בעוד שבבכח היה או יהיה כזאת בו, בעניין כל הראוי לבילה לא יהיה כן ולא היה מעולם
מתנצל על עיתוי התגובה [שכחתי מאשכול זה, ורק עתה בדרך נס הבחנתי בו] ישנם שלושה מישורים המבטאים את 'מושג בכוח', ישנם את אופני ה'הואיל' [פסחים סב, ב; פסחים מו, ב;] וה'מיגו' [ב"ב ע, ב; ב"ב לג, ב; ועוד] שעניינם הוא שאנו נותנים חשיבות לאפשרות שהיתה ניתנת לביצוע ב'עבר' ומכניסים את ה'בכוח' של העבר, בהעכשוויות, ישנם את אופני ה'כל העומד' [שיטת ר"ש גבי פדיון, זריקה, שריפה, הרמה, גדידה, גבייה,] שעניינו הוא התחשבות עם ה'עתיד', והכנסתו בהעכשוויות, דכיון שישנה 'הכרחיות' שהדבר יתקיים, אזי הדבר חשוב שנעשה בפועל
ואגב, לית הלכתא כוותיה, ועל אף שזה עיקרון שהובהר בתורה עצמה, כדוגמת הדין של בן סורר ומורה, ובא במחתרת, שכל מה שמאבדים את זכות קיומם נובע מכך שעל אף שאכתי לא עשו מעשים המחייבים מיתה, אנו דנים אותם על שם מה שיבוא בעתיד ויל"ע וישנם את אופני ה'כל שבידו' [קידושין סב, ב; והרא"ש גיטין נד, ב;] שאין עניינו התחשבות עם הדבר שיבוא ב'עתיד' בהכרח, ואין עניינו שאנו מעלים את ה'אפשרות' שהייתה בעבר כאילו נעשתה, אלא עניינה הוא חזק ומקיף יותר, שכיון שהדבר מסור 'בכוח' האדם בהווה בכל רגע ורגע שיוכל לעשותו אזי יהני אף יותר מבין השניים הראשונים ואכמ"ל.
ובכולי הנך, מלבד זו האחרונה, כבר הדבר איננו נתון לעשייה פיזית וכלשונך 'לא יהיה כן ולא היה מעולם' [שהרי הדם כבר נשפך
הובא בתור דוגמא וכל מה שאנו אומרים מכוח הכלל של 'כל העומד' ש'עצם עמידתו' חשובה כהפעולה דהקבלה גופא, וכן לגבי מיגו, שהרי אחר שטען שהשטר פרוע אזי בהכרח שהשטר איננו מזוייף, ולעולם לא יהא ניתן לומר שיש לו את 'כוח הטענה' דמזוייף, וכן לגבי 'הואיל' דדבר ברור הוא שהאפייה שימשה לצורך חול לבסוף, אלא דאמרינן שכיון שב'עבר' היה אפשר להשתמש בזה ליום טוב
שאולי יבואו אורחים [שזהו ה'והואיל' - דהואיל ואי מקלעי ליה אורחים חזי ליה, השתא נמי חזי ליה] אזי הדבר אינו חשוב כ'מלאכת בישול ביו"ט', אלא כ'אוכל נפש' שהותר לצורך החג [ועל אף שזה סתירה ל'בפועל'].