כג ניסן
מהר''ר משה בן יוסף טיראני זללה''ה המבי''ט
רס – שמ
מהר''ר משה בן יוסף טיראני זללה''ה המבי''ט
רס – שמ
אם ניתן לומר כך על רבותינו הקדמונים, הרי רבינו המבי''ט הוא מגדולי החדשנים שבדורות האלו.
והנה חידוש אחד מתורתו, הרי בזמן שבית המקדש קיים, לא היה מתכפר החטא לשוגג בדבר ששגגתו כרת אלא בהבאת קרבן חטאת עם התשובה.
ועתה שחרב ביהמ''ק, הרי תשובה מכפרת על השוגג, וקשה למה בזמן ביהמ''ק לא תועיל התשובה לחוד, ואם אין בכוחה לכפר לחוד, אמאי מועילה היא בזה''ז.
וכלשונו של רבינו המבי''ט ז''ל, , 'הוא דבר צריך ביאור, כי כיון שהתשובה מכפרת על החטאים ונקרא צדיק בהרהור תשובה בלבו מה לי בזמן שבית המקדש קיים מה לי בזמן שאין בית המקדש קיים, ואם הוא צריך לקרבן והוא מעוכב כפרה בזמן הבית א"כ בזמן שאין בית המקדש קיים לא תהיה לו כפרה בתשובה עד אשר יבנה בית המקדש, והדבר ידוע כי התשובה מכפרת בכל זמן'.
מיישב המבי''ט בתירוץ מחודש, בזמן ביהמ''ק מפני גילוי השכינה החטא עצמו חמור יותר ועל כן אינו מתכפר בתשובה לחוד וצריך גם קרבן, אבל בגלות שהשכינה בהסתר סגי בתשובה לחוד לכפרת החטא.
וצריך עיון, לפי זה אמאי כשיבנה ביהמ''ק נצטרך להביא קרבנות לכפר, הרי פירש לן המבי''ט דסגי לחטא בתשובה לחוד, ויש לפלפל.
והנה חידוש אחד מתורתו, הרי בזמן שבית המקדש קיים, לא היה מתכפר החטא לשוגג בדבר ששגגתו כרת אלא בהבאת קרבן חטאת עם התשובה.
ועתה שחרב ביהמ''ק, הרי תשובה מכפרת על השוגג, וקשה למה בזמן ביהמ''ק לא תועיל התשובה לחוד, ואם אין בכוחה לכפר לחוד, אמאי מועילה היא בזה''ז.
וכלשונו של רבינו המבי''ט ז''ל, , 'הוא דבר צריך ביאור, כי כיון שהתשובה מכפרת על החטאים ונקרא צדיק בהרהור תשובה בלבו מה לי בזמן שבית המקדש קיים מה לי בזמן שאין בית המקדש קיים, ואם הוא צריך לקרבן והוא מעוכב כפרה בזמן הבית א"כ בזמן שאין בית המקדש קיים לא תהיה לו כפרה בתשובה עד אשר יבנה בית המקדש, והדבר ידוע כי התשובה מכפרת בכל זמן'.
מיישב המבי''ט בתירוץ מחודש, בזמן ביהמ''ק מפני גילוי השכינה החטא עצמו חמור יותר ועל כן אינו מתכפר בתשובה לחוד וצריך גם קרבן, אבל בגלות שהשכינה בהסתר סגי בתשובה לחוד לכפרת החטא.
וצריך עיון, לפי זה אמאי כשיבנה ביהמ''ק נצטרך להביא קרבנות לכפר, הרי פירש לן המבי''ט דסגי לחטא בתשובה לחוד, ויש לפלפל.