הלכות קריאת התורה - האם יוצאים ידי חובה בקריאת התורה ומגילה בהברה שונה? | הלכה ומנהג הלכות קריאת התורה - האם יוצאים ידי חובה בקריאת התורה ומגילה בהברה שונה? | הלכה ומנהג
  • בשעה טובה ומוצלחת! העברנו את כל המאמרים והתגובות למדור החדש. לתשומת לבכם: תאריך פרסום התגובות התעדכן בעקבות ההעברה, אך כל התוכן נשמר בשלמותו. המדור כעת בהרצה, וב"ה בקרוב נפרסם עדכון כללים לגבי פרסום מאמרים, סדרות הרשאות גישה, ותוספת ניקוד. יתכנו מספר באגים ואנחנו עמלים על תיקונם בהקדם. בברכה צוות ההנהלה.
  • חדש בפורום הבלוגים התורניים: אנו שמחים לעדכן כי מעכשיו פורום "בלוגים תורניים" נפתח לתגובות – בשלב זה רק לבעלי הרשאה מתאימה, במסגרת תקופת הרצה. שימו לב: ייתכנו שינויים בהרשאות ובמדיניות בהתאם להתקדמות ההרצה.

מגנא ומצלא

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
234
תודות
858
נקודות
116
מי שנוהג לקרות בהברה מסוג אחד ושמע בהברה מסוג אחר (חסידי / ספרדי וכו')
האם יצא ידי חובתו?
 
דרשו סימן תרפה הערה 30 [לגבי זכור]:
ומי שנוהג להתפלל בהברה אשכנזית, כתב בספר מקראי קודש (פורים סי' ז הע' 6) שצריך להקפיד לשמוע קריאת זכור דוקא בהברה אשכנזית. ובדיעבד אם שמע בהברה אחרת, הורה הגר"נ קרליץ (אגרת הפורים פ"א הע' ז) שיצא, והוסיף שכן כתב בשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ג סי' ה) שאפילו בדבר שמעכב שיאמרו בלשון הקודש, מ"מ גם אם שינה מההברה שרגיל בה יצא ידי חובתו.

ולכאורה הוא הדין לגבי קריאת המגילה.
 
דרשו סימן תרפה הערה 30 [לגבי זכור]:
ומי שנוהג להתפלל בהברה אשכנזית, כתב בספר מקראי קודש (פורים סי' ז הע' 6) שצריך להקפיד לשמוע קריאת זכור דוקא בהברה אשכנזית. ובדיעבד אם שמע בהברה אחרת, הורה הגר"נ קרליץ (אגרת הפורים פ"א הע' ז) שיצא, והוסיף שכן כתב בשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ג סי' ה) שאפילו בדבר שמעכב שיאמרו בלשון הקודש, מ"מ גם אם שינה מההברה שרגיל בה יצא ידי חובתו.

ולכאורה הוא הדין לגבי קריאת המגילה.​
אמנם שו"ר בדרשו לגבי קריאת המגילה סימן תרצ הערה 44:
ולענין שמיעת הקריאה בהברות שונות, כתב בספר מקראי קודש (פורים סי׳ יב) שאין להקפיד בזה בקריאת המגילה שיוצא בה בכל לשון, וכן דעת הגרי״ש אלישיב (בלילה ההוא עמ׳ 10), וכן דעת הגרש״ז אויערבך (שלמי מועד עמ׳ רעא) שיכול לצאת בכל הברה, אך עדיף שיצא בהברה לפי מנהגו, וכן דעת החזו״א והגר״ח סולאויצ׳יק (ימי הפורים עמ׳ צב) לענין קריאת התורה שיוצא יד״ח בכל ההברות, וכן כחב הגר״י קניבסקי (ארחות רבנו ח״א עמ׳ עא במכתב) שיוצא בדיעבד בקריאת התורה בין בקריאה בהברה אשכנזית ובין בקריאה בהברה ספרדית, וכן כתב בשו״ת אגרות משה (או״ח ח״ג סי׳ ה וח״ד סי׳ כג) לענין קריאת התורה שכל ההברות נחשבות ללשון הקודש.
 
ולענין שמיעת הקריאה בהברות שונות, כתב בספר מקראי קודש (פורים סי׳ יב) שאין להקפיד בזה בקריאת המגילה שיוצא בה בכל לשון,
ולכאורה קצת קשה, שהרי יש שיטות שהמבין לשון הקודש אינו יוצא בלעז,

ראיתי בהערות של ר' יוסף כהן נכד הגרצ"פ על המקראי קודש שתירץ, שסיבת שיטה זו - היא משום שהכתיבה בלעז,

[כי אם הכתיבה בלשון הקודש - א"כ הוי קורא בעל פה],

משא"כ כאן כתוב בלשון הקודש, וקרא מתוך זה, וא"כ יוצא אפי' אם נחשב כלשון אחרת.
 

הודעות מומלצות

ושים חלקנו עמהם לעולם, יש לדון בכוונת התפילה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון