פסח, חודש ניסן - וּבְמֹפְתִים זֶה הַדָּם - פירוש מחודש | ענייני דיומא פסח, חודש ניסן - וּבְמֹפְתִים זֶה הַדָּם - פירוש מחודש | ענייני דיומא
  • בשעה טובה ומוצלחת! העברנו את כל המאמרים והתגובות למדור החדש. לתשומת לבכם: תאריך פרסום התגובות התעדכן בעקבות ההעברה, אך כל התוכן נשמר בשלמותו. המדור כעת בהרצה, וב"ה בקרוב נפרסם עדכון כללים לגבי פרסום מאמרים, סדרות הרשאות גישה, ותוספת ניקוד. יתכנו מספר באגים ואנחנו עמלים על תיקונם בהקדם. בברכה צוות ההנהלה.
  • חדש בפורום הבלוגים התורניים: אנו שמחים לעדכן כי מעכשיו פורום "בלוגים תורניים" נפתח לתגובות – בשלב זה רק לבעלי הרשאה מתאימה, במסגרת תקופת הרצה. שימו לב: ייתכנו שינויים בהרשאות ובמדיניות בהתאם להתקדמות ההרצה.

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,616
תודות
4,190
נקודות
485

וּבְמֹפְתִים - זֶה הַדָּם, כְּמָה שֶׁנֶּאֱמַר: וְנָתַתִּי מוֹפְתִים בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ.

ובמופתים זה הדם, הוא הדם שהיה יוצא מגופם במותם, כי לא היו מתים כמו החולים שהמלאך אינו מנוולם בשחיטה מפורעת, אלא היה שוחטם כמו ששוחטים הבהמות, שיוצא מהם הדם. (הגדת מדרש בחידוש למהר"ר אליעזר נחמן פואה ז"ל)
 
מהר"ל מבאר את פירוש כל המאמר ההוא שיש ב' סיבות שבאו המכות על מצרים
הא' עונש על מה שהם עשו
והב' להראות נפלאותיו
"ביד חזקה, בזרוע נטויה, ובמורא גדול, כולם מורים על הכאה שבאה עליהם... ובמופתים זה הדם, פירוש שינוי מצד המתפעל שנשתנה להיות דם ואין ראוי שיהיה המים נעשים דם'' וכו' יעויין שם
 

וּבְמֹפְתִים - זֶה הַדָּם, כְּמָה שֶׁנֶּאֱמַר: וְנָתַתִּי מוֹפְתִים בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ.

ובמופתים זה הדם, הוא הדם שהיה יוצא מגופם במותם, כי לא היו מתים כמו החולים שהמלאך אינו מנוולם בשחיטה מפורעת, אלא היה שוחטם כמו ששוחטים הבהמות, שיוצא מהם הדם. (הגדת מדרש בחידוש למהר"ר אליעזר נחמן פואה ז"ל)
'
ריטב"א:
במופתים זה הדם. ואע"פ שמכת הדם היתה אחת קורא אותה מופתים לפי שנעשו בעניינו מופתים רבים, כי המים שהיו צלולים מכל מימות שבעולם נהפכו לדם אחר שהיו בידם של מצרים, וישראל ומצרי שותים בכוס אחד, לצד המצרי דם ולצד ישראל מים, ובמדרשו של רשב"י, שהיו נעשים כאש שורף ומתמלא כל מצרים עשן מהם [נ"א: בפיהם] והיינו דכתיב דם ואש ותמרות עשן.
 
ובמדרשו של רשב"י, שהיו נעשים כאש שורף ומתמלא כל מצרים עשן מהם [נ"א: בפיהם] והיינו דכתיב דם ואש ותמרות עשן.
וכנ"ל
ב] במדרשו של רשב"י (מכילתא דרשב"י) שהיו נעשים כאש שורף ונתמלא כל מצרים עשן מהם והיינו דכתיב דם ואש ותמרות עשן [1]. (ריטב"א)
ג] אל תאמר שמכת הדם הייתה משום מיאוס בלבד אלא היו שותים הדם ובא במעיהם ובקע במעיהם ועלה [2]. (זוה"ק)
[1] זה נרמז בפסוק ובאש היאור.
[2] יובן יותר ע"פ מדרשו של רשב"י שהיה הדם שורף, א"כ היה שורף מעיהם
 

הודעות מומלצות

מכאן ואילך משתמשים שרוב ככל עיסוקם באתר הוא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון