ספירת העומר ול"ג בעומר - קטן שהגדיל- תמיהה בדברי רבינו האבני נזר. | פורום אוצר התורה ספירת העומר ול"ג בעומר - קטן שהגדיל- תמיהה בדברי רבינו האבני נזר. | פורום אוצר התורה

ספירת העומר ול"ג בעומר קטן שהגדיל- תמיהה בדברי רבינו האבני נזר.

ממגד שמים

משתמש ותיק
פרסם מאמר
הודעות
204
תודות
389
נקודות
102
ידוע ונטחן עד דק הדיון [-והדרשות במ"צ (שגם אצלי הקטן אירע ג"כ, נולדתי ביום השני לספירת העומר)] בקטן שהגדיל בספירה
ובתמצית צדדי הספק אי מעשה בקטנות יכול להועיל להחשיב תמימות
והנה הג' הקדוש אבני נזר דעתו [-או"ח תקל"ט ]
סובר שלא יכול להמשיך בברכה
אולם ראייתו צריכה לפנים ולפני פנים.
שם מדמה זאת לכפאוהו ואכל מצה שבשעה שהי' שוטה שמבו' שלא יצא
וצריך אני לי רב בזה.
שכאן הצד שיועיל מצד שקיום מצווה בקטנות יכול להועיל -כעין חד דרבנן שיוצא מתרי דרבנן וכיו"ב
וכעי"ז מצינו בפסח שקטן שאכל פסח ראשון והגדיל -אעפ"כ כ' הרמב"ם שפטור מפ"ש ומה הראיה וצ"ע.
 
ראיתי בלקו''ש ח''מ שדן גבי תענית בכורים כאשר הוקדמה, וקטן הגדיל בין זמנה המוקדם לבין זמנה מעיקרא שהוא בשבת ומחדש לומר שזה מן הדברים שחל עליו חיוב עוד קודם שהגדיל כמו בגדול ממש שחלה עליו חובת תענית בחמישי.

ובכלל בעוד חיובים יש לקטן עשייה (אלא שעשייתו פועלת רק בגברא ולא בחפצא של מעשה המצוות, כיון שדין חינוך הוא דרבנן וכל מצוות דרבנן פעולתן בעיקר על הגברא)

ולפי''ז ניתן לומר שמעשהו היה כמעשה הגדול ממש מצד חלות חיוב ספירה אלא שמצד שהיה שווה לשוטה יש סברא לפסול ספירתו ע''ע .
ואם זכיתי להבין קושייתו אז לכאורה זוהי סברת האבנ''ז
 
ראיתי בלקו''ש ח''מ שדן גבי תענית בכורים כאשר הוקדמה, וקטן הגדיל בין זמנה המוקדם לבין זמנה מעיקרא שהוא בשבת ומחדש לומר שזה מן הדברים שחל עליו חיוב עוד קודם שהגדיל כמו בגדול ממש שחלה עליו חובת תענית בחמישי.

ובכלל בעוד חיובים יש לקטן עשייה (אלא שעשייתו פועלת רק בגברא ולא בחפצא של מעשה המצוות, כיון שדין חינוך הוא דרבנן וכל מצוות דרבנן פעולתן בעיקר על הגברא)

ולפי''ז ניתן לומר שמעשהו היה כמעשה הגדול ממש מצד חלות חיוב ספירה אלא שמצד שהיה שווה לשוטה יש סברא לפסול ספירתו ע''ע .
ואם זכיתי להבין קושייתו אז לכאורה זוהי סברת האבנ''ז
לא זכיתי עכ"פ להבין הדימוי של קטן לשוטה שאין מעשיו נחשבים כלל -תדע שקטן יכול להוציא בברכה מי שלא אכל כדי שביעה וצ"ע.
 
חזור
חלק עליון