חידוש גדול!!ואם לא יגאל באלה. המשפטי' אשר תשים לפניהם שלא קיימו המצות מ"מ לא אניחם בגלות אלא ויצא בשנת היובל כלו' ביום שימשוך הקב"ה ביובל ויתקע בשופר כדכתיב והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול ובאו האובדים וגו': הוא ובניו עמו. הקב"ה ובני ישראל עמו שנא' ושב וקבצך ישוב לא נא' אלא ושב: כי לי בני ישראל עבדים. ולא עבדי עשו: אני ה' אלהיכם. וכתיב עוד לא תעשו לכם אלילים ומה שייך זה לכאן אלא אומר אני שבא ליתן טעם על מה אנו נגאלין בלא קיום המצות שהרי מ"מ קיימו דבור לא יהי' לך אלהי' אחרים:
איפה זה כתוב?
לא לזה התכוונתי.בזכות שבת ומילה הקדוש ברוך הוא מוחל עוונותיהן של ישראל, וגואל אותן מן האומות, שנאמר "או אז יכנע לבבם הערל". א"ו - מניינו שבע. רמז לשבת שהוא לשבעת ימים. א"ז - מנינו שמונה. רמז למילה שהוא לשמיני. ואם ישראל מקיימין מצות שבת ומילה "יכנע לבבם הערל ואז ירצו את עוונם" מדינה של גיהנום.(מדרש אגדה, הובא ב'אוצר המדרשים').
בפרשת בחוקותי כתוב שעונש הגלות הוא על שלא קיימו את מצוות השמיטה ״אז תרצה הארץ את שבתותיה״ ״והארץ תעזב מהם ותרץ את שבתותיה״
מוכח לכאו' מהא ד
יתכן, אך לא לזה התכוונתי.
לא.
ז''ל שם [ולא נראה שזה קשור לכאן]
לא מכיר.
לא לזה התכוונתי.כוונתי להמשך דבריו שם (המתחילים בפסוק כ"ו) בפסוק כ"ח
וז"ל:
ואומרו ואם לא מצאה ידו די השיב. פירוש אם יראה האדון כי אין כח בעם לסבול חבלים עוד ורבו חובותיהם למעלה ראש ואפס בהם כח הסבל, והיה ממכרו עד שנת היובל שהוא זמן המוגבל לגאולה בעתה, ואז ויצא ביובל ושב לאחוזתו כי קץ הגלות ישנו אפילו יהיו ישראל רשעים גמורים ח"ו:
חידוש גדול!!ואם לא יגאל באלה. המשפטי' אשר תשים לפניהם שלא קיימו המצות מ"מ לא אניחם בגלות אלא ויצא בשנת היובל כלו' ביום שימשוך הקב"ה ביובל ויתקע בשופר כדכתיב והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול ובאו האובדים וגו': הוא ובניו עמו. הקב"ה ובני ישראל עמו שנא' ושב וקבצך ישוב לא נא' אלא ושב: כי לי בני ישראל עבדים. ולא עבדי עשו: אני ה' אלהיכם. וכתיב עוד לא תעשו לכם אלילים ומה שייך זה לכאן אלא אומר אני שבא ליתן טעם על מה אנו נגאלין בלא קיום המצות שהרי מ"מ קיימו דבור לא יהי' לך אלהי' אחרים:
אכן.בזכות שמקיימים מצוות "לא יהיה לך אלוקים אחרים"
מקור דעת זקנים (פכ"ה פסוקים מז-נה)
חידוש גדול!!