סנהדרין - איסור מאבד עצמו לדעת חמור הוא מרציחה- מדוע? | ים התלמוד סנהדרין - איסור מאבד עצמו לדעת חמור הוא מרציחה- מדוע? | ים התלמוד

ממגד שמים

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם 5 מאמרים
הודעות
446
תודות
1,097
נקודות
207
מצינו שרוצח יש לו חלק לעוה"ב ואילו מאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעוה"ב וצ"ב מ"ט?
מאידך מצינו קולא שהמאבד עצמו לדעת לכפרה נק' צדיק ונתכפר לו [-כבמד"ר תולדות]
וכן באופן שעשה כן מחמת עוני רעב ויסורים [-פתחי תשובה וע"ש שהביא סמוכין מס' בשמים ראש , שכבר היכוהו על קודקודו של הבשמים ראש ואכמ"ל] וצ"ת שלפ"ז קיל הוא במידה מסוימת משפ"ד שאין לה שום הותר מכללו וצ"ת.
 
מצינו שרוצח יש לו חלק לעוה"ב ואילו מאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעוה"ב וצ"ב מ"ט?
לכאו' הטעם פשוט.
רוצח הוא ככל עובר עבירה שאינו מאבד בכך את חלקו בעוה"ב, אבל מאבד עצמו לדעת כפר בעוה"ב שכן אם היה יודע ומבין איזה עונש מחכה לו ברגע שימות על שאיבד עצמו, כבר לא היה שווה לו לאבד עצמו והיה ממשיך לסבול את הדבר שבגינו איבד עצמו.
 
מעניין.
כך רווח המושג .וכ"ה בפוסקים [-לעניין מקום קבורתו ל"ע]
מצאתי בפני יהושיע ב"מ נט:
דהא מאבד עצמו לדעת הוא עוון גדול שנאמר בו כל המאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעולם הבא
ועי' עוד בהמכלול שדן בזה והבאי צדדים לכאן ולכאן
 
מצינו שרוצח יש לו חלק לעוה"ב ואילו מאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעוה"ב וצ"ב מ"ט?
ראיתי מובא מחובות הלבבות (שער הבטחון פרק ד)
"וכבר הזהירנו, שלא להמית שום אדם בשום גלגול באמרו לא תרצח, וכל אשר יהיה המומת קרוב אל הממית, יהיה העונש יותר ראוי, כמ"ש על רדפו בחרב אחיו ושחת רחמיו וגו'. וכן מי שהמית את עצמו יהיה ענשו גדול בלי ספק".​
 
ועוד ראיתי מובא בשם החת"ס
משום כי כל החטאים מתמרקים בשעת מיתה, וזה חוטא במיתתו, באותו דבר שהיה לו לכפרה הוא חוטא ומורד
 
ו"ש מעונשים אחרים של ייהרג ואל יעבור?
אולי לא, אבל הם לא כפרו כיון שיש להם רווח עכשיו מול עונש עתידי, אבל הוא הרי מתאבד כי יש לו צרות, והוא לא מאמין שבאותו רגע ממש הוא נופל לידי צרה גדולה יותר
 
מצינו שרוצח יש לו חלק לעוה"ב ואילו מאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעוה"ב וצ"ב מ"ט?
חזקוני בראשית ט, ה
תשובה לאומרים אין גיהנם ואין גן עדן כלומר אף להורג את עצמו הקדוש ברוך הוא דורש דמו ממנו ואימת אם לא לאחר מיתה.
 
מה זה סתירה עם זה שאחר קבלת עונשו יהיה לו חלק?
חבל להתעקש, בס"ה הצעתי טעם למה הוחמר מכל רוצח, מאחר שכל עונשו הוא לעוה"ב, משא"כ ברוצח שנתחייב מיתה בידי אדם.
אחר שמצאנו שאין לו חלק בעוה"ב, הוא טעמא דמסתברא.
 

הודעות מומלצות

[URL='https://forum-otzar-hatorah.co.il/threads...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון