שכן חילוני אומר לך שבת שלום תוך חילול שבת, מה עושים? | פורום אוצר התורה שכן חילוני אומר לך שבת שלום תוך חילול שבת, מה עושים? | פורום אוצר התורה

שכן חילוני אומר לך שבת שלום תוך חילול שבת, מה עושים?

שייף נפיק

משתמש רשום
פרסם מאמר
הודעות
60
תודות
159
נקודות
70
אנוכי גר בשכונה מעורבת שבתוכה גרים אנשים חילונים מסורתיים, בא' השבתות האחרונות תוך שאני הולך לבית הכנסת א' מהם אומר לי בקול שבת שלו' תוך כדי שנכנס לרכבו ומתניע אותו, נבוך הייתי מה לעשות האם להחזיר לו שבת שלו' בחיוך כי הרי אינו יודע מה היא שבת, או להתעלם או להגיב לו שבת שלו' בקרירות, כי הרגשתי היתה שאף שאינו יודע מהלכות השבת לפי דרגתו מ"מ יש כאן טעם לפגם וכעין לגיטמציה על מעשיו כביכול אני זורם עם מעשיו, אבל מאידך מבחינתו הרי מכיר ג"כ בשבת רק שאצלו מתפרש בענין אחר וכו'.
אשמח לשמוע תגובות מחכמי ורבני הפורום מה לעשות כדת של תורה.
 
למחות בו על חילול השבת, לא היה לך אפי' צד?
זה כבר פולמוס אחר ואני נוהג עפ"י דעת רבותי שלא למחות רק לעצמי ולא כלפיו ויש צדדים לכאן ולכאן ואכמ"ל.
 
אנוכי גר בשכונה מעורבת שבתוכה גרים אנשים חילונים מסורתיים, בא' השבתות האחרונות תוך שאני הולך לבית הכנסת א' מהם אומר לי בקול שבת שלו' תוך כדי שנכנס לרכבו ומתניע אותו, נבוך הייתי מה לעשות האם להחזיר לו שבת שלו' בחיוך כי הרי אינו יודע מה היא שבת, או להתעלם או להגיב לו שבת שלו' בקרירות, כי הרגשתי היתה שאף שאינו יודע מהלכות השבת לפי דרגתו מ"מ יש כאן טעם לפגם וכעין לגיטמציה על מעשיו כביכול אני זורם עם מעשיו, אבל מאידך מבחינתו הרי מכיר ג"כ בשבת רק שאצלו מתפרש בענין אחר וכו'.
אשמח לשמוע תגובות מחכמי ורבני הפורום מה לעשות כדת של תורה.
גם לי קרה בעבר. ועד שחשבתי על דרך למחות בה בעדינות, הנוסע התרחק עם רכבו...

(בהתחלה חשבתי להחזיר לו 'שבת שלום', בדגש על השבת, אבל זה לא נקרא עדין... דרך אגב, שכחתי מה חשבתי לעשות, אז אשמח עם למישהו יש רעיון.)
 
לא הבנתי מה הכוונה למחות לעצמי,
אתה גם מחלל שבת ח"ו?
לומר לעצמו בשקט 'שבת היום'. שלא להתקרר מראייה של חילול שבת. וכפי שנהגו אנשים גדולים.
 
אנוכי גר בשכונה מעורבת שבתוכה גרים אנשים חילונים מסורתיים, בא' השבתות האחרונות תוך שאני הולך לבית הכנסת א' מהם אומר לי בקול שבת שלו' תוך כדי שנכנס לרכבו ומתניע אותו, נבוך הייתי מה לעשות האם להחזיר לו שבת שלו' בחיוך כי הרי אינו יודע מה היא שבת, או להתעלם או להגיב לו שבת שלו' בקרירות, כי הרגשתי היתה שאף שאינו יודע מהלכות השבת לפי דרגתו מ"מ יש כאן טעם לפגם וכעין לגיטמציה על מעשיו כביכול אני זורם עם מעשיו, אבל מאידך מבחינתו הרי מכיר ג"כ בשבת רק שאצלו מתפרש בענין אחר וכו'.
אשמח לשמוע תגובות מחכמי ורבני הפורום מה לעשות כדת של תורה.
זה מאוד תלוי בו ובך.
אני לדוגמא, הייתי זורק לו בחיוך, 'שבת שלום ידידי. אם כי ידוע לך שזה לא תואם לכללים'...
אבל כל אחד וסגנונו.
 
לא הבנתי מה הכוונה למחות לעצמי,
אתה גם מחלל שבת ח"ו?
ח"ו, [לא לימדו אותך שיש דברים שאפי' בבדיחות לא אומרים...]
הכונה היא שתועלת המחאה היא לעצמינו שלא נתרגל וישפיע עלינו מראות אלו ולא לגבי המחלל שיתכן ואין תועלת במחאה שאינו יודע מה רוצים ממנו, [וכבר היה מעשה בא' שצעקו לו שבעס ואמר גם אני שומר ...] שמעתי פעם בשם רב א' שענין המחאה שייך רק בזמנים מקדם שהיו אלו המחללים ששנו ופרשו או בנים של אלה שהבינו עכ"פ מה שמדברים אליהם ולא כפי המצב היום, ואין הכונה כאן להכנס לפולמוס בנושא זה שידוע כבר שחלוקים בתי מדרשות בנידון זה אולי הרוצה לפתוח אשכול בנושא זה מוזמו בכבוד רב.
אשכול דנן עוסק בבנ"א שתוך כדי חילול שבת רח"ל אומר לך שבת שלו' וע"ז השאלה היא מה להגיב לו כדי לא להרחיקו מחד ומאידך לא ליתן לו הכרה וכו' וכו'.
 
זה מאוד תלוי בו ובך.
אני לדוגמא, הייתי זורק לו בחיוך, 'שבת שלום ידידי. אם כי ידוע לך שזה לא תואם לכללים'...
אבל כל אחד וסגנונו.
לתשומת לב. פגשתי במשך הזמן גם רחוקים שר''ל אף אינם יודעים את המשמעות של נסיעה ברכב בשבת.
הם יודעים שאין נוסעין בשבת ברכב, אבל חושבים שזה יותר ענין של יום מנוחה, ולא המשמעות של חילול שבת ומלאכה וכו'.
 
לתשומת לב. פגשתי במשך הזמן גם רחוקים שר''ל אף אינם יודעים את המשמעות של נסיעה ברכב בשבת.
הם יודעים שאין נוסעין בשבת ברכב, אבל חושבים שזה יותר ענין של יום מנוחה, ולא המשמעות של חילול שבת ומלאכה וכו'.
צריך עיון.
הוא שכתבתי, תלוי בו ובך.
 
הכונה היא שתועלת המחאה היא לעצמינו שלא נתרגל וישפיע עלינו מראות אלו ולא לגבי המחלל שיתכן ואין תועלת במחאה שאינו יודע מה רוצים ממנו, [וכבר היה מעשה בא' שצעקו לו שבעס ואמר גם אני שומר ...] שמעתי פעם בשם רב א' שענין המחאה שייך רק בזמנים מקדם שהיו אלו תינוקו ששנו ופרשו או בנים של אלה שהבינו עכ"פ מה שמדברים לא, ואין הכונה כאן להכנס לפולמוס בנושא זה שידוע כבר שחלוקים בתי מדרשות בנידון זה אולי הרוצה לפתוח אשכול בנושא זה מוזמו בכבוד רב.
הגרי"ש אלישיב זצוק"ל כתב במכתבו הידוע אודות הפגנות השבת בפתח תקווה,
שענין המחאה בחילול שבת אין עניינו כלל בקיום מצוות תוכחה וכדו', אלא כל עניינו הוא במניעת חילול שבת,
וברור שלחייך וכדו' לא ימנעו חילול שבת.
ורק צעקה מעומק הלב שבת שבת, היא תמנע בסופו של יום חילול שבת.
 
וברור שלחייך וכדו' לא ימנעו חילול שבת.
ורק צעקה מעומק הלב שבת שבת, היא תמנע בסופו של יום חילול שבת.
אחה"מ אתה מידי יומרני, על גבול הנאיביות.
חשוב נא על חרדי שיצעק מקירות לבו 'שבת שבת' בשכונה מעורבת. הנזק יהיה רב על התועלת.
 
זה מאוד תלוי בו ובך.
אני לדוגמא, הייתי זורק לו בחיוך, 'שבת שלום ידידי. אם כי ידוע לך שזה לא תואם לכללים'...
אבל כל אחד וסגנונו.
כפי שכבר נתבאר לעיל רובא דאינשי הנ"ל אינם מבינים כמעט מה רוצים מהם בענין זה, ואם אומר לו כך זה יכול להתפרש טוב אתה מחמיר אבל אני מקל אם כי שגם אני שומר שבת אבל לא אדוק כ"כ כמוך.. והרי לא מדובר באנשים שאינם מאמינים כלל אלא באנשים שלפי הבנתם הם אוחזים שהם שומרים שבת ברמה מסוימת ולכן השאלה לדעתי חמורה שבעתיים, וכמעט שכשאני עונה לו שבת שלו אני כביכול מעודד את מעשיו רח"ל...
הפתרון צריך להיות שבצורת תשובתי אני מבהיר לו שאצלי השבת הזאת היא איננה השבת האמורה לתואר שבת שלום.
 
אחה"מ אתה מידי יומרני, על גבול הנאיביות.
חשוב נא על חרדי שיצעק מקירות לבו 'שבת שבת' בשכונה מעורבת. הנזק יהיה רב על התועלת.
אינני מעוניין הכנס לגוף הויכוח, רק אומר מידיעה כי בתחילה היו אנשים שעשו כן ומחו בצעקות שבת, וראיתי בעיני מתגובות האנשים שמחו כנגדם שאינם מבינים מה רוצים מהם וא' אמר בתום לב גם אני שומר שבת והולך לבית כנסת וכו' וכו', צריך לחיות את הענינים מקרוב כדי להבין את רמת הנזק הנגרם מכך.
ומ"מ כ"א יעשה כהוראת רבותיו וכפי הנראה ראוי לפתוח אשכול נפרד.
 
לומר לעצמו בשקט 'שבת היום'. שלא להתקרר מראייה של חילול שבת. וכפי שנהגו אנשים גדולים.
יש לציין סמך לזה [אף דהוא מובן בסברא]
מדבריו הנודעים של מהריל''ד בשו''ת [עמו' 108] לגבי המצוה לדון לכף זכות [ניסיתי לצרף צילום מסך של הקטע המדובר ללא הצלחה, איך עושים זאת?]
 
אחה"מ אתה מידי יומרני, על גבול הנאיביות.
חשוב נא על חרדי שיצעק מקירות לבו 'שבת שבת' בשכונה מעורבת. הנזק יהיה רב על התועלת.
אם התועלת מבחינתך שיסתכלו על החרדים כאנשים יפים ומכילים, אזי צדקו דבריך,
אבל אם רצונך למנוע חילול שבת איני רואה דרך אחרת.
 
אם התועלת מבחינתך שיסתכלו על החרדים כאנשים יפים ומכילים, אזי צדקו דבריך,
אבל אם רצונך למנוע חילול שבת איני רואה דרך אחרת.
אני סבור שהדרך שהצעת, תגרום לליבוי שנאה ללא תכלית.
זו כוונתי. אבל אני מבין שאתה סבור אחרת.
 
קטונתי מלהכניס ראשי בין ההרים הגדולים הרב @נדיב לב והרב @מעיינות
אך רק לחדד את נקודת הנדון.
1. מטרת המחאה הלא שקטה היא לגרום לשינוי אצל העבריין, או מחמת הרהורי תשובה או שימנע מחמת הפחד מהמחאה, זה לכאו' מוסכם ['למנוע חילול שבת'].
2. מקום שהמחאה תשיג את התוצאה הזו [כגון בדרך הב' הנ''ל של פחד וכדו'] אבל מאידך תגרום לליבוי שנאה לכאו' גם צריך למחות ['ליבוי שנאה ללא תכלית']. נ.ב. לענ''ד יש מקום לדון בזה בכמה גוני.
3. נדון מציאותי האם זה יעזור לזה או לא, מה מקום יש לו בביהמ''ד, הלא הכל לפי המבייש והמתבייש ואין לך אלא מקומו ושעתו [כפי שכ' לעיל הרב נדיב לב]
 
2. מקום שהמחאה תשיג את התוצאה הזו [כגון בדרך הב' הנ''ל של פחד וכדו'] אבל מאידך תגרום לליבוי שנאה לכאו' גם צריך למחות ['ליבוי שנאה ללא תכלית']. נ.ב. לענ''ד יש מקום לדון בזה בכמה גוני.
אולי לא הובנתי. אבל לדעתי בדרך הנ"ל זה רק יגרום לליבוי שנאה ללא תכלית. קרי, לא באמת יועיל. מלבד שנאה. מקווה שהפעם כתבתי ברור.
 
אולי לא הובנתי. אבל לדעתי בדרך הנ"ל זה רק יגרום לליבוי שנאה ללא תכלית. קרי, לא באמת תועיל. מלבד שנאה. מקווה שהפעם כתבתי ברור.
לא פקפקתי בזה
אך לא הבנתי א''כ על מה נסוב הויכוח. הלכתי?/עובדתי?
 
חזור
חלק עליון