מצורע - האם צריך להקדים ולראות נגע של תלמיד חכם | ויקרא מצורע - האם צריך להקדים ולראות נגע של תלמיד חכם | ויקרא

מצורע האם צריך להקדים ולראות נגע של תלמיד חכם (1 צופה)

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,317
תודות
3,349
נקודות
375
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
בספר אמרות ה' (לרבי משה אריה ליב ליטש רוזנבוים זצ"ל) בפרשתינו, כתב שאם באו כמה מצורעים יחד אל הכהן ואחד מהם תלמיד חכם, מקדימים אותו משום כבוד תורתו, וכמו כאשר באים לדין, שמקדימים את התלמיד חכם, כמבואר בשו"ע חו"מ סי' ט"ו.

ולכאורה היה מקום לומר דלא כן, דהא קי"ל דבקלקלה מתחילין מן הקטן, כדאיתא בגמ' (ברכות סא. ותענית טו:) וא"כ היה נראה דאין שייך בזה כבוד להקדימו שיראה אותו הכהן ויטמא אותו תחילה. אך יתכן לפי מה שכתב הריטב"א בכתובות קו. דב' טעמים יש להקדים את הת"ח בדין, חדא משום ביטול תורה, ועוד משום כבודו, א"כ טעם ביטול תורה שייך גם הכא, ולכן יקדימו את הת"ח.

ויש לעיין בזה, האם מטעם ביטול תורה לחוד יכולים להקדים את הת"ח, כשאין שייך הטעם של כבוד ת"ח, דהנה בדיני ממונות הביא הריטב"א שם דאיכא עשה לדון את הבא ראשון מדכתיב כקטן כגדול תשמעון, אלא דעשה דכבוד התורה עדיף ודוחה. א"כ דוקא היכא דאיכא ג"כ כבוד ת"ח שייך לדחות הך עשה, ולא משום ביטול תורה לחוד דאינו דוחה עשה. והנה הראב"ד תזריע פרק ב' סוף אות ח' כתב דגם בנגעים איכא חיוב להקדים לחתוך את דינו של מי שבא ראשון, דאיתקוש ריבים לנגעים, א"כ הכא דכבר נתבאר דאין שייך כבוד ת"ח להקדימו, רק טעם ביטול תורה לחוד, אין זה מתיר לדחות העשה ולהקדימו, וצ"ע.​
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון