עשרת השבטים- חייבים במצוות הפורים? | פורום אוצר התורה עשרת השבטים- חייבים במצוות הפורים? | פורום אוצר התורה

עשרת השבטים- חייבים במצוות הפורים?

עול תורה

משתמש חדש
הודעות
17
תודות
55
נקודות
13
האם היהודים שלא היו בכלל הגזרה של להשמיד להרוג ולאבד,

חל עליהם מצוות הפורים.

שהרי במגילה כתוב: "וישלח ספרים אל כל היהודים אשר בכל מדינות המלך אחשורוש הקרובים והרחוקים, לקיים עליהם להיות וכו'.



משמע שרק היהודים שגרים במדינת המלך אחשורוש והיו בכלל הגזרה, הם חייבים בלקיים עליהם להיות עושים וכו', אך מי שלא היה בכלל הגזרה אינו מחויב במצות הפורים.

או דלמא לא שנא. וצ"ע

 
וגרים שהתגיירו אח"כ פטורים?

חוצמזה, מנא לן שסמבטיון לא היה מכלל הקכ"ז מדינות?

וא"נ דמהא דאסתר שלחה אגרות לכל המדינות ולי' השבטים א"א כיון שסמבטיון נח רק בש"ק
אפ' ששלחה זאת ע"י עכו"ם.
 
חוצמזה, מנא לן שסמבטיון לא היה מכלל הקכ"ז מדינות?

וא"נ דמהא דאסתר שלחה אגרות לכל המדינות ולי' השבטים א"א כיון שסמבטיון נח רק בש"ק
אפ' ששלחה זאת ע"י עכו"ם.
מספר אלדד הדני: [מובא באוצר המדרשים אייזנשטיין]

יש להם המקרא כלה, ואין קורין מגילה ממעשה אסתר, כי לא היו באותו הנס, ולא מגילת איכה כדי שלא לשבר את לבם, וכל תלמוד שלהם אין שם שום חכם אלא אמר יהושע מפי משה מפי הגבורה.
 
מצאתי את שאהבה נפשי בספר דברים אחדים לרבינו החיד"א דרוש ג',
שכותב שחייבים כל ישראל במצות הפורים, כולל עשרת השבטים.

וז"ל: וא"כ הכא, שהיו רוב ישראל תחת רשות אחשורוש, נתחייבו שאר ישראל שבכל מקום. כי עשרת שבטים, המה נדחים, ולא נודע מקומם איה, ולכל דבר אזלינן בתר רובא דאיתיה קמן, ומה גם דקריאת המגילה נאמרה למשה רבינו ע"ה, וגם נרמזה בתורה בתיבת בספר, כנז"ל. ומה גם, שאם ח"ו היתה מתקיימת גזרת המן, ודאי גם שאר מלכים כה יעשו, ולא יזכר שם ישראל עוד. ועוד, שקבלנו התורה ברצון בימי מרדכי, וכן קבלו גם שאר ישראל אשר היו ברשות מלכים אחרים, התורה ברצון. ומ"ה, כל ישראל שוים לקיים ימי הפורים, ככל דתקון רבנן.
 
הרב @עול תורה שאלה מעניינת כראוי לשמך,
ונראה שאחרי שחז"ל קבעו את זה כיו"ט אין לחלק.
ועוד הא אמרי' דכל המועדות בטלות לעתיד לבוא חוץ מחנוכה ופורים,
היתכן שבעתיד לבוא חלק מעמ"י יהיה חייב בפורים וחלק לא.
 
חזור
חלק עליון