בחוקותי - וכל מעשר הארץ מזרע הארץ מפרי העץ | ויקרא בחוקותי - וכל מעשר הארץ מזרע הארץ מפרי העץ | ויקרא
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,663
תודות
4,603
נקודות
375
רש"י מפרש זרע הארץ - דגן, פרי העץ - תירוש ויצהר.
וכשיטתו בכל מקום, שרק דגן תירוש ויצהר חייבים במעשר מן התורה.

ושיטת הרמב"ם שכל פירות האילן [שאינם גרועים] וכן קטניות חייבים בתרומות ומעשרות מדאוריתא, ולפי זה "זרע הארץ" כולל דגן וקטניות, ו"מפרי העץ" - כל פירות האילן.
[הדרך אמונה מביא כמדומה רדב"ז שגם לרמב"ם אי"ז מוסכם בתנאים].
וכן הרמב"ן (ב"מ פח, א) נוקט שכן דעת הירושלמי [אבל בפרשת ראה נוקט שגם לירושלמי הוא רק אסמכתא.

ושיטת רבינו הלל, היראים והסמ"ג שפסוק זה הוא דין מיוחד במעשר שני [שבזה מיירי הפסוק לכו"ע], שנוהג בכל הפירות; ומשא"כ בתרומה ובמעשר ראשון - נוהגים רק בדגן תירוש ויצהר.

והנה שיטת הראב"ד (כתוב שם, חולין קכ, ב) מצדד שכל הפירות אינם חייבים במעשרות, ואם קרא להם שם תרומה - חל מן התורה.
וכתב השבט הלוי שלפי הראב"ד יתפרש הפסוק דנן שאם הפריש מכל הזרעים ומפירות העץ - "קודש לה'".
ונמצא שדין זה הוא גם במעשר שני אף שאי"ז מפורש בראב"ד.
 
רש"י מפרש זרע הארץ - דגן, פרי העץ - תירוש ויצהר.
ויש לעיין קצת, לפי השיטות [פשטות הרמב"ן בראה, שלא כדבריו בב"מ פח, וכן ברבינו יונה ברכות ומהרי"ל] שרק יין ושמן חייבים ולא זיתים וענבים,
אם כן נמצא שפרי העץ הולך על שמן ויין, ויש בזה קצת דוחק עי' חולין (קכ, ב).

מיהו אי אמרינן שבמין זיתים וענבים אם הפריש זה חל, ניחא,
אבל ברבינו יונה משמע שלא חל.
[והא דתרומות שחל תרומה מזיתים על שמן, כמדומה יש מתרצים שבזה"ז שהכל דרבנן - השוו זיתים לשמן].

ואולי יתכן שמפרי העץ מתפרש מה שבא מפרי העץ.

ואשמח אם יעמידוני על איזו טעות.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

יש שתי אסכולות בלימוד מקרא.
השאלה הוא, מהו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון