בריך שמיה לא מהזוהר? | פורום אוצר התורה בריך שמיה לא מהזוהר? | פורום אוצר התורה

בריך שמיה לא מהזוהר?

אמר רבי שמעון, כד מפקין ספר תורה בצבורא למקרא ביה, מתפתחן תרעי שמייא דרחמין, ומעוררין את האהבה לעילא, ואבעי ליה לבר נש למימר הכי, בריך שמיה דמארי עלמא, בריך כתרך ואתרך, יהא רעותך עם עמך ישראל לעלם, ופורקן ימינך אחזי לעמך בבית מקדשך, ולאמטויי לנא מטוב נהורך, ולקבלא צלותנא ברחמין. יהא רעוא קדמך דתוריך לן חיין בטיבו, ולהוי אנא עבדך פקידא בגו צדיקיא, למרחם עלי, ולמנטר יתי וית כל די לי, ודי לעמך ישראל, אנת הוא זן לכלא ומפרנס לכלא, אנת הוא שליט על כלא, אנת הוא דשליט על מלכייא, ומלכותא דילך הוא. אנא עבדא דקודשא בריך הוא, דסגידנא קמיה ומקמי דיקר אורייתיה, בכל עידן ועידן לא על אינש רחיצנא, ולא על בר אלהין סמיכנא, אלא באלהא דשמיא, דהוא אלהא קשוט, ואורייתיה קשוט, ונביאוהי קשוט, ומסגי למעבד טבוון וקשוט, ביה אנא רחיץ, ולשמיה קדישא יקירא אנא אימר תושבחן, יהא רעוא קדמך דתפתח לבאי באורייתך, ותיהב לי בנין דכרין דעבדין רעותך, ותשלים משאלין דלבאי, ולבא דכל עמך ישראל, לטב ולחיין ולשלם אמן.
 
מקורה מהזוהר. ייתכן ומר מערבב עם מה שהתנגדו לומר אותה בציבור. (הנוב"י).

התנגדות לתפילה​

המשפט "ולא על בר אלהין סמיכנא" עורר מחלוקת כיוון שהמילה "בר" יכולה להיתרגם כ "חוץ" ואז יהא הפירוש "ולא על דבר חוץ מאלקים אנו סומכים", אך גם יכולה להיתרגם כ"בן" ואז יהא הפירוש "לא על בן אלקים", ולכן בנוסח של יהדות גרמניה לא הופיעה תפילה זו.פירוש אחר לביטוי הוא "מלאך", פירוש המבוסס על פסוק בספר איוב . ולכן יש שאומרים "ולא על מלאכין סמיכנא". הנודע ביהודה לא אמר תפילה זו בשל משפט זה

כמו כן אמירת התפילה היוותה אחד מסממני המחלוקת בין הדרדעים ל"עיקשים", בתימן. ובמידה זניחה אף בארץ.
 
מקורה מהזוהר. ייתכן ומר מערבב עם מה שהתנגדו לומר אותה בציבור. (הנוב"י).
אם זכרוני אינו בכזי''ב אף בישיבת פונביז' לא נהגו לאומרה רבות בשנים
 
כך הביאו במקו"א
תמוה. חוקר אקדמאי שמפלפל... בקדמות הזוהר, נאמן עליך יותר מאשר מנהג ישראל?
מה ראה לשטות זו, להאביס את פורמינו.. במחקרים כוזבים.
 
אגב, בזכות ידידנו הרב @עושה שלום
יש להעיר שהנוסח בזוה''ק לפנינו הוא 'דתפתח ליבאי באוריתך'
ולא כמו שמצוי בסידורים שת''י' באוריתא'
וכן "ולהווי אנא עבדך פקידא"
ולא כבסידורים דידן דכתיב "ולהוי אנא פקידא וכו'
 
וכן "ולהווי אנא עבדך פקידא"
ולא כבסידורים דידן דכתיב "ולהוי אנא פקידא וכו'
כמדומני שיש בספה''ק הקדמונים דצ''ל להיות בתפילה זו קנ' תיבות כנגד איזה תיקון, ואיני זוכר כעת הדו''ד בזה.
 
חזור
חלק עליון