- הודעות
- 1,464
- תודות
- 3,620
- נקודות
- 485
שביעי של פסח
אי' בזוה"ק (בשלח נב:) קריעת ים סוף בעתיקא תליא, דהיינו ע"י ספירת כתר עליון, ובאמת כתיב בשירה נורא תהלת עשה פלא שזה פלא עליון, וכן נדרש (ב"ר פרשה צב סי' ב) נגד אבותם עשה פלא שהעמיד הקב"ה רגליהם של אבות על הים.
והנה כתר הוא מידת אין, שע"י שישראל אחזו עצמם לאפס ואין, זכו למה שאמרו ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי, שפחה מרמז שהיו בעיני עצמם כשפחה, כלשון הכתוב כעיני שפחה אל יד גברתה, ולכן זכו לראות בעיניהם את השכינה, וזהו שכתוב "המשפילי - לראות בשמים ובארץ", שע"י שאני בשפלות אני זוכה לראות בשמים ובארץ את השכינה.
ואי' ברבינו בחיי (יתרו יט, יז) חמשה פעמים עמדה חמה למשה, יום של יציאת מצרים, ויום של ים, ויום של עמלק, ויום של מתן תורה, ויום של נחלי ארנון, ובסדר הדורות מביא בשם רבינו בחיי: יום שעברו על הים היה ארוך ג' ימים שהוא ל"ו שעות.
ואפשר שלכן היה יום קריעת ים סוף ארוך ג' ימים, כי הספירות נקראים בזוה"ק בשם "ימים", ואברהם זקן בא בימים באינון יומין עילאין (ח"א קכט:), היינו ג' ספירות ראשונות כתר חכמה בינה, ולכן היה קריעת ים סוף ארוך ג' ימים כי קריעת ים סוף בעתיקא תליא שזה כתר, וכל ג' ראשונות מישך שייכי בהדדי.
והנה כתר הוא מידת אין, שע"י שישראל אחזו עצמם לאפס ואין, זכו למה שאמרו ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי, שפחה מרמז שהיו בעיני עצמם כשפחה, כלשון הכתוב כעיני שפחה אל יד גברתה, ולכן זכו לראות בעיניהם את השכינה, וזהו שכתוב "המשפילי - לראות בשמים ובארץ", שע"י שאני בשפלות אני זוכה לראות בשמים ובארץ את השכינה.
ואי' ברבינו בחיי (יתרו יט, יז) חמשה פעמים עמדה חמה למשה, יום של יציאת מצרים, ויום של ים, ויום של עמלק, ויום של מתן תורה, ויום של נחלי ארנון, ובסדר הדורות מביא בשם רבינו בחיי: יום שעברו על הים היה ארוך ג' ימים שהוא ל"ו שעות.
ואפשר שלכן היה יום קריעת ים סוף ארוך ג' ימים, כי הספירות נקראים בזוה"ק בשם "ימים", ואברהם זקן בא בימים באינון יומין עילאין (ח"א קכט:), היינו ג' ספירות ראשונות כתר חכמה בינה, ולכן היה קריעת ים סוף ארוך ג' ימים כי קריעת ים סוף בעתיקא תליא שזה כתר, וכל ג' ראשונות מישך שייכי בהדדי.