בגמ' יומא פו א שאל רבי מתיא בן חרש את רבי אלעזר בן עזריה ברומי: שמעת ארבעה חלוקי כפרה שהיה רבי ישמעאל דורש? אמר: שלשה הן, ותשובה עם כל אחד ואחד וכו' עבר על כריתות ומיתות בית דין ועשה תשובה - תשובה ויום הכפורים תולין, ויסורין ממרקין, וכו' ומשמע דאף היסורין אינם מכפרים לבד אלא עם התשובה
וכ"כ הערוך לנר [מכות יג ב] וז"ל אבל מכל מקום מלקות בלא תשובה לא מהני כמו דלא מהני ייסורין בלא תשובה לכפר עון כרת עכ"ל וכ"כ בקרבן העדה [סנהדרין פ"י ה"א ד"ה מפני שנתייסר בבנו הבכור] וז"ל שנהרג בחייו ולא הועילו היסורין אלא שימנה עם המלכים אבל לא לעה"ב דייסורין בלא תשובה אינן מכפרים אלא מחצה
אולם יש לעיין מהא דאיתא ברכות ה. דילפנין דיסורין ממרקין עוונותיו של אדם ק"ו משן ועין מה שן ועין שהן אחד מאבריו של אדם - עבד יוצא בהן לחרות, יסורין שממרקין כל גופו של אדם - על אחת כמה וכמה ואי ילפינן מהתם לכאו' יש ללמוד אף היכא שלא עשה תשובה שהרי בשן ועין יוצא לחירות אף ללא תשובה ויל"ע.
וכ"כ הערוך לנר [מכות יג ב] וז"ל אבל מכל מקום מלקות בלא תשובה לא מהני כמו דלא מהני ייסורין בלא תשובה לכפר עון כרת עכ"ל וכ"כ בקרבן העדה [סנהדרין פ"י ה"א ד"ה מפני שנתייסר בבנו הבכור] וז"ל שנהרג בחייו ולא הועילו היסורין אלא שימנה עם המלכים אבל לא לעה"ב דייסורין בלא תשובה אינן מכפרים אלא מחצה
אולם יש לעיין מהא דאיתא ברכות ה. דילפנין דיסורין ממרקין עוונותיו של אדם ק"ו משן ועין מה שן ועין שהן אחד מאבריו של אדם - עבד יוצא בהן לחרות, יסורין שממרקין כל גופו של אדם - על אחת כמה וכמה ואי ילפינן מהתם לכאו' יש ללמוד אף היכא שלא עשה תשובה שהרי בשן ועין יוצא לחירות אף ללא תשובה ויל"ע.