בקשת מקורות - אשכול ראשי | בית המדרש| דף 2 | פורום אוצר התורה בקשת מקורות - אשכול ראשי | בית המדרש| דף 2 | פורום אוצר התורה
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה
מצאתי באחד הספרים שכתב:
"מפורסם המעשה הנזכר בספרי הקדמונים, על אדם רשע וחוטא שהתגורר במדינת איטליה, ומחמת פחדו שיענש על עוונותיו, החליט לתרום ממון לאחזקת תורה. הלך האיש אל בית המדרש ושכר כמה אנשים בני תורה שיבואו וילמדו בביתו בזמן שהוא הולך לעסקיו, ובכך חשב שתהיה לו הצלחה בכל מעשיו, ותחת העונש על מעלליו הרעים יקבל שכר מן השמים.
ואולם, רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא תקום... באותה שעה שבא לבית המדרש, פגש דוקא בבני אדם שאינם מהוגנים, אנשים רעים במידותיהם, ואף על פי שלמדו תורה בביתו, מכל מקום, לא היו פירות לתלמודם, וכך קרה שאותו ממון השייך לאדם שאינו הגון הגיע לידי בני אדם שאינם מהוגנים... "מה מקורו?
 
ורבינו מנוח (הלכות חמץ ומצה פרק ג הלכה ז) הוסיף, שזה כטח פניו בטיט, שזה נקרא בתורת עפר.
וכמדומה שאחד הראשונים מקשה שא"כ יהיה מותר לאכול; וראשון אחר מתרץ שאם אכל – הרי חזר והחשיבו.​
אשמח אם יוכלו למצוא את המפרש שאומר זאת הרב @געגועים
עי' מהר"ם חלאוה פסחים דף ו' ע"ב ד"ה אמר רבי יהודא הבודק
 
1745567863364-png.3483
מישהו יכול לעזור לנו?
,
 

קבצים מצורפים

צַו אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת, רמז למנהג ישראל להדליק נרות שבת כמספר הילדים בבית.
איידי דאיירי
מה המקור הכתוב למנהג זה
כמדומני שהמקור הראשון זה בליקוטי מהרי"ח
האם יש משהו קדום יותר
חברים יקרים, נשמח למקורות
 
חברים יקרים, נשמח למקורות
העירו לדברי הראבי''ה [סי' קצט]
וקרוב הדבר בעיני דאכסנאי משתתף בפריטי לנר של שבת כמו לנר של חנוכה אם לא מדליק[ין] עליו בגו ביתיה, אם מו[ס]ר לו בעל [הבית] ביתו בחנם. ואם ב' בעלי בתים דרים ביחד דמי להא דתניא והמהדרין נר לכל אחד ואחד, וכל שכן [לשאינן קרויין] בני ביתו:
 
העירו לדברי הראבי''ה [סי' קצט]
וקרוב הדבר בעיני דאכסנאי משתתף בפריטי לנר של שבת כמו לנר של חנוכה אם לא מדליק[ין] עליו בגו ביתיה, אם מו[ס]ר לו בעל [הבית] ביתו בחנם. ואם ב' בעלי בתים דרים ביחד דמי להא דתניא והמהדרין נר לכל אחד ואחד, וכל שכן [לשאינן קרויין] בני ביתו:
עדיין לא כתוב שם לגבי ילדים של משפחה אחת
ומ''מ קצת משמע כן כיון דמדמה למהדרין דחנוכה
אמנם זה רק להרמב''ם דהאב מדליק לכל בני הבית, אולם למנהג האשכנזים דבחנוכה כל א' מדליק לבד, קשה לדמות לזה המנהג הנ''ל כיון שהאם מדליקה לכולם
 

הודעות מומלצות

[URL='https://forum-otzar-hatorah.co.i...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון