רות - איך חזרו נעמי וכלותיה ביום טוב | חמש מגילות רות - איך חזרו נעמי וכלותיה ביום טוב | חמש מגילות
  • בשעה טובה ומוצלחת! העברנו את כל המאמרים והתגובות למדור החדש של המאמרים. שימו לב – תאריך פרסום התגובות התעדכן בעקבות ההעברה, אך כל התוכן נשמר בשלמותו. המדור כעת בהרצה, וב"ה בקרוב נפרסם עדכון כללים לגבי פרסום מאמרים, סדרות והרשאות גישה. כמו כן, יתכנו מספר באגים ואנחנו עמלים על תיקונם בהקדם. בברכה צוות ההנהלה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,627
תודות
4,595
נקודות
375
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ותלכנה בדרך לשוב אל ארץ יהודה (א ז)

במדרש רבה
פרשה ב' סי' י"ב, אמר ר' יהודה א"ר יוחנן עברו על שורת הדין והלכו ביו"ט. וקשה, איך היה מותר להם לעבור על דיני תחומין וללכת ביום טוב.

ובביאור הרד"ל כתב שעשו כן מפני מצות החזרה לארץ ישראל, וצריך ביאור הרי אין זה דוחה איסור תחומין. ובספר קרבן מנחה למהר"י חגיז זצ"ל (בעל שו"ת הלכות קטנות) אות י"א, כתב שהיו מוכרחות ללכת ביום טוב, מפני שבשאר הימים היו עליהן שומרים שלא תלכנה, ומצד איסור יום טוב שינו את מהלכן כמוציא לאחר ידו, והיו מהלכות יושבות ומגררות רגליהן וגופן, עכ"ד.

ויש לעיין בזה, דתחומין אינה מלאכה אלא איסור נפרד, ומה"ט לא הותר איסור תחומין ביו"ט לצורך אוכל נפש, וא"כ ליכא בזה דין של כלאחר יד, שיסודו הוא מדין מלאכת מחשבת, וצ"ע.

ונראה ליישב דהנה קי"ל דאיסור תחומין הוא מדרבנן, וכתב הרמב"ן בהשגות לספר המצוות להרמב"ם שורש א', דתחומין הוא תקנת שלמה המלך בכלל "עירובין", ונתקשה הרמב"ן שם דא"כ איך אמרינן ביבמות מז: שאמרה נעמי לרות "אסיר לן תחום שבת", הרי עדיין לא נצטוו על כך, שהרי דוד המלך ושלמה בנו היו מצאצאי רות, וכתב שם שנעמי ידעה זאת ברוח הקודש שתחומין עתידים להיות אסורים מדרבנן.

ולפי"ז צ"ל דמה שאמרו חז"ל שעברו על שורת הדין והלכו ביו"ט, אין הכוונה שעשו איסור ממש, שהרי עדיין לא נצטוו על התחומין, אלא די"ל דכמו שאברהם אבינו קיים את כל התורה עד שלא ניתנה ואפילו איסורים דרבנן כגון עירוב תחומין, כך גם הם קיימו זאת מדין קיום התורה עד שלא ניתנה. ומיושבת הקושיא הנ"ל, משום שבשעת הצורך מפני מצוה גמורה של ישוב ארץ ישראל יכולים לדחות את קיום דיני תחומין קודם שניתנו, כיון שאינם בתורת חיוב אלא בתורת רשות, וק"ל.​
 
ונראה ליישב דהנה קי"ל דאיסור תחומין הוא מדרבנן, וכתב הרמב"ן בהשגות לספר המצוות להרמב"ם שורש א', דתחומין הוא תקנת שלמה המלך בכלל "עירובין", ונתקשה הרמב"ן שם דא"כ איך אמרינן ביבמות מז: שאמרה נעמי לרות "אסיר לן תחום שבת", הרי עדיין לא נצטוו על כך, שהרי דוד המלך ושלמה בנו היו מצאצאי רות, וכתב שם שנעמי ידעה זאת ברוח הקודש שתחומין עתידים להיות אסורים מדרבנן.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ולפי"ז משמע דכמו דקי"ל שגר שלא קיבל עליו אפילו דקדוק אחד מדברי סופרים אינו גר (בכורות ל:), כך אפילו אם קיבל על עצמו כל הדינים דרבנן הנוהגים עתה אבל לא קיבל על עצמו לקיים דינים דרבנן שעתידים חכמים לגזור, אינו גר, משום שכבר עתה הוא מחוייב לקיים את כל מה שחז"ל יגזרו מדין לא תסור או מאיזה טעם שיהיה, ועליו לקבל על עצמו לעשות ככל אשר יורוהו, דאל"כ למה אמרה זאת נעמי לרות בתורת הודעת מצוות קלות וחמורות, דמשמע דצריכה לקבל על עצמה גם זאת.​
 

הודעות מומלצות

משכו וקחו לכם, אי' בספר חסידים משכו...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון