אידיש | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש| דף 2 | פורום אוצר התורה אידיש | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש| דף 2 | פורום אוצר התורה
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן
מה הכוונה לעניין עיר הנידחת 'אין בה רחוב'?
מה כן יש בה?
איני יודע שיעור 'רחוב' מהו [ויתכן הכוונה רק שאין לה 'רחבה של עיר' שעשויה לכל בני העיר להתכנס שם ו
אבל עניינו הכללי ודאי כהיום
 
נכון
אז זה משמעות שונה לגמרי
אמאי?
זה כמו 'רחבה'
יתכן שבלשון התורה זה מתייחס דוקא לרחבה המרכזית, ואנחנו רשאים לקרוא כן גם לרחוב יותר קטן [בכלל יל''ד אולי במציאות דידן גם כ''ה עפ'' האמת]
ומ''מ אי''ז סותר שזה שימוש בלשון הקודש גם אם אי''ז עומד בגדרי ההלכה ד'רחוב' לענין עיר הנידחת
[ובאמת קצת קשה לומר דהמלאכים אמרו ללוט שישנו דוקא במקום היותר פומבי וגלוי ולמה לא ילונו בסמטא].
 
כשאתה אומר רחוב אתה לא מתכוון למקום רחב, אלא למה שבלשון הקודש נקרא 'רשות הרבים'
היכן זה מופיע בתורה?
ו'רחוב' של התורה זה על שם הרחבות שלה
ועדיין אין בזה נ''מ דסו''ס אם זה יכול להכלל בשם רחוב, הרי זה לשוה''ק

איך שיהיה, ולגופו של עניין
דברי כ''ת קשים לי מאוד לומר דאין ל'עברית' דין לשון הקודש
והרי אפילו על 'ארמית' שהיא שיבוש רחוק של לשוה''ק נחלקו הקדמונים אם יש לה דין לה''ק, וק''ו וכל שכן שבעברית מודו כו''ע
הלא כן?
 
רבינו החזון איש זיע"א ביוסדו את תשב"ר בלשון העברית.
באו קנאים למחות.
ענה בחיוך: פעם זה היה המעוז של המסכילים הרשעים לצוד נשמות זכות וטהורות למשרפת נשמות של הקליפה הציונית, אולם היום היצה"ר הוא לגמרי שונהו דו"ק היטב בזה.
צא ולמד שכל גדולי עולם ושועי ארץ של עדות המזרח, על אלפי הגאונים והענקים, לא נמנעו מלדבר בלשה"ק , כך שאין בית מיחוש מצד החלק ההלכתי אלא מההיבט של הסחף הציוני.
 
בפשטות אין כוונת התורה ב'רחוב' ככוונתינו
וזה דוגמא אפי' ממשפט אקראי
נניח שאתה צודק, ואין כוונת התורה לרחוב, למה שאנחנו משתמשים לרחוב,
אטו נהפכים שאר המילים לשפה אחרת, כיון שתיבה אחת ממשפט שלם איננה לשון הקודש?
 
לאידיש יש מסורת מה שאין כן לעברית שעד לפני 25 שנה לא דברו בה באחד מהישיבות האשכנזיות מה צריך לומר יותר מזה וחוץ מזה כתוב מצדיקים שאסור לשנות אות או תג אחד וכתוב לשונות חריפים מאוד והם שינו לא אות אחת אלא את כל הלשון . ומה שבטוח שאליעזר בן יהודה שרי לא בה לעשות שפה שכבר קימת ובודאי לא שפה קדושה אז מי שרוצה לשרת את האינטרסים שלו [שאף אחד לא יודע מה רע בהם ]שימשיך לדבר את שפת הטומאה עברית ויפקפק בכל הצדיקים בכל הדורות שלא הבינו את הדבר הפשוט ביותר שכל ילד בן 4 יודע למה לא לדבר בעברית סליחה לשון הקודש... ואנחנו נמשיך ללכת בדרך של המיושנים שלא יודעים להתחדש כמו היהודים הנהורים שאמרו כבר לפני 400 שנה שהעולם כבר חדש ואסור להמשיך בדרך מיושנת חס ושלום ואסור להתעלם מהעובדה הפשוטה שאנחנו בעידן חדש .... ונמשיך לא לשנות את מלבושינו שמינו ולשונינו וכמו גאולה ראשונה כך נגאל גאולה אחרונה על ידי זה שלא נשנה !!!!!!!!!!!!
 
רבינו החזון איש זיע"א ביוסדו את תשב"ר בלשון העברית.
באו קנאים למחות.
ענה בחיוך: פעם זה היה המעוז של המסכילים הרשעים לצוד נשמות זכות וטהורות למשרפת נשמות של הקליפה הציונית, אולם היום היצה"ר הוא לגמרי שונהו דו"ק היטב בזה.
צא ולמד שכל גדולי עולם ושועי ארץ של עדות המזרח, על אלפי הגאונים והענקים, לא נמנעו מלדבר בלשה"ק , כך שאין בית מיחוש מצד החלק ההלכתי אלא מההיבט של הסחף הציוני.
לא ראיתי מקור לזה ואמר כבר אחד מגדולי תלמידיו רב אהרן רוטער שאין לסמוך על שמועה בשמו [בפרט בענינים כאלו]
 

הודעות מומלצות

ביו"ט ילד שחק בנרות בבית הכנסת, ומישהו ניגש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
חדש - בלוגים תורניים למשתמשים!
לרשימת הבלוגים ופתיחת בלוג משלך >>>
זוכה חמישי בהגרלה
לפרטים >>>
בפורום אוצר החידות כבר ביקרת?
השתתף כאן! >>>
קראת את המאמרים החדשים?
לפרטים >>>