אידיש | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש| דף 13 | פורום אוצר התורה אידיש | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש| דף 13 | פורום אוצר התורה
כבוד הרב @מנחם שרייבער
התחלתי לקרוא את מאמרך הנפלא והארוך אבל אודה ואבוש, לא גמרתי את כולו.
אנוכי הקטן לא רואה כל בעיה בעובדה שאנשים אינם יודעים את לשון הקודש.
שפשוט יקיימו מצווה ויתחילו ללמוד!

מלבד זאת, כבר הבאתי לעיל לגבי אדמדם כי ישנם ב' ביאורים שם, כמדומה שנוכל למצוא כן בכל המילים שהזכרת...
ככלל, מים טחונים אנו טוחנים, מאחר ולכל טענותיו של ה'ויואל משה' נמצאו תשובות מצוינות. ואם נרצה נוכל למלאות את האשכול במאות אלפי דפים נוספים בציטוטים משלל ספרים וחוברות בעד ונגד העברית והאידיש.

הטענה היחידה החדשה שזכורה לי כרגע היא-
לחדש שאידיש קדושה כמו לשון הקודש מחמת א. שאין בה מילים מסוימות. ב. שדיברו בה חכמים.
 
טעות פשוטה.

מגוחך, היחיד שמייחס לאיש זה חשיבות, הוא מר.

כבר השבתיך, שפה היא דבר מתפתח מטבעה.
נראה לי שהיחיד שמייחס חשיבות למר (א.ב.י) הוא מי שמדבר בשפה שהוא המציא סליחה שהוא הזכיר לעם ישראל שקיים...
 
מטו משמיה דהמהרי''ל דיסקין דאידיש הוא לשה''ק של הגלות.
אשמח למקורות.
שהיה בזמנו ת"ח מאנשי ירושלים שהקפיד לדבר בלה"ק
ואמר לו המהרי"ל זיע"א "כל ימי גלותינו אידיש ידובר
מרא דארעא ישראל כרך ב. פרק ד. ע. קפ"ה בהוצאה החדשה
 
שהיה בזמנו ת"ח מאנשי ירושלים שהקפיד לדבר בלה"ק
ואמר לו המהרי"ל זיע"א "כל ימי גלותינו אידיש ידובר
מרא דארעא ישראל כרך ב. פרק ד. ע. קפ"ה בהוצאה החדשה
כלומר, לא לשון הקודש של הגלות, אלא אילוץ
וטעמו של המהרי"ל זללה"ה ידוע.
וכבר נשתנו העיתים, כנודע.
 
כבוד הרב @מנחם שרייבער
התחלתי לקרוא את מאמרך הנפלא והארוך אבל אודה ואבוש, לא גמרתי את כולו.
אנוכי הקטן לא רואה כל בעיה בעובדה שאנשים אינם יודעים את לשון הקודש.
שפשוט יקיימו מצווה ויתחילו ללמוד!

מלבד זאת, כבר הבאתי לעיל לגבי אדמדם כי ישנם ב' ביאורים שם, כמדומה שנוכל למצוא כן בכל המילים שהזכרת...
ככלל, מים טחונים אנו טוחנים, מאחר ולכל טענותיו של ה'ויואל משה' נמצאו תשובות מצוינות. ואם נרצה נוכל למלאות את האשכול במאות אלפי דפים נוספים בציטוטים משלל ספרים וחוברות בעד ונגד העברית והאידיש.

הטענה היחידה החדשה שזכורה לי כרגע היא-
לחדש שאידיש קדושה כמו לשון הקודש מחמת א. שאין בה מילים מסוימות. ב. שדיברו בה חכמים.
נראה לי שהרמב"ם כותב שזה מצווה קלה. הכוונה היתה שלא סתם לחשוב שמי שיודע עבריעש יודע יותר טוב לשון קודש שהרבה רוצים לראות בזה מעלה לעברעש. !
 
מאחר ולכל טענותיו של ה'ויואל משה' נמצאו תשובות מצוינות. ואם נרצה נוכל למלאות את האשכול במאות אלפי דפים נוספים בציטוטים משלל ספרים וחוברות בעד ונגד העברית והאידיש.
כל טענות של הויואל משה נפתרו?! לא רק הטענות שלו גם הטענות נגד המזרחי ונגד הרפורמים נפתרו וכל דבר השקפתי יכולים לפטור בהנף יד
 
כל טענות של הויואל משה נפתרו?!
בהחלט.
זאת ועוד, כמו שאמרתי היום זה לא כ"כ רלוונטי, כי גם בחסידיות שמקפידים מאד על האידיש - כמו סאטמר - בצרכנייה עם הקופאי מדברים עברית, ולא רק שם.
לא רק הטענות שלו גם הטענות נגד המזרחי ונגד הרפורמים נפתרו וכל דבר השקפתי יכולים לפטור בהנף יד
א. ממש לא. אין אפי' תשובה אחת לטענות על המזרחי, ואם אתה מפקפק בכך אתה יכול לפתוח אשכול - אני מתחייב לשלול בצורה ברורה כל תשובה לטענה.
ב. אני שומע שמץ זלזול בגדולי הדור הליטאיים על "פטירה בהינף יד" כביכול, בעוד הם ענו בכובד ראש.

כל מה שאמרתי זה שהצורה להעלות ציטוטים מויאול משה אינה מביאה תועלת כי כנגדם ישנם ציטוטים מהחזו"א הסטייפלר והרב שך וכו'.
 
איני נכנס לעצם הדיון על היידיש, (סתם ככה זה ההגייה הנכונה, ולא אידיש, שהוא טעות שטותית של אלו שאינן מדקדקים בלשונם והי' נשמעת כמו א' )
אבל עברית היא שפה הכי טמאה שאפשר להיות בעולם, כי מחברה החוטא ומחטיא א' בן יהודה ימ"ש שר"י הדגיש כמה פעמים שכל מטרת סילוף לשוננו הקדושה הוא לטמא ולחלן את שלומי אמוני ישראל, וע"כ ברור הדבר ששפה שנוסדה עם כוונות אפלות וטמאות כאלו אין מקומה כלל וכלל ביני עמודי דגרסי, ואין דבר טמא מזה, וזה שאנו נאלצים להשתמש בה, אז לענייני קירוב יש עניין של ויגזול את החנית מיד המצרי, וליהודים שאינם יכולים לדבר בלשון קודש אמיתית או ביידיש צריך להסתכל על זה כמו שימוש בכלים טמאים לצורך פרנסה ובזהירות הראויה
 

הודעות מומלצות

האם מותר למכור זמירות שבת לגו?
(מכירת חמץ)

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון