מהר"ר גדליה חיון היה מתפלל על החולים, וזימנין דלחולה
אומרים לו בחלום שניצול בעבור תפלת החסיד זיע"א.
הגאון מה' העשל, שמעתי מאדם גדול זקן שקיבל שהגיד
הגאון החסיד בעל של"ה בחלום, שהרב העשל היה נשמת רבינו תם, ויזהרו מאד בכבודו.
ושמעתי שפעם אחת נחלקו בלשון הזוהר
מהר"ר אברהם אזולאי והרב
מה' שלמה עאמר חברו, ואחר שנפטר מהר"ש עאמר
בא לו בחלום וא"ל שבמתיבתא דרקיעא אמרו לו שלשון הזוהר שנחלקו, מה שפירש הוא מהר"ש הענין אמת בחכמת הקבלה, אך כוונת רשב"י היה כמו שפי' הרב מהר"א.
אף שאין רצוני לכתוב מעשיות, מ"מ להפצרתם אמרתי אגלה מה שקבלתי מרבני זקני עה"ק ירושלים ת"ו. ידוע דחזקיה המלך ע"ה מפני סנחריב סתם את מי גיחון, ועד היום יום הששי בחצות שנסגרים פתחי שערי ירושלים, כי כל הישמעאלים הולכים בעוה"ר לבית המקדש, נשארה העיר כמעט ריקנית וע"כ סוגרים השערים, וההולך שם אצל שער אחד אשר הוא סמוך למגדל, שומע קול מים רבים שהולכים מתחת לארץ. ובזמן ש
הרב מהרח"ו היה בעה"ק ירושלים, בא שר אחד תקיף הנקרא אבו סיפי"ן, וידע שמלך ישראל סתם מי גיחון, ושאל אם נמצא היום מי שיוכל לפתחו, וא"ל הגויים יש חכם שהוא אלהי ושמו ר' חיים ויטאל, ודאי שהוא יכול לפתחו, ושלח אחריו יום הששי, וא"ל גוזרני עליך שבעוד שהולך הוא לבית המקדש פתוח תפתח את הנהר הזה שסתם מלך שלכם, והוא נצרך הרבה לעיר, ועליך מוטל לפתחו, ואם אין דמך בראשך. ומהרח"ו עשה קפיצת הדרך והלך לדמשק, ובא אליו רבינו
האר"י זצ"ל ובחלום ידבר בו: הִסְכַּלְתָּ עֲשׂוֹ, כי זה השר היה גלגול סנחריב, וכן נקרא אבו סיפי"ן שבערבי פירושו אבי החרבות, ואתה יש בך ניצוץ
חזקיה המלך, והיתה שעת הכושר לתקן ולפתוח מי גיחון, כי שלא ברצון חכמים עשה חזקיה המלך ע"ה, שהוא מהדברים שלא הודו לו, ובזה היתה אתחלתא דגאולה. והשיבו מהרח"ו לא רציתי להשתמש בשמות הקודש, וא"ל האר"י אלו לא נשתמשת לבא לדמשק החרשתי, אבל מאחר שנשתמשת לזה, היית יכול להשתמש לפותחו, והיה קדוש השם ותקון גדול, א"ל מהרח"ו א"כ אחזור לירושלים לפתחו, א"ל חליף שעתא ולאו זימניה הוא
[1]. ע"כ שמעתי.
[שם הגדולים להרב חיד"א ז"ל]
[1] ובבן יהוידע
(סנהדרין צד.) מוסיף: ודע כי אותו השר הנקרא אבו סיפ'ין, בא אח"כ לפה עירינו בג'דאד, ונקבר פה בג'דאד בתוך חצר גדול בנוי בסוף מבואות היהודים, ואומרים הזקנים של עירינו שהיה על קברו קליפה, והיו מאמינים בו הגויים ומכבדים אותו הרבה, וגם מן היהודים היו הולכים על קברו לבקש וכו', אך הרב המקובל הישיש
מהר"ר ששון מרדכי ז"ל לקח בית סמוך לקברו, והיה עוסק שם בקבלה ויחודים כמה ימים עד שביטל הקליפה שלו, והנה בעתה נעשה קברו, והחצר והבנין כולו חורבה ואשפה, וגם בעיני הגוים אינו חשוב כלום אלא ככלב מת, כי בטל לגמרי וכו', ומי יודע בסוד ה' מה שהיה בהרב מהר"ש ז"ל הנזכר איזה גלגול השייך לזה, אשר נתבטלה קליפתו של זה על ידו.