ז"ל הרמב"ן פרשת כי תשא:צריך להבין מה המכוון 'קדוש' בהקשר של לשון? שאסור לדבר בו במבואות המטונפים? שמי שמדבר בו מושפע עליו שפע קדושה?
למה בלשה''ק לא שייך?אלא כי לא יכולות להיות מילים כאלו. משא"כ באידיש שכמו שבלועזית המקורית יש גם בה שייך שיהיה אותם.
מדוע תאמר כי הם חיברו בעברית?בשונה מיידיש, שכל הרשימה דלעיל, לא כתבו בה ספריהם, אלא בלשון המכונה "עברית"
נפלאז"ל הרמב"ן פרשת כי תשא:
'וכן הטעם אצלי במה שרבותינו קוראים לשון התורה, לשון הקודש, שהוא מפני (א) שדברי התורה והנבואות וכל דברי קדושה, כולם בלשון ההוא נאמרו, (ב) והנה הוא הלשון שהקב"ה יתעלה שמו מדבר בו עם נביאיו ועם עדתו, אנכי ולא יהיה לך ושאר דברות התורה והנבואה, (ג) ובו נקרא בשמותיו הקדושים.... והשם הגדול המיוחד, (ד) ובו ברא עולמו, (ה) וקרא שמות שמים וארץ וכל אשר בם, (ו) ומלאכיו וכל צבאיו לכולם בשם יקרא מיכאל וגבריאל בלשון ההוא, (ז) ובו קרא שמות לקדושים אשר בארץ, אברהם, יצחק ועקב ושלמה וזולתם.
בי בזמנם עוד לא דברו בזה
אני הבנתי מדברי הרמב"ן, שבאמת אין לשון הקודש נקרא 'קודש' מפני שהלשון בעצמותו הוא מופרש,נפלא
אך עדיין צריך הסבר מה הפירוש 'קדוש'
והי', דאומנם ב'עברית' קדוש זה כינוי למשהו כזה מרומם, בלי הגדרה ברורה,
אבל בלה''ק... 'קדוש' זה 'מופרש' כשאשה מתקדשת היא נאסרת אכו''ע כהקדש, רבינו 'הקדוש' נקרא כן מפני פרישותו וכן הלאה
ועל כן השאלה היא לא למה 'נקראת' הלשון 'קודש' או למה [בפת''ח] היא קודש, אלא לאיזה ענין היא נחשבת קודש
[לדוגמה, אם אסור לדבר בה דברי חולין, הרי לנו שהיא קדושה, וכן אם אסור לדבר בה במבואות המטונפים הרי לנו שהיא קדושה, וכל כיו''ב]
כי כך הבורא ייצר את השפה...
אבל גם בספרים של גדולי החסידות ואלו שכן דיברו בזה, לא הוזכר דימוי של האידיש לא לארמית וודאי שלא ללשה"ק...
נכון מאד.
ומי שיצר את האידיש לא יצר בה מילים כאלו
לעיל כתבת שאין בהם מקור לקדושה אלא רק לחשיבותנכון מאד.
גם כל דברי האבן עזרא הרמ"א ומהרם פדווה הם מקור לקדושת הארמית.
אבל לא לאידיש....
האידיש לא עומדת אלא כבנויה על שפה קיימת. וזה שיוצרי האידיש לא רצו לתרגם את המילים הללו מה שזה עשה זה רק חיסרון בשפה וזה לא הופך את זה לקודש. משא"כ בלשה"ק שכל יסודה של השפה הייתה ללא המילים הללו.
לא כתבתי את זה על זה, אלא על דברי התוס' גבי לשון סורסי ועיי"ש ודו"ק ותשכח...
יש חילוק, אבל אין מחלקהאידיש לא עומדת אלא כבנויה על שפה קיימת. וזה שיוצרי האידיש לא רצו לתרגם את המילים הללו מה שזה עשה זה רק חיסרון בשפה וזה לא הופך את זה לקודש. משא"כ בלשה"ק שכל יסודה של השפה הייתה ללא המילים הללו.
ברור שכן.
לא חייב להיות שרק היא קודש. אולי היא הכי קדושה, אבל יש עוד.א. הביטוי 'לשון הקודש' בא להגדיר את השפה. אם יש עוד לשונות שהם קודש, מה שייך להגדיר את השפה הזו כקודש? מה מבדיל אותה משאר הלשונות? מדוע רק היא - מצווה ללמוד אותה? האם יש בה דבר מה נוסף שמבדיל אותה משאר השפות?? והוא לא הוזכר??
עצם זה שהשפה הזו בלבד מוגדרת כ'לשון הקודש' היא ההוכחה הגדולה ביותר לכך שהיא בלבד קודש.
אין דבר כזה לטעון טענה בלי להביא מקור.ב. עולם הפוך ראיתי. כי הטענה שלשון שדיברו בה חכמים היא קדושה, היא טענה בת דורינו, ואפילו לא הוזכרה בספרים כלשהם, ואילו העובדה שלשון הקודש היא השפה היחידה הקדושה היא עובדה שכל ילד יודע אותה גם אם הוא לא יודע להביא לזה מקור.
אבל לכתוב אותה בגלל זה בשפה טמאה?ג. ברור! להזכירך, בעצם אסור לכתוב את התורה שבע"פ,. היא מסורה רק בעל פה והתירו לכתוב אותה רק מפני חשש השכחה. לפיכך כתבו אותה בשפה הנפוצה באותם ימים, לבל תשכח. זה הכל.
מה לגבי ערבית?
אבל בכל אופן תצטרך להודות שארמית גם אם היא לא קדושה - היא לכל הפחות לא טמאה.אגב, הרב @אחד יחיד שחתי לגמרי שדניאל גם כתוב בארמית...
האמת שאין לי תשובה ברורה לזה, אבל עדיין אני נשאר עם הראיות האחרות שלי שהשפה היחידה הקדושה היא לשון הקודש...
מי אמר שהיא שפה טמאה?