אוכל מאכלות אסורות מפני פיקו"נ - האם הוא מטמטם את לבו? | פורום אוצר התורה אוכל מאכלות אסורות מפני פיקו"נ - האם הוא מטמטם את לבו? | פורום אוצר התורה

אוכל מאכלות אסורות מפני פיקו"נ - האם הוא מטמטם את לבו?

איך

משתמש ותיק
פרסם מאמר
הודעות
290
תודות
822
נקודות
122
יש חקירה מעניינת, אם זה שאכילות אסורות מטמטם את הלב הוא מציאות קיומית - ואם כן גם אם הוא יהיה חייב לאכול את זה מחמת פיקו"נ זה עדיין יטמטם את לבו [ואם הוא חייב לעבור על איסור תורה, הוא כמובן חייב לטמטם את לבו עבור הפיקוח נפש..], או שזה שאכילות אסורות מטמטם את הלב הוא כי זה אסור, ואם זה יהיה מותר זה לא יטמטם.

את המהלך השני מביא המהר"ל בתפארת ישראל פ"ח, שם הוא טוען שאין אפשרות שזה יטמטם את הלב אם זה מותר, אבל למהלך הראשון לא מצאתי מקור כרגע - אשמח למקור או לדעות אחרות בנושא. (זכור לי שפעם ראיתי שהקהילת יעקב כותב איפשהו את המהלך הראשון)
 
אבל למהלך הראשון לא מצאתי מקור כרגע - אשמח למקור או לדעות אחרות בנושא.
(זכור לי שפעם ראיתי שהקהילת יעקב כותב איפשהו את המהלך הראשון)
עי' בספר אמרות משה (המצורף לאגרות ורשימות קה"י) פ' תצא עמוד קמ"ד בהערה כב
ובקובץ אור ישראל מונסי (תמוז תשנ"ט שנה ד' גליון ד' (טז)) עמוד צ"ד
 
ההשוואה לחילול שבת מעניין. (זה לא ראיה גמורה כי יש הרבה מהלכים אחרים למה מחללים את השבת ולא מאכילים נבלה)
 
נערך לאחרונה:
(זכור לי שפעם ראיתי שהקהילת יעקב כותב איפשהו את המהלך הראשון)
עי' בספר אמרות משה (המצורף לאגרות ורשימות קה"י) פ' תצא עמוד קמ"ד בהערה כב
טעיתי, הקהילות יעקב אכן לא כתב את זה, זה כתוב רק בספר אמרות משה שמצורף לקה"י
 
במסכת יומא דף פב-פג מובא שם שאימו של רבי יוחנן הריחה ביום כיפור ולחשו לה והיא לא אכלה ויצא רבי יוחנן
ואילו אימו של שבתאי אצר פירי הריחה ולחשו לה ובכל זאת אכלה
רואים מכאן שלמרות שהיה מותר לה לאכול השפיעה עליה לרעה
 
במסכת יומא דף פב-פג מובא שם שאימו של רבי יוחנן הריחה ביום כיפור ולחשו לה והיא לא אכלה ויצא רבי יוחנן
ואילו אימו של שבתאי אצר פירי הריחה ולחשו לה ובכל זאת אכלה
רואים מכאן שלמרות שהיה מותר לה לאכול השפיעה עליה לרעה
שם הוא גדר אחר, שכבר בבטן הי' רשע ולא הניח לאמו להתענות ביוה"כ.
אבל אכילה ביוה"כ לא מצינו שמטמטמת כלל, והרבה עוברות אוכלות בזמננו ויולדות צדיקים גמורים.
 
שם הוא גדר אחר, שכבר בבטן הי' רשע ולא הניח לאמו להתענות ביוה"כ.
אבל אכילה ביוה"כ לא מצינו שמטמטמת כלל, והרבה עוברות אוכלות בזמננו ויולדות צדיקים גמורים.
כן
רק ששם לא שבחו אותו אלא להפך אז חשבתי שזה בגלל שכן מתמתם אבל זה לא מחייב כמו שכתבתה כותב שיש עוד סיבות
 
הדרך שיחה (עמ' שמו) מביא בשם בס' ארחות יושר (סי' י"ג) שבמקום פיקוח נפש,
ונשאל הגרח"ק, שהמשך חכמה (פר' ואתחנן עה"פ ובתים מלאים כל טוב) כתב שבחולה מאכילין אותו שחיטת שבת ולא שחיטת נבלה משום טומטום, אף שהוא במקום פיקו"נ.​
והשיב הגרח"ק, כיון שאפשר בענין אחר.
 
שו"ת דברי יציב (חו"מ מו): גם כאשר האכילה מותרת, כמו במקרה של פיקוח נפש, עדיין יש צורך בכפרה על הטמטום שנגרם.
 
חזור
חלק עליון