מכות - בעינן לאו הניתק לעשה | ים התלמוד | פורום אוצר התורה מכות - בעינן לאו הניתק לעשה | ים התלמוד | פורום אוצר התורה
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

זרח לווין

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
165
תודות
471
נקודות
96
לאו הניתק לעשה

מכות טו,א
תנן אונס שגירש אם ישראל יחזיר ואינו לוקה ע"כ.

וילה"ס בכה"ג דקידשה בתנאי שיחולו הקידושין במכה העשירית בב"ד. ולשיטת הגר"ח דמלקות אשר אינן מה"ד לא הוי מלקות אלא חבלות מיקרו. וא"כ בנדו"ד למ"ד קיימו ולא קיימו בשיטת רש"י ותוס' דבשעה שציוו עליו ב"ד לקיים העשה ולא קיים קאעבר על העשה ומחייב במלקות. והלא הוא אינו קיים העשה כיון דלא חלו קידו' וא"כ ב"ד ילקו אותו. אלא, שבמכה העשירית חלו הקידו' למפרע וא"כ לא הוי בגדר מלקות אלא בגדר חבלות אשר אינם מכלל התנאי וא"כ שוב לא יחולו הקידו' כיון דלא התקיים התנאי והגלגל לא מפסיק להתגלל.

ועיקר הנידון הוא אחר יסודו של הגרשש"ק שכל חלות שאם היא תחול אינה חלה לא חלה לעולם. והיינו דליכא גלגל כלל בכל דבר אשר הוא חלות. או שנאמר שהגלגל לא מתחיל כלל או שנאמר שהוא לא מפסיק להתגלגל לעולם הצד השווה שבזה שאין חלות בכה"ת של גלגל החוזר.

ומעתה זה ודאי דמעשה הקידו' הינו חלות אלא דילה"ס בשיטת הגר"ח האם מלקות הוי שם מלקות וא"כ אפ' דדמיא לקידו' ובכה"ת זו לא יקיים העשה כלל ולעולם. או דאף לשיטת הגר"ח אין שם מלקות ואף חבלות של ב"ד הוי בגדר מכה הכתובה בתורה ולא עברי על פן יוסיף למפרע אלא דאי"ז עונש של מלקות אלא עונש של חבלות. וא"כ המלקות הו"ל בכללים של גלגל החוזר דעלמא. וצ"ת בזה.

אברא, דלהצד דאיכא גלגל בכה"ג א"כ משכח"ל בביטלו בכה"ג דמבטל את העשה ואת המלקות מחמת שאינו מקיים את העשה לעולם ואינו לוקה. ועי'.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

נא להביא כאן מראי מקומות, ציטוטים, ווארטים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון