אחרי מות - האם אהרן הכהן יכל להיכנס לקודש הקדשים שלא ביום כיפור? | ויקרא אחרי מות - האם אהרן הכהן יכל להיכנס לקודש הקדשים שלא ביום כיפור? | ויקרא

אחרי מות האם אהרן הכהן יכל להיכנס לקודש הקדשים שלא ביום כיפור? (3 צופים)

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,411
תודות
3,522
נקודות
375
דעת רש"י והרמב"ן שגם אהרן הכהן עצמו לא יכל להיכנס לקודש הקדשים, אלא ביום כיפור.

אבל הגר"א מפרש על פי פשטות המדרש שאהרן [בשונה משאר הכהנים הגדולים] - יכל להיכנס בכל פעם שרצה, ובתנאי שיביא את סדר הקרבנות האמור בפרשה.

ובטעם שאהרן היה שונה מכולם, היה מקום לומר כי כתוב עליו "ויבדל אהרן להקדישו קודש קדשים", כיון שהוא עצמו היה קודש קדשים - יכל להיכנס למקום קודש הקדשים;
אך במאור הגדול הובא לבאר בזה באופן אחר, על פי הספורנו כ"ד ג' כי בימי המדבר היה עניין המשכן כל יום כיום כיפור, ולכן דווקא אהרן נצטווה להקטיר ולערוך הנרות, עכ"ד,
וכיון שזה היה מבחינה מסוימת כיום כיפור - יכל להיכנס כל יום,
ואולי נפק"מ לאלעזר בשנה האחרונה, שלפי הטעם שעל פי הספורנו לכאו' גם הוא יכל להיכנס במדבר כל יום,
אך לפי הטעם של קודש קדשים יתכן שעל אלעזר זה לא כתוב.
 
ובטעם שאהרן היה שונה מכולם, היה מקום לומר כי כתוב עליו "ויבדל אהרן להקדישו קודש קדשים", כיון שהוא עצמו היה קודש קדשים - יכל להיכנס למקום קודש הקדשים;
ע"ד אהרן בבל יבוא ואין משה בבל יבוא, שאי"צ אפי' הקרבנות, והוא מטעם הנ"ל
 
כיון שהוא עצמו היה קודש קדשים
ואמנם היה מקום לפקפק שקודש הקדשים קאי גם על הכהנים הגדולים שבמקומו, וככן הוא בלשון הפסוק "ויבדל אהרן להקדישו קודש קדשים הוא ובניו עד עולם",
ובפשטות זה הולך אפי' על הכהנים ההדיוטים,
מ"מ יתכן שכיון שאהרן הוא השורש - יתכן שאצלו יש יותר ענין של קודש קדשים,
ואינני יודע אם זה נכון, ויתכן שצריך למחוק צד זה.
 
אבל הגר"א מפרש על פי פשטות המדרש שאהרן [בשונה משאר הכהנים הגדולים] - יכל להיכנס בכל פעם שרצה, ובתנאי שיביא את סדר הקרבנות האמור בפרשה.
היכן?

וראה במלבי"ם מש"כ ע"ד המדרש
בזה יש לפרש מ"ש במדרש רבה "ואל יבא בכל עת" אמר ר"י צער גדול היה לו למשה בדבר זה, אמר שמא נדחף אהרן ממחיצתו. אמר לו הקב"ה למשה לא כמו שאתה סבור אלא בכל עת שהוא רוצה יכנס ובלבד כסדר הזה   והוא תמוה! (א) איך סבור שנדחף אהרן ושם באר במדרש משום דסבור מ"ש "ואל יבא בכל עת" היינו עת של שבעים שנה וכדומה, הלא באר לו שיכנס בכל שנה ביום הכפורים. (ב) איך אמר שבכל עת שהוא רוצה יכנס, והוא פלאי.  ולפי מה שבארנו זה היה במאמר הא' שאמר לו קודם מיתת בני אהרן שלא אמר לו רק פסוק זה, ולא ידע משה באיזה עת יכנס ונתיירא שנדחף אהרן בל יכנס לעולם, והשיב ה' בכל עת שהוא רוצה כי אז היה יכול לכנס תמיד ובלבד כסדר הזה היינו בענן הקטורת, שלא נאסר לו לכנס בכל השנה עד שנאמרה פרשה זאת.​
 
מישהו שאל את הגראי"ל שטיינמן האם אהרון הכהן נכנס באמצע השנה לקודש הקדשים
ענה לו מרן זצ"ל
לא
אם היה לו זמן מיותר הוא היה לומד, כי יקרה היא מפנינים יותר מכה"ג הנכנס לפני ולפנים!!
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון