שבועה - להפיס דעתו של הבעל דין | פרשת משפטים | פורום אוצר התורה שבועה - להפיס דעתו של הבעל דין | פרשת משפטים | פורום אוצר התורה
  • בשעה טובה ומוצלחת! העברנו את כל המאמרים והתגובות למדור החדש. לתשומת לבכם: תאריך פרסום התגובות התעדכן בעקבות ההעברה, אך כל התוכן נשמר בשלמותו. המדור כעת בהרצה, וב"ה בקרוב נפרסם עדכון כללים לגבי פרסום מאמרים, סדרות הרשאות גישה, ותוספת ניקוד. יתכנו מספר באגים ואנחנו עמלים על תיקונם בהקדם. בברכה צוות ההנהלה.
  • חדש בפורום הבלוגים התורניים: אנו שמחים לעדכן כי מעכשיו פורום "בלוגים תורניים" נפתח לתגובות – בשלב זה רק לבעלי הרשאה מתאימה, במסגרת תקופת הרצה. שימו לב: ייתכנו שינויים בהרשאות ובמדיניות בהתאם להתקדמות ההרצה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,644
תודות
4,624
נקודות
475
בכמה מקומות אמרו בגמ' שבועה זה להפיס דעתו של בעל דין.

ולכאורה, בשלמא בב"מ ל"ה ב' (ותמורה ג' ב') שאין התובע יודע מה היה - דעתו מתפייסת שמאמין לנתבע כיון שנשבע,
אך בכתובות פ"ז ב' אמרו כן על עד אחד מְעִידָהּ שהיא פרועה, ובפשטות הבעל יודע האמת; וכן מצינו במקומות נוספים.

והיה מקום לומר שדעתו של הבעל דין מתפייסת בזה שבית דין מראים לו שעשו כל המאמצים לבירור האמת [או לכוף את הנתבע להודות].

אבל מדברי הר"י מלוניל בבבא קמא (ס"ב א') נראה שפי' באופן אחר, שכתב שדעתו מתפייסת כי אם לא היה יודע מה היה - מאמין,
ואם יודע - אומר (מלשון הפסוק תהלים ז' י"ז) ישוב עמלו בראשו, ועל קדקדו חמסו ירד;
והיינו שהבע"ד מתפייס בזה שהנשבע ייענש משמים.
וכסברא זו יש בשיטה מקובצת (ב"מ ב' ב' לקראת סוף העמוד ד"ה וז"ל הגליון) שניחא לאחד להשבע כדין כדי שהאחר יהיה לו עונש של שבועת שקר.

ורואים שהתורה נתנה הנאה כזו למפסיד בדין, למרות שלכאורה זו מידה רעה מאוד.

וראיתי פעם בעלון ללומדי הספק בגמ', שכתב אחד בשם הרב אוריה (אינני זוכר את שם המשפחה) שכתב מנפשיה כעין הנ"ל,
וביאר בזה הפסוק במלכים א (ח' ל"א-ל"ב) ששלמה המלך ביקש שאם אחד ישבע לשקר לחבירו (עיי"ש ברד"ק וברלב"ג, ורש"י מפרש אחרת) - ייענש משמים,
ומה הענין שדווקא על חטא זה ביקש; אלא שיש כאן ענין לבעל דין.
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון