געגועים
תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות





חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
- הודעות
- 1,747
- תודות
- 4,557
- נקודות
- 485
הראשונים מקשים על מה שכתב רש"י וירא כי אין איש שעתיד להתגייר, והלוא בן איש מצרי נתגייר,
ותירצו אחד מהתירוצים שכזה בן שמקלל את השם אינו גר.
ושמעתי אומרים שהבן איש מצרי ירד בגלגול אצל יש"ו הנוצרי בן לאבא גוי, וכאשר דנו אותו בב"ד של מעלה טען שאביו היה גוי ולכן היה רע, והורידו אותו שוב בגלגול אצל משה מנדילסון ראש המשכילים בן לאב ואם יהודיים ובכל זאת קלקל.
ואם השמועה הזאת נכונה אולי זה הכוונה וירא כי אין איש שמשה ראה גם את גלגוליו של הבן איש מצרי ולכן יכל להרוג את המצרי.
ואי' בפי' רבינו אפרים פ' ויחי לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו עד כי יבא שילה ולו ר"ת לא יש מום רע כיש"ו.
ואי' מהאריז"ל שילה בגי' משה, כי יבא שילה ר"ת שם יכ"ש שהרג בו משה את המצרי.
ועל פי הנ"ל מובן השייכות בין הריגת המצרי ויש"ו.
ואי' ונקב שם יה' ר"ת יש"ו, וגם מנדילסון רמוז בפרשה, כמסופר שהחתם סופר היה רגיל לרמז שמות אנשים בתורה והיה לו תלמיד מין ושאל אותו היכן נרמז משה בן מנחם מנדילסון בתורה, והחתם סופר קם ממקומו וצעק עליו משחתם בהם מום בם ר"ת משה בן מנחם ברלין.
וגם יש"ו נקרא מום רע כנ"ל.
ותירצו אחד מהתירוצים שכזה בן שמקלל את השם אינו גר.
ושמעתי אומרים שהבן איש מצרי ירד בגלגול אצל יש"ו הנוצרי בן לאבא גוי, וכאשר דנו אותו בב"ד של מעלה טען שאביו היה גוי ולכן היה רע, והורידו אותו שוב בגלגול אצל משה מנדילסון ראש המשכילים בן לאב ואם יהודיים ובכל זאת קלקל.
ואם השמועה הזאת נכונה אולי זה הכוונה וירא כי אין איש שמשה ראה גם את גלגוליו של הבן איש מצרי ולכן יכל להרוג את המצרי.
ואי' בפי' רבינו אפרים פ' ויחי לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו עד כי יבא שילה ולו ר"ת לא יש מום רע כיש"ו.
ואי' מהאריז"ל שילה בגי' משה, כי יבא שילה ר"ת שם יכ"ש שהרג בו משה את המצרי.
ועל פי הנ"ל מובן השייכות בין הריגת המצרי ויש"ו.
ואי' ונקב שם יה' ר"ת יש"ו, וגם מנדילסון רמוז בפרשה, כמסופר שהחתם סופר היה רגיל לרמז שמות אנשים בתורה והיה לו תלמיד מין ושאל אותו היכן נרמז משה בן מנחם מנדילסון בתורה, והחתם סופר קם ממקומו וצעק עליו משחתם בהם מום בם ר"ת משה בן מנחם ברלין.
וגם יש"ו נקרא מום רע כנ"ל.