אמור - האם יש לכבד כהן לאחר מיתה? | ויקרא | פורום אוצר התורה אמור - האם יש לכבד כהן לאחר מיתה? | ויקרא | פורום אוצר התורה
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,663
תודות
4,603
נקודות
375
טעמא דקרא כא, ח:
וקדשתו. נשאלתי אם כהן לאחר מיתה יש בו דין וקדשתו כגון ב' מתים א' כהן וא' ישראל אם צריך להקדים את הכהן. ונראה דבזהר ס"פ בחקתי אמרו אע"ג דמית אתחייב ביקרי' יתיר דכתיב כבד את אביך משמע דדריש לי' מאת וכיון דאיצטריך קרא דחייב לכבד לאחר מיתה א"כ בכהן דליכא קרא לא מחייב דבטלה כהונה, מיהו ודאי לכשיקומו לתחה"מ יחזרו לכהונתן כמבואר בסנהדרין צ' ב', ועמש"כ בקונטרס הלקוטים סוף סי' ד'.

ולכאורה יש לדון שהנה בעלון דעת ואמונה מהגר"ע טולידנו (פר' אחו"ק) הובא ראיה שבמלך גם לאחר מיתה יש מורא מלכות, מזה שלא נושאים את אלמנתו, ע"כ;
ולכאורה מבואר מזה שכיון שזה לא דין לכבד את האדם הפרטי, אלא לכבד את המלכות - זה שייך גם לאחר מיתה
והוא הדין יל"ד בכהונה.

וצ"ח בקונטרס הליקוטים מה כתב הגרח"ק.​
 
צ''ע מה ראה שם יותר מהטענה הפשוטה שע''כ יהיו כהנים לעתיד לבא
לכאורה כוונתו שכשיקומו יכבדו אותם, ומשא"כ אם היה כמו בתחיית המתים השנייה לפי האריז"ל שהכהנים ישתנו - א"כ גם אז לא יכבדו אותם.
 
טעמא דקרא כא, ח:
וקדשתו. נשאלתי אם כהן לאחר מיתה יש בו דין וקדשתו כגון ב' מתים א' כהן וא' ישראל אם צריך להקדים את הכהן. ונראה דבזהר ס"פ בחקתי אמרו אע"ג דמית אתחייב ביקרי' יתיר דכתיב כבד את אביך משמע דדריש לי' מאת וכיון דאיצטריך קרא דחייב לכבד לאחר מיתה א"כ בכהן דליכא קרא לא מחייב דבטלה כהונה, מיהו ודאי לכשיקומו לתחה"מ יחזרו לכהונתן כמבואר בסנהדרין צ' ב', ועמש"כ בקונטרס הלקוטים סוף סי' ד'.

ולכאורה יש לדון שהנה בעלון דעת ואמונה מהגר"ע טולידנו (פר' אחו"ק) הובא ראיה שבמלך גם לאחר מיתה יש מורא מלכות, מזה שלא נושאים את אלמנתו, ע"כ;
ולכאורה מבואר מזה שכיון שזה לא דין לכבד את האדם הפרטי, אלא לכבד את המלכות - זה שייך גם לאחר מיתה
והוא הדין יל"ד בכהונה.

וצ"ח בקונטרס הליקוטים מה כתב הגרח"ק.​
כאורה הא דאין נושאין אלמנתי אינו דאורייתא והראיה דרק דין זה נהגינן בו ולא שאר דיני המורא
 
יל"ד מדין אשת חבר לאחר מיתה, עי' תוס' שבועות (ל' ב' ד"ה והאמר) שלתירוץ ראשון וודאי שיש עשה דאורייתא לאחר מיתה,
ובתירוץ השני נראה שנקלש העשה.

מיהו הר"ן שם כתב שזה רק מדרבנן, ויתכן שזו כוונת התוס' בתירוץ השני.
 
כאורה הא דאין נושאין אלמנתי אינו דאורייתא והראיה דרק דין זה נהגינן בו ולא שאר דיני המורא
איזה דין אינו נוהג לאחר מיתתו?

וכשהוא מת כולן נשרפין לפניו וכן לא ישתמש בעבדיו ושפחותיו ושמשיו אלא מלך אחר
 

הודעות מומלצות

איך יתכן אדם שמקיים מצוה בחפץ שאינו שלו ויוצא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון