הלכות ק"ש תפילה - כל הקורא ק"ש בלא תפילין - כמעיד עדות שקר בעצמו | הלכה ומנהג הלכות ק"ש תפילה - כל הקורא ק"ש בלא תפילין - כמעיד עדות שקר בעצמו | הלכה ומנהג
  • בשעה טובה ומוצלחת! העברנו את כל המאמרים והתגובות למדור החדש. לתשומת לבכם: תאריך פרסום התגובות התעדכן בעקבות ההעברה, אך כל התוכן נשמר בשלמותו. המדור כעת בהרצה, וב"ה בקרוב נפרסם עדכון כללים לגבי פרסום מאמרים, סדרות הרשאות גישה, ותוספת ניקוד. יתכנו מספר באגים ואנחנו עמלים על תיקונם בהקדם. בברכה צוות ההנהלה.
  • חדש בפורום הבלוגים התורניים: אנו שמחים לעדכן כי מעכשיו פורום "בלוגים תורניים" נפתח לתגובות – בשלב זה רק לבעלי הרשאה מתאימה, במסגרת תקופת הרצה. שימו לב: ייתכנו שינויים בהרשאות ובמדיניות בהתאם להתקדמות ההרצה.

אוצר הידיעות

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
111
תודות
352
נקודות
62
בברכות יד:
אמר עולא כל הקורא קריאת שמע בלא תפילין כאילו מעיד עדות שקר בעצמו
שתי ידיעות מעניינות בזה
בשו"ת הלק"ט נשאל על מה שנהג להתפלל מעריב עם טו"ת
שאלת ממני למה אני מתפלל ערבית עם טלית ותפילין. סעד גדול יש לי ובתחילה אני טוען כל הקורא ק"ש בלא תפילין כאלו מעיד ע"ש בעצמו (ברכות י"ד:) מי התיר זה בק"ש של ערבית הלא תענה שאין מקבלין עדות בלילה אמר בסמ"ע [סי' ה' ס"ק ז'] כשיש נרות דלוקים מעידים (וכבר כתבתי בפסקי שרב אלפס פ' אחד דינו ממונות כתב להיפך) והא דהלכה ואין מורין כן היינו להניחם לכתחילה בלילה אבל אם הם עליו והוא מעכבם עד אחר שיתפלל מצוה קעביד
בשם החוזה מלובלין הביאו לחדש
שלא נאמר כל הקורא ק"ש בלא תפילין כאילו מעיד וכו' רק אם אינו מניח תפילין באותו היום
אך אם מניח לאחמ"כ לית לן בה
והביא לזה ראיה מהמשך דברי הגמרא ברכות שם אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן כאילו הקריב עולה בלא מנחה וזבח בלא נסכים
והלכה היא שיכול להביא נסכיו אף אחר הבאת הקרבן
(ויל"ד בראי' מדברי ר"י כמקריב ללא נסכים לדעולא כאילו העיד וכו')
 
בברכות יד:
אמר עולא כל הקורא קריאת שמע בלא תפילין כאילו מעיד עדות שקר בעצמו
שתי ידיעות מעניינות בזה
בשו"ת הלק"ט נשאל על מה שנהג להתפלל מעריב עם טו"ת

בשם החוזה מלובלין הביאו לחדש
שלא נאמר כל הקורא ק"ש בלא תפילין כאילו מעיד וכו' רק אם אינו מניח תפילין באותו היום
אך אם מניח לאחמ"כ לית לן בה
והביא לזה ראיה מהמשך דברי הגמרא ברכות שם אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן כאילו הקריב עולה בלא מנחה וזבח בלא נסכים
והלכה היא שיכול להביא נסכיו אף אחר הבאת הקרבן
(ויל"ד בראי' מדברי ר"י כמקריב ללא נסכים לדעולא כאילו העיד וכו')
יש להעיר שב' הידיעות הנ"ל סתרי אהדדי
 
(ויל"ד בראי' מדברי ר"י כמקריב ללא נסכים לדעולא כאילו העיד וכו')
רבינו יונה על הרי"ף מסכת ברכות דף ח עמוד א
גמ' כל הקורא ק"ש בלא תפילין כאלו מעיד עדות שקר בעצמו וכו' רבי חייא בר אבא א"ר יוחנן כאילו הקריב תודה בלא מנחה וזבח בלא נסכים הפירוש הנכון כך הוא דעולא ס"ל דכיון שהוא קורא וקשרתם לאות על ידכה והיו לטוטפות בין עיניך ואינו מניחן נמצא שמעיד עדות שקר על עצמו שמה שאומר אינו אמת ואף על פי שעשה המצוה שיצא ידי ק"ש אפ"ה עבר עבירה מצד אחר שהעיד עדות שקר על עצמו ורבי יוחנן ס"ל שאפילו המצוה עצמה אינה נעשית שלימה כיון שלא קבל עליו עול מלכות שמים דה"ל כמי שמקריב תודה בלא מנחה וכו' כיון שקורא בלא קבלת מלכות שמים מפי מורי הרב נר"ו:​
 

הודעות מומלצות

האם יש ענין לזכור את עשרת הדיברות בעל פה כיון...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון