ברוך מחיה המתים על השבוים שחזרו | פורום אוצר התורה ברוך מחיה המתים על השבוים שחזרו | פורום אוצר התורה

ברוך מחיה המתים על השבוים שחזרו

מי יכול להחכימנו
פרטים וכללים
לדוג',
מי שראה את קרובו שבוי באתרים
אם מברך ג"כ?
מי יכול לברך? איזה דרגת קירבה?
בשו"ע איתא שאם לא ראה פני חבירו ל' יום ושמח בראייתו מברך שהחיינו, ואם לא ראהו י"ב חודש מברך מחיה המתים,
אם יש ממנו אות חיים כמדומני נחלקו אחרוני זמנינו.
לגבי שהחיינו שהביא הרב @אור חדש היינו בגלל שמחה ולא מדין ראיית פני חבירו.
 
בעניותי איני רואה סיבה לא לברך מחיה המתים.
לי היה נראה מקופיא שמברכים בכה״ג כשחוזרים מן השבי הנוראי אצל השפלים שבאומות.
וגם אם שמעו דשי״ם מחטופים שחזרו בעבר, הלא בכל יום יש סכנה מוחשית לחיים שם, וגם אם אתמול היה בחיים האם יש חזקה שממשיך היום לחיות??
כל זה מסברא ולא מן המקורות וכמובן אשמח גם לשמוע מקור.
 
בעניותי איני רואה סיבה לא לברך מחיה המתים.
לי היה נראה מקופיא שמברכים בכה״ג כשחוזרים מן השבי הנוראי אצל השפלים שבאומות.
וגם אם שמעו דשי״ם מחטופים שחזרו בעבר, הלא בכל יום יש סכנה מוחשית לחיים שם, וגם אם אתמול היה בחיים האם יש חזקה שממשיך היום לחיות??
כל זה מסברא ולא מן המקורות וכמובן אשמח גם לשמוע מקור.
חולה מסוכן שהבריא, מברכים עליו מחיה המתים?
 
לי היה נראה מקופיא שמברכים בכה״ג כשחוזרים מן השבי הנוראי אצל השפלים שבאומות.
וגם אם שמעו דשי״ם מחטופים שחזרו בעבר, הלא בכל יום יש סכנה מוחשית לחיים שם, וגם אם אתמול היה בחיים האם יש חזקה שממשיך היום לחיות??
כל זה מסברא ולא מן המקורות וכמובן אשמח גם לשמוע מקור.
בהלכה, ברכת מחיה המתים הוא על י"ב חודש שלא ידע ממנו אם חי או מת
וכבר כתבו פוסקי זמננו שהיום א"א לברך הברכה כיון שבקל אפשר לברר
ולפ"ז בחטופים שלא שמעו מהם אות חיים ודאי מברכים (בשם ומלכות כמובן),
ואלו ששמעו מהם אות חיים לא מברכים מחייה המתים, אלא שהחיינו
ואם שמעו אות חיים בשלושים יום האחרונים לא מברכים
ולעניין
מברך על בגד חדש.
זה הכל על הרב זילברשטיין עצמו, אבל קרוביהם מסתמא ודאי צריכים לברך.
 
למה?
הרי המשנ"ב כתב: "ואם קיבל ממנו כתב או שאנשים הודיעוהו משלומו יש דעות באחרונים וספק ברכות להקל".
משום הבשורה על שחרורו, ולא מחמת אי ראייתו.
 
משום הבשורה על שחרורו, ולא מחמת אי ראייתו.
היכן מצינו ברכה על בשורת השחרור?
הוא עצמו שנשתחרר צריך לברך הגומל, אבל אחרים מהי"ת?
וכמו שנשתרש בעולם (כנראה בטעות) שמברכים על חולה שהבריא (בלא שם ומלכות) ברוך רופא חולים,
והאמת היא שנפסק בשו"ע (סי' ר"ל ס"ד) שהחולה עצמו שהבריא צריך לברך (בשם ומלכות), [רק הפמ"ג כתב דלא ראה דנהגו בשם ומלכות, וכל הפוסקים ג"כ כתבו דפשיטא דבשם ומלכות עי"ש במשנ"ב]
 
ולא עבר עדיין י"ב חודש?
החולי בפני עצמו, מהווה סיבה?
הסיבה ביב"ח חודש היא משום שבכך פקעה חזקת חיותו בעיני המתבונן, וממילא יש מקום לומר שה"ה בנתרפא מחולי שלא היה ידוע אם יחיה ממנו.
 
הסיבה ביב"ח חודש היא משום שבכך פקעה חזקת חיותו בעיני המתבונן, וממילא יש מקום לומר שה"ה בנתרפא מחולי שלא היה ידוע אם יחיה ממנו.
וע"ז כתבתי שכמדומה שלא מצינו ברכה בכהאי גוונא
 
וע"ז כתבתי שכמדומה שלא מצינו ברכה בכהאי גוונא
איפה אתה מצפה שהלכה כזו תהיה כתובה?
הרי מציאות כזו של חולה שאתה יודע שנחלה באופן קשה ואינך מעודכן על מצבו באופן תדיר לא מצויה כיום, וגם לא היתה מצויה בעבר, כי בעבר שלא היתה תקשורת לא היו שומעים על מחלתו של החולה, ובימינו שמצויה התקשורת אינך חושש שהוא מת ולא ידעת, מציאות זו מתקיימת באופנים רחוקים ביותר, ולא מצינו אינה ראיה.
 
איפה אתה מצפה שהלכה כזו תהיה כתובה?
הרי מציאות כזו של חולה שאתה יודע שנחלה באופן קשה ואינך מעודכן על מצבו באופן תדיר לא מצויה כיום, וגם לא היתה מצויה בעבר, כי בעבר שלא היתה תקשורת לא היו שומעים על מחלתו של החולה, ובימינו שמצויה התקשורת אינך חושש שהוא מת ולא ידעת, מציאות זו מתקיימת באופנים רחוקים ביותר, ולא מצינו אינה ראיה.
עד היכן שיעור אי הידיעה? ולמה שיהיה תלוי באי ידיעה לגבי מצבו?
ומן הסתם, בימים בהם לא היתה מצויה תקשורת, היה שכיח שיידעו שפלוני נחלה אך לא יוכלו להתעדכן לגבי מצבו.
ובימינו, אכן אינך חושש שמת לפני שבועיים, אך יתכן שמת ביממה האחרונה או בשעה האחרונה וכיו"ב.
 
חזור
חלק עליון