תכלית האדם בעולמו - דגש על לימוד הגמרא בעולם הישבות | פורום אוצר התורה תכלית האדם בעולמו - דגש על לימוד הגמרא בעולם הישבות | פורום אוצר התורה

תכלית האדם בעולמו - דגש על לימוד הגמרא בעולם הישבות

ללמוד וללמד

משתמש רשום
פרסם מאמר
הודעות
42
תודות
80
נקודות
58
האם קיום מצוות ולימוד תורה אלו הן התכליות העיקריות, או אמצעים להשגת תכלית נעלה יותר?
ומדוע שמים דגש על לימוד הגמרא בעולם הישבות, אם לכאורה תכלית האדם היא לעבוד את הקב"ה....
 
ישנם כמה עניינים בזה והדברים ארוכים עד בלי די.
א. קיום מצוות הבורא, כמו שאמר שלמה המלך, בקהלת (יב יג) כי תכלית האדם היא יראת הי"ת ושמירת מצוותיו, כלומר, חיי משמעות מושגים באמצעות דבקות במילוי מצוות הי"ת.
ב. השגת האלוקות, הרמב"ם [בשמונה פרקים פ"ה) סבר כי תכלית האדם היא להשיג את האל כפי יכולת האדם להשיגו.
ג. הידמות לקונו, תכלית האדם היא להידמות לקונו במידותיו ובמעשיו וכבר טענתי כן בכמה מקומות בפורום.
ד. התענגות על ה', הרמח"ל, במסיל"י (פ"א) הסביר כי מטרת בריאת האדם היא להתענג על ה' וליהנות מזיו שכינתו.
ה. בחירה בטוב, הרמח"ל, במאמר העיקרים, כותב כי עיקר הבריאה הוא שהבורא רצה לברוא אדם שיתדבק בו וייהנה מטובו האמיתי, באמצעות בחירה בטוב והימנעות מרע.
ענין הלימוד תורה גם כן ציין הרמח"ל (ח"ד פ"ד) שזה ענין הכרחי מחמת שבאמצעותו ניתן להגיע למידות טובות.
 
ומדוע שמים דגש על לימוד הגמרא בעולם הישבות, אם לכאורה תכלית האדם היא לעבוד את הקב"ה....
לא הבנתי את השאלה,
הם ה--אמצעי לזה,
אין אמצעי חזק יותר
אז משקיעים באמצעי הכי חזק.
[אם השאלה היתה למה לא משקיעים מספיק גם בחידוד העניין שזה רק אמצעי להדבק בה', התשובה היתה שלזה נועד סדר מוסר, אבל כמו שהשאלה מוצגת עכשיו זה לא מובן.]
 
לא הבנתי את השאלה,
הם ה--אמצעי לזה,
אין אמצעי חזק יותר
אז משקיעים באמצעי הכי חזק.
[אם השאלה היתה למה לא משקיעים מספיק גם בחידוד העניין שזה רק אמצעי להדבק בה', התשובה היתה שלזה נועד סדר מוסר, אבל כמו שהשאלה מוצגת עכשיו זה לא מובן.]
צודק, התכוונתי לשאול למה רוב היום אנו מתעסקים בגמ', ולא איך לעבוד את הקב"ה בין במוסר ובין בהלכות שצריך לדעת איך להתנהג - איך הקב"ה מצפה ממך.
 
ענין הלימוד תורה גם כן ציין הרמח"ל (ח"ד פ"ד) שזה ענין הכרחי מחמת שבאמצעותו ניתן להגיע למידות טובות.
דבר"י הרמח"ל טעונים ביאור מדוע ע"י הגמ' נגיע יותר מלימוד מוסר למידות טובות אם זה התכלית.
 
ישנם כמה עניינים בזה והדברים ארוכים עד בלי די.
א. קיום מצוות הבורא, כמו שאמר שלמה המלך, בקהלת (יב יג) כי תכלית האדם היא יראת הי"ת ושמירת מצוותיו, כלומר, חיי משמעות מושגים באמצעות דבקות במילוי מצוות הי"ת.
ב. השגת האלוקות, הרמב"ם [בשמונה פרקים פ"ה) סבר כי תכלית האדם היא להשיג את האל כפי יכולת האדם להשיגו.
ג. הידמות לקונו, תכלית האדם היא להידמות לקונו במידותיו ובמעשיו וכבר טענתי כן בכמה מקומות בפורום.
ד. התענגות על ה', הרמח"ל, במסיל"י (פ"א) הסביר כי מטרת בריאת האדם היא להתענג על ה' וליהנות מזיו שכינתו.
ה. בחירה בטוב, הרמח"ל, במאמר העיקרים, כותב כי עיקר הבריאה הוא שהבורא רצה לברוא אדם שיתדבק בו וייהנה מטובו האמיתי, באמצעות בחירה בטוב והימנעות מרע.
אדרבה כבודו הביא דברים נפלאים הסותרים את המהלך של לימוד הגמ' בעיקר
 
חזור
חלק עליון