ראובן נתקיים בבניו דתן ואבירם. ובאמת הוא עצמו גרם לזה שאמר הַשְׁלִיכוּ אֹתוֹ אֶל הַבּוֹר הַזֶּה אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר, והמעשה היה רע מאוד, וכן היה שירדו חיים שאולה לתוך הבור, ובמה שמחשבתו שם היה לטוב, כמו שכתוב לְמַעַן הַצִּיל אוֹתוֹ מִיָּדָם לַהֲשִׁיבוֹ אֶל אָבִיו, זכה שאחד מבניו והוא און בן פלת ניצול ששב בתשובה לאביו שבשמים. ועל זה נקרא שמו און שהיה באנינות כל ימיו על זה כמו שאמרו חז"ל (סנהדרין קט:). (שמירת הלשון ח"ב)
וכל המוסיף מוסיפין לו
רְאוּבֵן
א] ויהי בשכן ישראל בארץ ההיא "וילך ראובן" הלך ראובן מן הארץ, ולמה משום וישכב את בלהה, פי' שאביו עזב את לאה אמו וכו', "וישמע ישראל" שהלך ראובן מן הארץ, ושלח אחריו, וישב ראובן, "ויהיו בני יעקב שנים עשר", ולפי זה לא חטא ראובן כלל, ושמעתי שחסיד אחד דרש זה בדרש ברבים ובא אליו ראובן בחלום ונשקו על ראשו [1]. (רבינו אפרים)
וראיתי עוד בספר פרי חיים פ' ויצא (ל כה) כתב, שמעתי בשם הרב הגה"ק מוה"ר שלום מבעלזא זי"ע שסיפר פעם מזמן רבותינו הב"ח והמג"ע מקראקא, איך הב"ח אמר פעם להמג"ע שראה אדם בעל צורה יצא מביתו בלילה ושאלו מי הוא, ואמר לו שראובן בן יעקב הוא, ובא אליו לומר יישר בשביל שזיכה אותו בפירושו, שהמג"ע פירש הקרא וילך ראובן שהיה יעקב צריך להוליד י"ד שבטים, ובעת מעשה הלך ראובן ובלכתו בלבל הדבר ונגרע מספר השבטים, וכך הוא פירוש הקרא, וילך ראובן אימתי בעת וישכב את בלהה פלגש, ומי שכב אביו, ואז וישמע ישראל הילוכו ובלבל הענין, וע"כ ויהיו בני יעקב אך שנים עשר, ע"כ. ורב אחד מהיושבים בשולחן שאלו מה יענה לת"א שתרגם לחינתא דאבוהו ולא אבוהו, וא"כ ע"כ דתיבת אבוהו קאי על פלגש, והשיב ע"ז דלכן אמרו חז"ל (מגילה כה.) מעשה ראובן נקרא ולא מתרגם ע"כ. (מגדים חדשים שבת נה:)
ומפני חיבת הקודש אעתיק מה ששמעתי שהגה"ק ר' משה יוסף הופמן ז"ל (הדיין מפאפא תלמיד מרן הכתב סופר ז"ל שעל שמו ביהמ"ד הדיין מפאפא בבתי אונגרן בירושלים) דרש בבית מדרשו בענין זה, ואמר שהשבטים אמרו ונשלכהו באחד הבורות, הרי שהיו שם כמה בורות, וראובן הלך לבדוק ומצא בור אחד נקי מכל נחשים ומכל סכנה, ואמר השליכוהו אל הבור הזה, אבל הם השליכוהו הבורה לבור שהזדמן להם ולא לזה שסימן עליו ראובן, ולכן היו בו נחשים. כשגמר לדרוש זאת, נכנס איש מאויים לביהמ"ד ונענע בראשו, ומיד נעלם, וגילו לו מן השמים שזה היה ראובן בן יעקב ע"ה שהסכים על ידו ובא להחזיק לו טובה, זיע"א. (משנת יוסף מאמר נ' אות ד')
ולא אמנע מלציין הכא עוד מראה מקום נפלא שראיתי שנתגלה ראובן לאחד להודות לו על שדרש עליו לזכות, והוא בספר משנת יוסף וכו'. והוסיף על זה גאון אחד (הגר"כ קאפלאן זצ"ל) שבירושלים סיפרו הזקנים, שבבוקר השכם כאשר באו להתפלל ותיקין בהתחלת הזמן, פתאום נעשה חשוך מאוד יותר מלילה, ואז נכנס איש משונה גבוה לביהמ"ד, ולחש לו באזנו, ויצא, אח"כ שאל לאדם אחד מקובל שהיה בביהמ"ד האם ראה איזה איש גבוה בא בתחילה הותיקין, ונענה לו ר' יונה לעפקאוויטש שראה, אמר לו הדיין מפאפא אם זכית לראותו אז אגלה לך שזה ראובן בן יעקב שבא לומר לי שמה שאמרתי הכל אמת, שזאת היתה כוונתו. (קורות הדורות עמוד נ"ט)
ב] דע כי י"ב סגולות נבראו בעולם וכל אחד ניתן לשבט אחד וכו' הד' סגולת הראיה הוא אל ראובן אשר בזה היה לו יתרון על כל האדם. (חסד לאברהם עין יעקב נהר יג)
ג] וראיתי בספר ערוך הגדול רפואות ללשונותם למשפחותם שהדודאים הנקראים מאנדראגורא בלשון יוני ורומי שאין אדם רשאי לעוקרם מפני שהעוקרם מת אלא קושרין חבל ראשו אחד בשרש וראש השני קושרין בצואר הכלב והכלב עוקרן ומת. עכ"ל. דע וראה איך הגיעו ידיעות רז"ל בכל פרטי הנמצאים. ועוד מצאתי שמה שהדודאים הנ"ל הם רפואה מפוארה לכאב ושלהבת עינים, ונ"ל שלכן הביא ראובן לאמו, מפני שהיו עיני לאה רכות, כפי מה שקבלו חז"ל בשביל עשו. (רב פעלים אות ג')
ד] הדודאים הם עצמם אדני השדה, וכשמצא אותם ראובן כמו שאמר הכתוב וימצא דודאים בשדה וגו', שמזלה שאינן מזומנים תמיד בכל מקום, אלא פעמים שימצאו כעין המציאה שבאה בהסיח הדעת וכו' גם ידע שהקוצצם ימות, לכן עשה חכמה נפלאה ובא מאחורי הדודאים לפי שאינו יכול לנוע ממקומו לראות מי אחוריו וזרק בצוארו חבל קשור בעניבה וחיזקו יפה ולקח ראש החבל השני וקשרו קשר אמיץ בראש חמור אחד ונמצא שאדני השדה והחמור קשורים בחבל אחד ורכב על סוס גבור ואז הכה החמור מכה רבה ותכף ברח למרחוק והוא רוכב על הסוס ומכח ההכאה החמור רץ מרוצה גדולה ונעקר אדני השדה וצעק כדרכו ומת החמור ואז שב ראובן למקומו ומצא החמור מת ואדני השדה מושלכים בארץ והביא אותם ללאה אמו. (מקור ברוך כי תשא מובא בס' נפלאים מעשיך מערכת ה')
ה] וַיֹּאמֶר רְאוּבֵן וְגוֹ' אֶת שְׁנֵי בָּנַי תָּמִית אִם לֹא אֲבִיאֶנּוּ אֵלֶיךָ וְגוֹ' וַיֹּאמֶר לֹא יֵרֵד בְּנִי עִמָּכֶם. איתא במדרש (בראשית רבה פרשה צ''א) שאמר יעקב עליו בכור שוטה הוא, בניו ולא בני הם. וצריך להבין באמת דברי ראובן. אבל הענין לאמיתו הוא כך, כל מה שיוצא מפי האדם, [לבד מה שנוגע ליראת השם שזה תלוי בבחירת האדם] הוא הכל בידי שמים, וזהו מאמר חז"ל (ברכות ל''ג:) הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. ואיתא במדרש (בעל הטורים) שמאמר ראובן נתקיים בבניו דתן ואבירם. ובאמת הוא עצמו גרם לזה שאמר הַשְׁלִיכוּ אֹתוֹ אֶל הַבּוֹר הַזֶּה אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר, והמעשה היה רע מאוד, וכן היה שירדו חיים שאולה לתוך הבור, ובמה שמחשבתו שם היה לטוב, כמו שכתוב לְמַעַן הַצִּיל אוֹתוֹ מִיָּדָם לַהֲשִׁיבוֹ אֶל אָבִיו, זכה שאחד מבניו והוא און בן פלת ניצול ששב בתשובה לאביו שבשמים. ועל זה נקרא שמו און שהיה באנינות כל ימיו על זה כמו שאמרו חז"ל (סנהדרין קט:). (שמירת הלשון ח"ב)
[1] וראה עוד בפני דוד להרב חיד"א ז"ל סו"פ וישלח, ובמראית העין שבת נה: ובכסא רחמים עמ"ס סופרים פ"ט ה"ט.