האם יש לחוש לנהוג ברכב?| דף 2 | פורום אוצר התורה האם יש לחוש לנהוג ברכב?| דף 2 | פורום אוצר התורה

האם יש לחוש לנהוג ברכב?

יש כאלו שאומרים שלא מומלץ לנהוג אבל לא שמענו עד כה לאיסור מוחלט.

הגאון ר' שמשון פינקוס זצ"ל אב"ד נתיבות, היה מרבה לדבר שאסור לנהוג, והוא עצמו נהג ברכב, ואמר שאסור ללמוד ממנו, כי הוא מוכרח לצורך עבודתו של קירוב.
 
הגאון ר' שמשון פינקוס זצ"ל אב"ד נתיבות, היה מרבה לדבר שאסור לנהוג, והוא עצמו נהג ברכב, ואמר שאסור ללמוד ממנו, כי הוא מוכרח לצורך עבודתו של קירוב.
מכל זה תלמד שזה לא איסור גמור
הרי לא מצאנו מי שהתיר חשש גניבה בשביל קירוב וכ"ש חשש רציחה.
 
זכורני שראיתי כתוב שהסטייפלר אמר שכשיבנה בהמ"ק יאסרו את הרכבים, באשר המצב הוא שהם גורמים למאות רבות של הריגות, מי מתיר להשתמש בדבר שבוודאות הורג אנשים, אשמח למי שיביא את המקור בו כתוב הדבר.
ובהאי ענינא מישהו בא לבקש מהסטייפלר ברכה על משפט שהוא עומד בפניו שאלו הסטייפלר על מה המשפט כשענה על עבירת תחבורה ענה אם כן עדיף שתתחייב במשפט...
דווקא בעניין הזה נראה שהסטיפלער טען שיאסר בתקנת בי"ד מכיוון שהרבה אנשים נפגעים מזה, אך אני חושב שאם אדם חושש בזה מפני ההשלכות האחרות של פגיעה במישהו אסור לו לנהוג.
 
הגאון ר' שמשון פינקוס זצ"ל אב"ד נתיבות, היה מרבה לדבר שאסור לנהוג, והוא עצמו נהג ברכב, ואמר שאסור ללמוד ממנו, כי הוא מוכרח לצורך עבודתו של קירוב.
ונפטר מרכב...
 
הגאון ר' שמשון פינקוס זצ"ל אב"ד נתיבות, היה מרבה לדבר שאסור לנהוג, והוא עצמו נהג ברכב, ואמר שאסור ללמוד ממנו, כי הוא מוכרח לצורך עבודתו של קירוב.

הוא לא היה אב"ד, ולא בנתיבות, ולא ידוע לי ש"אסר" אלא תיקן בקהילתו שלא ינהגו נשים, והתיר למי שהיתה צריכה, ובפועל נשים רבות בקהילתו נוהגות.

והוא עצמו נפטר יחד עם בתו ואשתו, כשנהג ברכב.
 
זכורני שראיתי כתוב שהסטייפלר אמר שכשיבנה בהמ"ק יאסרו את הרכבים, באשר המצב הוא שהם גורמים למאות רבות של הריגות, מי מתיר להשתמש בדבר שבוודאות הורג אנשים,

וכי כשהיו סוסים ועגלות לא היו נדרסים אנשים? ע"ע אמו של רש"י והשקע בקיר. סוסים זה כמו אופנועים, הסכנה הרבה יותר גדולה, וגם לגבי עגלות, כיום יש רכבים עם יותר מעשר כריות אוויר, ובזמנם לא היה שמץ הגנה כאשר עגלה התדרדרה לעזאזל, ללא כבישים סלולים, ללא רמזורים וללא שום אמצעי זהירות.
 
הוא לא היה אב"ד, ולא בנתיבות,
אכן הוא היה רב באופקים.
ולא ידוע לי ש"אסר" אלא תיקן בקהילתו שלא ינהגו נשים
לא נכון.
הוא הורה שאנשים לא ינהגו ברכב, וזה נדפס בא' מספריו.

והוא עצמו נפטר יחד עם בתו ואשתו, כשנהג ברכב.
ואכן אמר שם, שהוא עצמו מוכרח לנהוג ברכב, ושלא ילמדו ממנו.
 
הוא הורה שאנשים לא ינהגו ברכב, וזה נדפס בא' מספריו

הוא לא הורה שום דבר, הוא לא התיימר להיות פוסק הלכה. ובוודאי שהוא לא יכול להורות שלא לנסוע, ולומר "לי מותר". כי כמו שהוא התיר לעצמו, כך כל אחד ימצא סיבה ויתיר לעצמו. אלא הוא המליץ שלא לנסוע. ולנשים הוא תיקן כרב קהילה שלא ינהגו, ואכף זאת באמצעות מוסדות החינוך. תקנה שהתקבלה בקהילה האשכנזית, וגם שם מי שהיתה צריכה לנהוג היתה נוהגת.
 
מסקר שערכתי אצל נהגים בסביבתי אף אחד לא מוכן לנהוג בלי ביטוח חובה.
וכששאלתי למה כולם ענו ואם הפגע במישהו?
האם כשיש כזה חשש מותר לנהוג ברכב?
למה השאלה רק על לנהוג ברכב?
איך מותר לך לנסוע ברכב /. מונית / אוטובוס כשאתה לא תסכים להמר שהנהג לא יעשה בחייו תאונה?
 
הוא לא הורה שום דבר, הוא לא התיימר להיות פוסק הלכה.
יש הוראות שלא מבוססים על ההלכה, רק על ענין מוסרי וכדו'.
ובוודאי שהוא לא יכול להורות שלא לנסוע, ולומר "לי מותר".
הוא כן יכול. וכך הוא אמר.
אסור לנסוע, ולי יש סיבה מיוחדת.
כי כמו שהוא התיר לעצמו, כך כל אחד ימצא סיבה ויתיר לעצמו.
אכן כל אחד יכול לקבל היתר מרב על זה.
אלא הוא המליץ שלא לנסוע. ולנשים הוא תיקן כרב קהילה שלא ינהגו, ואכף זאת באמצעות מוסדות החינוך. תקנה שהתקבלה בקהילה האשכנזית, וגם שם מי שהיתה צריכה לנהוג היתה נוהגת.
יש לציין שאני רק מעמיד כאן את דעת הגר"ש פינקוס, וזה לא דעתי.
 
חזור
חלק עליון