הרב עמיאל - המידות לחקר ההלכה | פורום אוצר התורה הרב עמיאל - המידות לחקר ההלכה | פורום אוצר התורה

הרב עמיאל - המידות לחקר ההלכה

הלמדן

משתמש רשום
הודעות
22
תודות
38
נקודות
13
יש בעיה לקרוא את כתביו?!
יש מי מגדולי ישראל שהעריך אותו והתכתב עמו וכדו'.
אני שואל זאת מאי ידיעה נטו.
 
ידוע שלמד אצל הגר"ש שקאפ
וספריו מלאים בלמדנות עצומה ועמוקה.
החזו"א הניא את הרב שך מללמד בישוב, בגללו.
ספריו בהגיונות ומחשבות אין בהם צורך כיום כיון שזה לא בשפה המדוברת וזה סגנון של נאומים וכו'.
ספריו בלימוד מדהימים, ועמוקים אבל לא נכנסו לבהימ"ד.
 
רבי חיים קניבסקי סיפר שספרו היה מונח בבית החזו"א על הארץ... החזו"א כתב עליו מאמר אשר שלחו לפרסמו בעיתון 'קול ישראל' בעילום שמו אך לא פירסמוהו, המאמר מתלוצץ עליו באופן שכמדומה לא היה מעולם אצל החזו"א ביחס למישהו אחר, וכנראה שסבר החזו"א כי הוא היחיד ה'ראוי' לכך, צילום המאמר בכת"י החזו"א מובא באורחות רבינו. מצורף הצילום מאורחות רבינו:
 

קבצים מצורפים

נולד בעיירה פורוזוב שבפלך גרודנה, רוסיה, כבנם הבכור של הרב יעקב-יוסף ורבקה. עד גיל 13 למד במסלולים המקובלים בעיירה ("חדר" ותלמוד תורה) ואצל אביו. בגיל 13 עבר ללמוד בישיבת טלז אצל הרב אליעזר גורדון, הרב שמעון יהודה הכהן שקופ והרב יוסף יהודה לייב בלוך, כאשר עם הגעתו שובץ בכיתה גבוהה מגילו, בגלל כישרונו. לאחר שלוש שנים עבר ללמוד בישיבת בריסק אצל הרב חיים הלוי סולובייצ'יק, ולאחר שנה נוספת עבר ללמוד בישיבת וילנה אצל הרב חיים עוזר גרודזנסקי, שם למד שלוש וחצי שנים. כאשר במהלך לימודיו בישיבה נסמך לרבנות על ידי הרב שלמה הכהן מווילנה, הרבנים מדווינסק מאיר שמחה הכהן (ה"אור שמח") והרב יוסף רוזין ("הרוגאצ'ובי"), והוא בגיל 18 שנים. בשנת תרס"ג, בגיל 21, נישא למאשה ביילה בתו משה לוי ניוויאזקי מביאליסטוק.


אין מילה על סלבודקה!!!!!
 
@שומת נזיקין לא אמרתי שהוא היה סלבודקאי, אני זוכר שהיה מעשה שהיה אמור למסור שיעור בישיבה / לבני הישיבה (ויתר הפרטים אני לא רוצה לכתוב סתם בלי שאני מוצא את המקור לדברים)
 
@שומת נזיקין לא אמרתי שהוא היה סלבודקאי, אני זוכר שהיה מעשה שהיה אמור למסור שיעור בישיבה / לבני הישיבה (ויתר הפרטים אני לא רוצה לכתוב סתם בלי שאני מוצא את המקור לדברים)
שלח את המעשה באישי,
מסקרן מאוד
 
ידוע איזה אדם 'גדול' שלמד את ספריו ונהנה מהם?
אני הצצתי בספריו זה מרתק אותי, אם כי, אם לא מקובל ללמדם, אני לא ילמד אותו.
אשמח אם יענו לי בעמנה לשאלה זו, כי כבר הבנתי שהחזו"א היה נגדו.
 
ידוע איזה אדם 'גודל' שלמד את ספריו ונהנה מהם?
אני הצצתי בספריו זה מרתק אותי, אם כי, אם לא מקובל ללמדם, אני לא ילמד אותו.
אשמח אם יענו לי בעמנה לשאלה זו, כי כבר הבנתי שהחזו"א היה נגדו.
כתבו לך שהחזון איש לא החזיק ממנו וזלזל בספריו. ואתה עוד שואל?
לא ברור מה אתה רוצה.
 
(כמדומה שגם שלמה ג. היה בקיא בגיל 18 בשני התלמודים....)
גורנציק ראוי לאשכול בפנ"ע
לאחרונה ספריו נכנסו לאוצר החכמה
והוא עסק הרבה בהל' מלחמה וכו'
מה שמאז השביעי באוקט' נהיה פופלרי
מה שברור, שגאונותו מבהילה ממש, בקיאות עצומה עם כושר ניתוח מיוחד, עם עוז ואוץ מיוחדים
א"א שלא להימשך אחר כתיבתו המיוחדת עם כשרון לא מבוטל.
לא אגזים אם אומר שהרבה מרבני זמנינו אינם מגיעים לקרסולי קרסוליו
 
יש מעשה משיעור שלו בישיבת כנסת ישראל - סלבודקא (דהיינו חברון)
ציטוט מספר וילכו שניהם יחדיו
בהיות הישיבה בירושלים, זכורני, הוזמן הרב עמיאל, רבה של תל אביב, למסור שיעור בישיבה. הרב עמיאל היה תלמיד חכם גדול, וגדולי ירושלים נקבצו ובאו למוע את שיעורו זה. ר' לייבצ'יק לא הגיע, כיון שהרב עמיאל היה מרבני המזרחי, למרות שהן הכירו זה את זה עוד מזמן היותם יחד בישיבת טלז.
לאחר השיעור שאל הרב עמיאל על ר' לייבצ'יק, ומששמע שהוא בביתו שתחת אולם הישיבה, הלך לקבל את פניו. בהגיעו לביתו, קיבל אותו ר' לייבצ'יק בתרעומת גדולה: לכאן אתה בא, למסור את שיעוריך? כלך לך אצל בתי הספר שלכם, בתי הספר של המזרחי, בהם שא לך מדברותיך!
גרסה נוספת המובאת בספר, למעשה:
היה בשיבה חילוקי דעות האם להזמין את הרב עמיאל למסור שיעור דעת ר"ל חסמן היתה נגד, לבסוף הוחלט להזמינו כנגד דעתו של ר"ל שהזהיר מצידו את הבחורים שלמרות שהתנגד למסירת השיעור לא יעשו דבר כנגד הרב עמיאל. אך כמובן שר"ל עצמו לא השתתף בשיעור. לאחר השיעור פנה הרב עמיאל לביתו של ר"ל. ר' לייב שאל את הרב עמיאל לשם מה הוא בא והרב עמיאל ענהו שבא לראות האם הוא עין נוהג כמימים ימימה, או שמא השתנה מאז. לגירסה זו בזו נסתיימה שיחתם.
 
(כמדומה שגם שלמה ג. היה בקיא בגיל 18 בשני התלמודים....)
גורנציק ראוי לאשכול בפנ"ע
לאחרונה ספריו נכנסו לאוצר החכמה
והוא עסק הרבה בהל' מלחמה וכו'
מה שמאז השביעי באוקט' נהיה פופלרי
מה שברור, שגאונותו מבהילה ממש, בקיאות עצומה עם כושר ניתוח מיוחד, עם עוז ואוץ מיוחדים
א"א שלא להימשך אחר כתיבתו המיוחדת עם כשרון לא מבוטל.
לא אגזים אם אומר שהרבה מרבני זמנינו אינם מגיעים לקרסולי קרסוליו
בספר הנ"ל סיפר
שפעם נכנס לרא"ז מלצר שאמר לו "כעת יצא מכאן שלמה גורן ויש לו בכף היד בבלי ירושלמי"
 
חזור
חלק עליון