שלמה המלך: מי שלא מכה שונא את התלמיד.הרב שלמה זלמן אוירעבאך, ר׳ חיים קנייבסקי: כן להכות.
הרב אלישיב, ר׳ חיים פנחס שיינברג: לא להכות
(הובא בספר מלאכת ה׳ בסופו - תשובות והנהגות).
השאלה על מה.שלמה המלך: מי שלא מכה שונא את התלמיד.
וכי לזה התכוונו ר' שלמה זלמן ור' חיים?בדור העבר, היו מחנכים שורדי שואה שהיכו על כל דבר קטן, ברוב מיררותם. וכי לזה התכוון שלמה המלך?
וכי גם לזה התכוונו ר' שלמה זלמן ור' חיים?אם 'ברור', שהמכות לא יועילו, אלא אדרבא יזיקו. וכי לזה גם התכוון שלמה המלך?
יתכן!מצד שני, אם 'ברור' שהמכות 'כן' יועילו ויחנכות את החניך. וכי לזה התנגדו הרב אלישיב ור' חיים פנחס שיינבערג?
שלמה המלך: מי שלא מכה שונא את התלמיד.
לא. ברור שלא. וכך על כל השאלות שלך.וכי לזה התכוונו ר' שלמה זלמן ור' חיים?
ממש מחילה.איך הצלחת להוציא אותי כמוציא לעז עליהם, לא הבנתי.
כתבתי שלא - ברור שהם לא התכוונו שהוא יכה בהם מתוך מרירות. ובשביל מה כן? כדי לחנך! אם יודעים שזה יועיל למתחנך. ובתנאי, שאין זה מגיע מתוך כעסו של המחנך.
כי אם המכות מגיעים מתוך כעס המחנך, הרי זה רק משריש מידות רעות במתחנך, ויצא שכרו בהפסדו.
הוא לא פוסל את זה לגמרי. אבל הוא שם את זה במקום הנכון ובפרופורציה הנכונה.עונש צריך להיות האמצעי האחרון בחינוך..
ברור.השאלה על מה.
בדור העבר, היו מחנכים שורדי שואה שהיכו על כל דבר קטן, ברוב מיררותם. וכי לזה התכוון שלמה המלך?
אם 'ברור', שהמכות לא יועילו, אלא אדרבא יזיקו. וכי לזה גם התכוון שלמה המלך?
מצד שני, אם 'ברור' שהמכות 'כן' יועילו ויחנכות את החניך. וכי לזה התנגדו הרב אלישיב ור' חיים פנחס שיינבערג?
האם לא שלמה המלך ע''ה הכשירה?יתכן!
לא בטוח שכל דרך לחנך את הילדים כשירה.
שפיל לסיפיה דקרא "ואוהבו שחרו מוסר"האם לא שלמה המלך ע''ה הכשירה?
האם לא דרך אבותינו לרכב על חמור היא הכשרה? למה אתה נוסע ברכב/אוטובוס?האם לא שלמה המלך ע''ה הכשירה?
א. המשל אינו ממין העניין, שלמה המלך מלמדנו דרך ישרה בקרא, מה ענין זה לרכיבת אבותינו על החמור?האם לא דרך אבותינו לרכב על חמור היא הכשרה? למה אתה נוסע ברכב/אוטובוס?
בכל דור ודור יש את מנהיגיו מתווי הדרך שצריך לשאול אותם ולא לפרש פסוקים ע"פ עניות דעתנו
אם יש מי שאיישר חילו לעין בדברי אגרו"מ יור"ד ח"ב סי קג. ולהביאם לנו. יבורך מנותן התורהואשר שאל על הכאת הילדים בחינוכם בזמנינו אנו, ואם הדורות נשתנו בזה, וכאלו הפסוק חושך שבטו שונא בנו (משלי י"ג - כ"ד) לא נאמר בזמנינו.
לדידי פשוט דכל הדברים הנאמרים ברוה"ק ובנבואה הם נצחים, כן גם כלל זה דחושך שבטו שונא בנו, ובמלבי"ם (שם) כ' לנכון, דמי שהוא חושך שבטו מבנו הוא מטעם שיש לו געגועים על בנו והוא שונא שלו דבן חכם מוסר אב, וזה מראה שהמייתו על בנו שאינו יכול לראותו בצערו אצלו יותר מתועלת מבנו, וא"כ אוהב עצמו ולא את בניו.
אמנם חז"ל הגדירו ענין ההכאה לבניו ולתלמידיו כמבואר בשו"ע יו"ד שאסור לו להכות מכות אחרי מוסר ואויב, אלא באופן קל, והיינו שירגיש הבן שמפני תועלתו מקבל הכאות האלה, וזה ודאי מצוה לדורות, - ומה דאיתא ביו"ד סי' ר"מ, דלא יכביד האב עול כבודו על בניו, היינו אם מכביד עליהם מפני כבודו לבד, דאז מצוה על האב שימחול, אם הוא ענין שאפשר ומותר למחול, אבל אם מכביד עליהם ללמדם יראה חכמה ומוסר, יכול להכביד עליהם כפי האפשר.
וחז"ל הוציאו מזה רק מכה בנו הגדול דאסור מפני לפני עור לא תתן מכשול, ומי לנו גדול מאבות הקדושים אברהם יצחק ויעקב דאיתא במדרש רבה ריש פ' שמות, דישמעאל ועשיו שיצאו לתרבות רעה הי' מפני שאברהם ויצחק קיים בהם חושך שבטו שונא בנו יעש"ה, ולאפוקי יעקב דקאמר במ"ר שם דרידה את בניו ועי"ז זכה שכולם היו צדיקים.
איברא בברכי יוסף יו"ד סי' ר"מ ס"כ, מביא בשם הריטב"א מו"ק י"ז, דבנו הגדול לאו דוקא (והיינו לדעת הרמ"א שם יעש"ה) אלא גם פחות מבר מצוה לפעמים אם יש חשש שיתריס נגד אביו בקללה או הכאה, דאסור להביאו לידי מכשול יע"ש, איברא זה לא שכיח כ"כ אם הבן מרגיש שאביו מכהו בתבונה ואהבה להעמידו על דרך טוב, וכן ראיתי לגדולי וצדיקי ישראל שעשו כן לצורך שעה.
ורגיל אני לפרש חושך שבטו שונא בנו, ואוהבו שחרו מוסר, דהול"ל דבר והפוכו חושך שבטו שונא בנו ואוהבו מכהו ורודהו בשבט, אבל לענ"ד הכוונה, דחושך שבטו מי שחושך שבטו לגמרי בסדר חינוך הבנים שלו, שונא בנו דעל הבנים לדעת שגם קבלת עונש ע"י שבט מדרכי החינוך, אבל אב האוהב האמיתי לא משתמש בדרך זה רק לפעמים רחוקה, והוא מנסה דרך ישר ואוהבו שחרו מוסר, מוסר דברים שיוצאים מלב אב אוהב, ובודאי נכנסים ללב בן אהוב, וכבר הארכתי ותל"מ.
לכאורה לא.לכל האוסרים
לדעתכם
אב שהיכה את בנו הנחמד ההולך בדרך הישר
ור"ל מת הבן תחת ידיו
האם היום יהיה חיוב גלות לאב?