ביטול תורה באיכות| דף 2 | פורום אוצר התורה ביטול תורה באיכות| דף 2 | פורום אוצר התורה

ביטול תורה באיכות

מקובל לומר שמלבד שיש מושג של ביטול תורה בכמות כשאדם אינו מנצל את כל זמנו לעסק התורה כראוי, יש גם מושג ומציאות של ביטול תורה באיכות,
לדוג' אדם שיכול ומסוגל ללמוד ביתר הבנה וביתר עומק, אך מעדיף ללמוד בצורה קלילה יותר, הרי הוא מבטל תורה, על אף שמנצל את כל זמנו, משום שהלימוד שלו הוא באיכות פחותה.
וכן אדם שלומד יותר מן הנצרך בספרי יראה ומוסר ואינו עוסק בזמן זה גופי תורה, הרי הוא מבטל תורה באיכות.

אשמח לדעת האם יש מקור לדבר זה?
בספר 'נתיבות שלום - דברי שלום ואמת' עמוד תס"ז מביא בשם ראשונים,
'שהאדם המסוגל ללמוד בעיון עמוק, ולומד באופן פשוט הרי זה חוטא בביטול תורה'.
 
מרן הגרי"ג אדלשטיין זצק"ל היה מדבר על כך רבות,
איני זוכר האם משמיה דהגר"ח מבריסק או משמיה דהגרא"א דסלר (אולי אבדוק זאת)
אבל למיטב זכרוני העניין הוא לאוו דוקא עיון מול בקיאות, אלא יותר עניין של להבין היטב בבירור מה שלומדים עד דק ולא 'לטייח' את הנלמד.
(כך זכורני בהבנת הדברים).

ובעניין המוסר, גם זה כמדומני שאמר פעם שגם מוסר צריך ללמוד כשיעור הראוי ולא להפריז בזה.
נכון מאד המפריזים משתגעים
 
מקובל לומר שמלבד שיש מושג של ביטול תורה בכמות כשאדם אינו מנצל את כל זמנו לעסק התורה כראוי, יש גם מושג ומציאות של ביטול תורה באיכות,
לדוג' אדם שיכול ומסוגל ללמוד ביתר הבנה וביתר עומק, אך מעדיף ללמוד בצורה קלילה יותר, הרי הוא מבטל תורה, על אף שמנצל את כל זמנו, משום שהלימוד שלו הוא באיכות פחותה.
וכן אדם שלומד יותר מן הנצרך בספרי יראה ומוסר ואינו עוסק בזמן זה גופי תורה, הרי הוא מבטל תורה באיכות.

אשמח לדעת האם יש מקור לדבר זה?
ים של מקורות ועל דבר זה נתפצלה קבוצה מהחסידות הכי גדולה בישראל.
עי' מהרש"א חגיגה ה:
מגילה ג ע"א מבטלין ת"ת למגילה ועוד אין סוף.
 
חזור
חלק עליון