פסח, חודש ניסן - אילו קרע לנו את הים ולא העבירנו בתוכו בחרבה דיינו. | ענייני דיומא פסח, חודש ניסן - אילו קרע לנו את הים ולא העבירנו בתוכו בחרבה דיינו. | ענייני דיומא
  • בשעה טובה ומוצלחת! העברנו את כל המאמרים והתגובות למדור החדש. לתשומת לבכם: תאריך פרסום התגובות התעדכן בעקבות ההעברה, אך כל התוכן נשמר בשלמותו. המדור כעת בהרצה, וב"ה בקרוב נפרסם עדכון כללים לגבי פרסום מאמרים, סדרות הרשאות גישה, ותוספת ניקוד. יתכנו מספר באגים ואנחנו עמלים על תיקונם בהקדם. בברכה צוות ההנהלה.
  • חדש בפורום הבלוגים התורניים: אנו שמחים לעדכן כי מעכשיו פורום "בלוגים תורניים" נפתח לתגובות – בשלב זה רק לבעלי הרשאה מתאימה, במסגרת תקופת הרצה. שימו לב: ייתכנו שינויים בהרשאות ובמדיניות בהתאם להתקדמות ההרצה.

אמת נהדרת

משתמש ותיק
gemgemgemgem
הודעות
390
תודות
1,092
נקודות
107
אז איזו מעלה יש בקריעת הים?

מתוך המכלול

הפיוט מורכב מחמש עשרה שורות שכל אחת מתארת נס אחד שנעשה לישראל, והקביעה שיכולנו להסתפק בו, ולא היינו זקוקים לזה שבא אחריו. כל זאת לא כולל את המעלה הראשונה – "אילו הוציאנו ממצרים" – שעפ"י הפיוט בלעדיה אין מקום להודיה. כחצי מהמעלות המוזכרות בפיוט הן ניסים שנעשו לישראל במהלך יציאת מצרים, והשאר מתארות אירועים מיוחדים שנעשו במהלך המסע במדבר והכניסה לארץ ישראל. הפיוט חותם בקביעה שאכן, עלינו להודות לה' על כל אחת ואחת מהמעלות הטובות שעשה לנו.

כוונת המחבר אינה ככל הנראה שאפשר להסתפק בניסים הללו בפועל, אלא שיש צורך להודות באופן נפרד ומלא על כל אחת ואחת מהמעלות. שכן חלק מהשלבים אינם מספיקים לישועה בפני עצמם – לדוגמה, "אילו קרע לנו את הים ולא העבירנו בתוכו בחרבה".

האמנם כך היא ההסתכלות על הפיוט?
 
יש שהוכיחו כך מ"אילו העמידנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה".

אמנם, ממו"ר הגרב"ד פוברסקי שליט"א, שמעתי להוכיח מכאן, שיש מעלה במעמד הר סיני, אף ללא קבלת התורה.
 

הודעות מומלצות

כן הביא בטעמא דקרא (על המגילה) בשם המלבי"ם...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון