שלום וברכה לחו"ר הפורום שליט"א
שאלה בפי, במהלך השנים עלו הרבה נדוני הלכה בעניין כתיבה והצגת אותיות במחשב שהוו נפק"מ לעניין מחיקת השם או כתיבה בחול המועד שלא לצורך וכו', ונתפרסמו תשובות בעניין מגדולי הפוסקים בדור האחרון.
בעשור האחרון (כמדומני) החלו לייצר בצורה המונית מכשירים המציגים טקסט בטכנולוגיה הנקראת דיו אלקטרוני. [מסך מחשב מבוסס על נורות קטנטנות המאירות יחד בצבעים שונים כדי ליצור טקסט או תמונה, לעומת זאת מסך המבוסס על דיו אלקטרוני מכיל קפסולות קטנטנות ובתוכם דיו שחור ולבן מיוחד המגיב לזרם חשמלי, כאשר זרם חיובי יגרום לדיו שחור ושלילי יגרום ללבן, וכך נוצר הטקסט על המסך. אחד החידושים הוא שאין צורך בחשמל כדי להשאיר את הטקסט מוצג על המסך אלא רק ברגע שמשתנה הטקסט או המסך, וכך יכול להיות שאף בזמן שהמכשיר כבוי עדיין יופיע הטקסט\תמונה על המסך עד שיידלק המכשיר או ישנו את הטקסט]
בעוד הרבה פוסקים נקטו שבמחשב אין בעיה של מחיקת השם ומטעם שכתב כזה אין בו ממשות ובצירוף זה שהכתב נועד מלכתחילה להימחק (זכורני שראיתי כן מר"מ שטרנבוך), יש לדון בכתב של דיו אלקטרוני שלכאו' הכתב הוא ממשי ולא ע"י נורות בעלמא אלא ע"י דיו, וגם הכתב מצד עצמו יכול להשאר ואינו עומד רק ע"י הכח החשמלי. מאידך גם כתב כזה לכאו' מיועד להימחק מתחילתו שכן המסך מיועד לשימושים שונים כקריאת ספרים או ציור (אלא דגם הסברא בכתב המיועד להמחק כמדומני שלא אמרו אלא בצירוף שאר הטעמים הנ"ל להיתר). נפק"מ לאיסור מחיקת השם או כתיבה בחוה"מ שלא לצורך.
אם יש לאי מי מקורות או פסק לנדון אשמח מאוד לשמוע
יש"כ
שאלה בפי, במהלך השנים עלו הרבה נדוני הלכה בעניין כתיבה והצגת אותיות במחשב שהוו נפק"מ לעניין מחיקת השם או כתיבה בחול המועד שלא לצורך וכו', ונתפרסמו תשובות בעניין מגדולי הפוסקים בדור האחרון.
בעשור האחרון (כמדומני) החלו לייצר בצורה המונית מכשירים המציגים טקסט בטכנולוגיה הנקראת דיו אלקטרוני. [מסך מחשב מבוסס על נורות קטנטנות המאירות יחד בצבעים שונים כדי ליצור טקסט או תמונה, לעומת זאת מסך המבוסס על דיו אלקטרוני מכיל קפסולות קטנטנות ובתוכם דיו שחור ולבן מיוחד המגיב לזרם חשמלי, כאשר זרם חיובי יגרום לדיו שחור ושלילי יגרום ללבן, וכך נוצר הטקסט על המסך. אחד החידושים הוא שאין צורך בחשמל כדי להשאיר את הטקסט מוצג על המסך אלא רק ברגע שמשתנה הטקסט או המסך, וכך יכול להיות שאף בזמן שהמכשיר כבוי עדיין יופיע הטקסט\תמונה על המסך עד שיידלק המכשיר או ישנו את הטקסט]
בעוד הרבה פוסקים נקטו שבמחשב אין בעיה של מחיקת השם ומטעם שכתב כזה אין בו ממשות ובצירוף זה שהכתב נועד מלכתחילה להימחק (זכורני שראיתי כן מר"מ שטרנבוך), יש לדון בכתב של דיו אלקטרוני שלכאו' הכתב הוא ממשי ולא ע"י נורות בעלמא אלא ע"י דיו, וגם הכתב מצד עצמו יכול להשאר ואינו עומד רק ע"י הכח החשמלי. מאידך גם כתב כזה לכאו' מיועד להימחק מתחילתו שכן המסך מיועד לשימושים שונים כקריאת ספרים או ציור (אלא דגם הסברא בכתב המיועד להמחק כמדומני שלא אמרו אלא בצירוף שאר הטעמים הנ"ל להיתר). נפק"מ לאיסור מחיקת השם או כתיבה בחוה"מ שלא לצורך.
אם יש לאי מי מקורות או פסק לנדון אשמח מאוד לשמוע
יש"כ