אִם אֵ֣ין ל֔וֹ וְנִמְכַּ֖ר בִּגְנֵבָתֽוֹ | פרשת משפטים אִם אֵ֣ין ל֔וֹ וְנִמְכַּ֖ר בִּגְנֵבָתֽוֹ | פרשת משפטים
  • בשעה טובה ומוצלחת! העברנו את כל המאמרים והתגובות למדור החדש. לתשומת לבכם: תאריך פרסום התגובות התעדכן בעקבות ההעברה, אך כל התוכן נשמר בשלמותו. המדור כעת בהרצה, וב"ה בקרוב נפרסם עדכון כללים לגבי פרסום מאמרים, סדרות הרשאות גישה, ותוספת ניקוד. יתכנו מספר באגים ואנחנו עמלים על תיקונם בהקדם. בברכה צוות ההנהלה.
  • חדש בפורום הבלוגים התורניים: אנו שמחים לעדכן כי מעכשיו פורום "בלוגים תורניים" נפתח לתגובות – בשלב זה רק לבעלי הרשאה מתאימה, במסגרת תקופת הרצה. שימו לב: ייתכנו שינויים בהרשאות ובמדיניות בהתאם להתקדמות ההרצה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,644
תודות
4,624
נקודות
475
{יהודה אמר ליוסף לגבי הוויכוח אם להשאיר את בנימין} בנימוסות שלנו כתיב ואם אין לו ונמכר בגניבתו וזה יש לו לשלם (בראשית רבה צג, ו).
מש"כ בפרשת ויגש:
מעינה של תורה בשם המגיד מדובנא ב'אהל יעקב':​
מה טעם יש בדבר, לומר לשליט מצרי, שכך כתוב בנימוסין שלנו - וכי משועבד הוא לנימוסין אלה?
ברם, למה באמת אמרה התורה למכור גנב בגנבתו, וכי מי זה ירצה להכניס לביתו גנב, העלול לגנוב את כל אשר לו בבית? אלא אין זאת, כי מניחים אנו שמעשה גנבתו בא מתוך הכרח, לפי שהיה גווע ברעב - "לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב" (משלי ו-ל) - ואילו לכשניתן לו עבודה ומזון, ישוב להיות אדם ישר והגון. לכן הוא נמכר רק "ואם אין לו", שכן אם יש לו כסף, הרי אין להניח שגנב מתוך הכרח, וגנב מובהק כזה אמנם אי אפשר למכרו לאדם.
אמר, איפוא, יהודה ליוסף: אם יש לו לאחינו הצעיר לשלם בעד גניבתו, הרי מסתבר שלא גנב מחמת הכרח, כי אם מחמת נטיה אופיינית מושחתת, ואם כן כיצד רוצה אתה לקחת אדם כזה לעבד, הלא עלול הוא לרוקן את ביתך? הנה אפילו בנימוסין שלנו נאמר רק "ואם אין לו ונמכר בגניבתו" - אבל אם יש לו ממון, אין למכרו לאיש, פן יגנוב את כל אשר לו; ואילו אתה רוצה להכניס לביתך גנב מובהק ?...​
ולפי"ז מיושבת קושיית המהרי"ט שלכאורה מדוע יהודה טען שיש לו כסף לשלם את הגניבה, תיפוק ליה שהגביע היה קיים, ועל כפל אין מכירה.
ולהנ"ל י"ל שבא לומר ענין זה שלא כדאי עבד גנב.​
 
קושיית המהרי"ט שלכאורה מדוע יהודה טען שיש לו כסף לשלם את הגניבה, תיפוק ליה שהגביע היה קיים, ועל כפל אין מכירה.​
ובליקוטי יהודה הביא מהאמרי אמת ב' תירוצים:
א. יוסף יכל לטעון שתופס הגביע עבור הכפל, ועל הקרן ימכר.
ויל"ע בזה שאמנם במנחת חינוך דן שיהא אפשר לתפוס בשביל הכפל לפני הקרן, אך כשהחפץ בעין - לכאורה זה לא שייך.

ב. יוסף יכל לטעון שאבד לגביע כוח הניחוש.
ולכאורה זהו היזק שאינו ניכר, ויכול הגנב לומר הרי שלך לפניך.
מיהו זה מיושב לשיטת תורי"ד ב"ק ס"ה א' שרק גזלן יכול לומר הש"ל, אבל גנב צריך לשלם כל הפרש בשווי [אפי' כשהוזל החפץ]; ונסתפק בס' ענפי ארז האם יש מכירה על תשלום זה כשהחפץ חוזר. ובפשטות נמכר על זה, וא"כ א"ש שהוצרך יהודה לומר שיש לו לשלם.​
 

הודעות מומלצות

הייליג יצר פוסט חדש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון