הבא במחתרת בשבת, תיפו"ל מדין רודף לחלל שבת! | פרשת משפטים הבא במחתרת בשבת, תיפו"ל מדין רודף לחלל שבת! | פרשת משפטים
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,671
תודות
4,649
נקודות
375
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
אם במחתרת ימצא הגנב אין לו דמים (כב א)

בסנהדרין עב: ילפינן מדכתיב בלשון רבים "אין לו דמים", דבין בחול ובין בשבת מותר להרגו, ולא אמרינן דהוי כמו הרוגי בית דין דלא קטלינן להו בשבת.
והקשה בחידושי מר שמואל לרבי שמואל מאמדור זצ״ל [נכדו של בעל ה"בית שמואל", ובהסכמת בעל הנחלת דוד כתב שרבו הגר״ח מוולוז׳ין זצ״ל הפליא בשבחו עד למאוד], למ״ד בדף עג: דהרודף לחלל את השבת ג״כ ניתן להצילו בנפשו, א״כ מאי קמ״ל בזה דהבא במחתרת ניתן להצילו בנפשו גם בשבת, הרי דל מהכא את דין בא במחתרת שהוא מצד רדיפת בעל הבית, תיפו״ל מדין רודף לחלל את השבת דניתן להצילו בנפשו והכא נמי הרי הוא בא לחלל שבת בהריגת בעל הבית.

וצידד שם ליישב דהריגת בעל הבית היא מקלקל, ולכן אין בה חילול שבת דאורייתא.
ואמנם יש לדון בזה דאפשר דראב״ש סבר לה כאבוה דהיינו ר״ש דס״ל מקלקל בחבורה חייב.
ועי״ש עוד מה שכתב בזה.

וכתב שם ליישב דנפק״מ בקטן הבא במחתרת דג״כ נהרג כמ״ש הרמב״ם גניבה פ״ט ה״ט, ובזה לא שייך אלא מצד רודף להרוג נפש, אבל מצד רודף לחלל את השבת לא שייך כיון שאינו בר חיובא על חילול שבת.

עוד יש לומר כי הבא במחתרת אינו נחשב רודף גמור, וצריך חידוש מיוחד של בא במחתרת, כדחזינן דבעינן לזה קרא מיוחד, ועוד שכתב הרמב״ם גניבה פ״ט ה״ז דהריגתו רק רשות, והטעם בזה כתבו אחרונים דעכשיו עדיין לא התחיל ברדיפה רק אם יקום עליו בעל הבית למנוע ממנו הגניבה, וא״כ החידוש הוא רק מדין רודף שבא להרוג את בעה״ב, ולא שייך בזה דין הריגה מצד רודף לחלל שבת, שלא התחיל בזה עדיין.

[ובפשוטו יש לומר דהא טעמו דראב״ש הוא דיליף חילול חילול מע״ז, וע״ז ילפינן בק״ו מפגם דהדיוט, דהיינו עריות. ויש לומר דכל זה הוא רק לאחר דבעריות גופייהו הדין הוא שניתן להצילה גם בשבת, וזה ילפינן רק מבא במחתרת דאפילו בשבת, וק״ל].​
 
עוד יש לומר כי הבא במחתרת אינו נחשב רודף גמור, וצריך חידוש מיוחד של בא במחתרת, כדחזינן דבעינן לזה קרא מיוחד, ועוד שכתב הרמב״ם גניבה פ״ט ה״ז דהריגתו רק רשות, והטעם בזה כתבו אחרונים דעכשיו עדיין לא התחיל ברדיפה רק אם יקום עליו בעל הבית למנוע ממנו הגניבה, וא״כ החידוש הוא רק מדין רודף שבא להרוג את בעה״ב, ולא שייך בזה דין הריגה מצד רודף לחלל שבת, שלא התחיל בזה עדיין.​
מסתברא לי דכל כה"ג לא מקרי רודף לחלל שבת.
 

הודעות מומלצות

שני ספרים באותו שם , ההבדל בניקוד..
מחבר אחד...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון