במחשבה שניה. הרי לשיטת הסמ"ע באופן שהשליח אינו בר חיובא לא נאמר הכלל אשלד"ע, כי המשלח לא יכול לטעון שחשב שהשליח לא יעבור על דברי הרב, כיון ואינו מצווה על עבירה זו. וכמו שכתב שם הסמ"ע מפורש. וז"ל: "ויכול המשלח לומר סברתי שלא ישמע לי לעשותו, לכך אין המשלח חייב.
אבל אם אין השליח בר חיובא, לא שייך האי טעמא".
ואם כך, לא שייך לומר, שהסיבה שהשליח לא יעשה את העבירה בגלל שסו"ס הוא יוצר מציאות שנוגדת את רצונו של הקב"ה, כי אז גם באופן שאינו בר חיובא, הוא יוצר מציאות כזו. ומדוע בכה"ג המשלח לא יוכל לטעון שעשה כן על דעתו בלבד. ובהכרח כמו שהעיר
@דברי יושר