פורים - האם מנהטן מוקפת חומה מימות יהושוע בן נון | פורום אוצר התורה פורים - האם מנהטן מוקפת חומה מימות יהושוע בן נון | פורום אוצר התורה

פורים האם מנהטן מוקפת חומה מימות יהושוע בן נון

מבקש תורה

משתמש רגיל
הודעות
104
תודות
247
נקודות
40
שאלני ידיד (אין לי מידע על מקור המעשה)
הקארלסבורגער רב זצ"ל היה נוהג לקרוא במנהטן את המגילה בים ט"ו ללא ברכה.
וטעמו כיוון שמנהטן בנויה על אי מכל צדדיה א"כ הדין הוא כמבואר בגמ' שחזקיה קרא בטבריה בארביסר ובחמיסר
כיוון שימה חומתה וא"כ הוא הדין במנהטן,
וידוע שעוד לפני גילוי אמריקה ע"י אירופה היה בה יישוב אנושי וא"כ יתכן שהיה בה ישוב אף מימות יהושע בן נון וא"כ הרי הויא מוקפת חומה מימות יהושוע בן נון וחייבת במגילה בט"ו, כמוקפין.

ויל"ע בדין זה מכמה צדדים:
א': יל"ע האם הדין של ימה חומתה בטבריה זה רק כשהים בתוספת על החומה הבנויה,
ב': הרי הדין של ימה חומתה הוא ספק בגמ', וג"כ ספק האם היה במנהטן יישוב אנושי מימות יהושוע בן נון וא"כ הוי ס"ס ואין מקום להחמיר בזה,
(ואולי נימא שספק א' במציאות וספק א' בדין וצ"ע).
ג': מה הגבול של הדבר, שהרי בסוף כל העולם מוקף באוקיינוס. (עי' עירובין כ"ב ע"ב).
ועוד כמה צדדים ונדונים.

אשמח לשמוע את חוו"ד חו"ר הפורום.
 
בתשובות והנהגות
תשובות והנהגות כרך ה סימן רלח - איי הים במגילה
לגבי האי הבריטי המכונה אנגליה
תשובות והנהגות כרך ה סימן רלח
ותמוה דאם כן נימא נמי באנגליה או קפריסין ועוד איים שדינם כמוקף חומה כיון שמוגנים מכל צד בים, ויקראו מגילה בט"ו.

א': יל"ע האם הדין של ימה חומתה בטבריה זה רק כשהים בתוספת על החומה הבנויה,
תשובות והנהגות כרך ה סימן רלח
ונראה שדוקא כשמוקף חומה משאר צדדין, ורק פרוץ מצד רביעית, ע"ז אמרינן שלצד אחד מהני שימה חומתה ולא נקרא מגולה, אבל כשאין חומה כלל דלא דמי כלל למוקף חומה דשושן, קורין את המגילה בי"ד.
פשוט שצריך שתהא העיר בפני עצמה מוקפת.
דומה לזה מעט
תשובות והנהגות כרך ה סימן רלח
ועוד נראה שדוקא אם כשסמוך לכרך יש עיירות שדות וכרמים, שאז החומה סביב הוא להגן על הכרך מהעיירות הסמוכות לו, ואז דומה הוא לחומה המקיפה דשושן וזמנה בט"ו, אבל כשמדינה שלימה מוגנת עם ים שאין סמוך לכרך עיירות וכדו', אין זה נקרא כרך המוקף חומה לקרוא בט"ו.
 
תשובות והנהגות כרך ה סימן רלח
ונראה שדוקא כשמוקף חומה משאר צדדין, ורק פרוץ מצד רביעית, ע"ז אמרינן שלצד אחד מהני שימה חומתה ולא נקרא מגולה, אבל כשאין חומה כלל דלא דמי כלל למוקף חומה דשושן, קורין את המגילה בי"ד.
צ"ב מה הטעם,
שהרי הצד בגמ' שימה חומתה מיקרי מוקף הוא כיון דמיגני,
וא"כ לכאו' ה"ה כשמוקפת בים מכל צדדיה.
 
חזור
חלק עליון