שמיני - טבילת אצבע בחטאת של שמיני למילואים | ויקרא שמיני - טבילת אצבע בחטאת של שמיני למילואים | ויקרא
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,964
תודות
5,219
נקודות
475
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ויקריבו בני אהרן את הדם אליו ויטבול אצבעו בדם ויתן על קרנות המזבח (ט ט)

יש להעיר
דיש כאן חידוש במה שנזכרה בחטאת זו "טבילת אצבע", דהנה בכל שאר החטאות הנעשות על מזבח החיצון לא מצינו שנאמר בקרא "טבילת אצבע" בדם, ורק בחטאות הפנימיות נאמר וטבל והזה. ובגמ' זבחים יג: ויד. אמרו מכח זה נפקא מינה לדינא, דבחטאות החיצונות שלא נזכרה טבילת אצבע, אין מחשבת פיגול פוסלת אם חשב אותה בשעת טבילת האצבע, דאי"ז חשוב עבודה גמורה, אבל בחטאות הפנימיות שנאמר בהם בפירוש טבילת אצבע, מחשבת פיגול פוסלת בשעת טבילת האצבע.

והנה חטאת זו של שמיני למילואים היתה חטאת חיצונה, כמ"ש רש"י לקמן פסוק י"א, וא"כ למה נאמר בה טבילת אצבע. וצ"ל דהוראת שעה היתה דטבילת אצבע חשובה עבודה לגביה אע"פ שהיא חטאת חיצונה, [וכמו שמצינו שהיה בה הוראת שעה שנשרפה כמ"ש רש"י שם, דהוראת שעה היתה בחטאת זו ובחטאות של שבעת ימי המילואים, ולגבי טבילת אצבע לא מצינו הוראת שעה זו אף בחטאות של שבעת ימי המילואים, שלא נזכרה בהם טבילת אצבע, אלא רק בחטאת זו של שמיני למילואים בלבד].

ולפי"ז בחטאת זו של שמיני למילואים היה הדין שטבילת אצבע מפגלת. ועוד נפק"מ לדם שקרש, דאמרינן במנחות כא. שבחטאות החיצונות כשר ובחטאות הפנימיות פסול כיון שלאו בר טבילה הוא, והכא נמי שנאמר דין "טבילה" דם שקרש היה פסול.​
 

הודעות מומלצות

ה"טעשכענובער" כך כינו אותו
במקורו ממשפחה של...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
חדש - בלוגים תורניים למשתמשים!
לרשימת הבלוגים ופתיחת בלוג משלך >>>
זוכה חמישי בהגרלה
לפרטים >>>
בפורום אוצר החידות כבר ביקרת?
השתתף כאן! >>>
קראת את המאמרים החדשים?
לפרטים >>>