אסור להרהר [אפ'] בד"ת בשעה שהחזן אומר קדיש- ביאור הדין | פורום אוצר התורה אסור להרהר [אפ'] בד"ת בשעה שהחזן אומר קדיש- ביאור הדין | פורום אוצר התורה

אסור להרהר [אפ'] בד"ת בשעה שהחזן אומר קדיש- ביאור הדין

עול תורה

משתמש רשום
הודעות
22
תודות
69
נקודות
13
במ"ב נ"ו [סק"א] הביא את דברי הפר"ח וז"ל: ואפי' להרהר בד"ת אסור בשעה שהחזן אומר קדיש מפני שצריך לכוין הרבה בעניית הקדיש. ע"כ

אשמח להסבר מחו"ר דאתרא הדין, הרי כל המקורות שיש לכוין בקדיש בעיקר נאמרו על אמירת אמן יהא שמיה רבה, ומהיכ"ת לחדש איסור על כל שמיעת הקדיש.
[ואכן המ"ב בסימן כ"ה ס"ק נ"ו כאשר מדבר על לקפל טלית ותפילין בקדיש כותב "לא יפה הן עושין דמאוד יש לכוון בעניית איש"ר כמבואר לקמן בסימן נ"ו," מבואר שעיקר חיוב הכוונה הוא בעניית איש"ר ולא על שאר הקדיש, ושמא כוונתו גם הכא רק על איש"ר, וצ"ע]

ועוד אשמח להבין איזה איסור יש על כוונה, הרי אינו עושה שום מעשה בידיים, [כמד' האיסור היחיד שיש בהרהור הוא בכפירה בי"ג עקרים]

ועוד צ"ב דהרי הפר"ח [ס"ח] מדבר שמהרהר בספר, וז"ל: אמנם בשעה שהחזן אומר קדיש אסור להרהר בספר, אלא צריך לכוין הרבה בעניית הקדיש,
ושמא שאני ממי שמהרהר במחשבה בלא ספר, דהרי אנן יתמי דיתמי, וכמעט אנוסים אנו מלהצליח לכוין בכל הקדישים מתחילתם ועד סופם.
 
נערך לאחרונה:
ועוד צ"ב דהרי הפר"ח [ס"ח] מדבר שמהרהר בספר, וז"ל: אמנם בשעה שהחזן אומר קדיש אסור להרהר בספר, אלא צריך לכוין הרבה בעניית הקדיש,
ושמא שאני ממי שמהרהר במחשבה בלא ספר, דהרי אנן יתמי דיתמי, וכמעט אנוסים אנו מלהצליח לכוין בכל הקדישים מתחילתם ועד סופם.
אגב. ראיתי שכמה ספרים [חשובים] הק' מהיכן המקור של המ"ב לפר"ח הנ"ל, דהרי הפר"ח מדבר רק על דיבור ולא על הרהור,
אך הם עיינו בפר"ח בסימן נ"ו, אולם הפר"ח נמצא בסימן ס"ח גבי הלכות ק"ש. [מצאתי את המקור בזכות מ"ב עוז והדר]
 
[ואכן המ"ב בסימן כ"ה ס"ק נ"ו כאשר מדבר על לקפל טלית ותפילין בקדיש כותב "לא יפה הן עושין דמאוד יש לכוון בעניית איש"ר כמבואר לקמן בסימן נ"ו," מבואר שעיקר חיוב הכוונה הוא בעניית איש"ר ולא על שאר הקדיש, ושמא כוונתו גם הכא רק על איש"ר, וצ"ע]
לשון המשנ''ב שם ''ואנשים שנוהגים לקפל הטלית ותפילין ולהניחן בתיקן בעת אמירת קדיש לא יפה הן עושין דמאוד יש לכוון בעניית איש"ר''
לכאורה סתירה כי בתחילת המשנ''ב משמע בעת כל אמירת קדיש אסור לחלוץ תפילין ובסוף כתב שצריכים לכוון באיש''ר משמע שרק באיש''ר אסור
(ואולי אפש''ל שגזרו שאסור בכל הקדיש לקפל טלית אטו איש''ר ועדין צ''ע)

מ''מ דייק מהמשנ''ב הזה דלא כמו הרב עול תורה שדייק שעיקר החיוב על איש''ר דהא בתחילת דבריו איירי על כל קדיש וצ''ע
 
חזור
חלק עליון