בחוקותי - דשיל"מ בפדיון הקדש | ויקרא | פורום אוצר התורה בחוקותי - דשיל"מ בפדיון הקדש | ויקרא | פורום אוצר התורה
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,663
תודות
4,603
נקודות
375
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
בגמ' (נדרים נח.) מבואר דהקדש נחשב דבר שיש לו מתירין דאפילו באלף לא בטיל, משום שיכול לפדותו. ובשו"ת יד יצחק ח"ב סי' ט"ז הביא להקשות, הרי במקום שיש לו הפסד לא מיקרי דשיל"מ במבואר ברמ"א (יו"ד סי' ק"ב ס"ג), א"כ הכא אם המקדיש עצמו פודה יש לו הפסד, משום שכאשר המקדיש פודה צריך להוסיף חומש.

וכתב שם לתרץ, דא"כ נימא שיתבטל רק לענין תוספת חומש, ובאמת יתחייב לפדות, דלענין זה הוי דבר שיש לו מתירין, אך להוסיף חומש לא יהיה חייב כיון דלגבי זה איכא הפסד ואמרינן ביטול, ותוספת חומש אינה מעכבת.

עוד כתב שם ליישב, דגם קודם הביטול היה מוטל עליו החיוב לפדות תחילה, [עי' ערכין כז. דמצות גאולה באדון המקדיש, וברש"י בכורות יג. דזה גם במטלטלין], וא"כ לא הפסיד יותר מאשר לא נתבטל, דגם כך היתה עליו מצוה לפדות ולהוסיף חומש.​
 

הודעות מומלצות

איך יתכן אדם שמקיים מצוה בחפץ שאינו שלו ויוצא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון