ערך שולחן ערוך באנציקלופדיה מקוונת | פורום אוצר התורה ערך שולחן ערוך באנציקלופדיה מקוונת | פורום אוצר התורה

ערך שולחן ערוך באנציקלופדיה מקוונת

דוד רוטנברג

משתמש רגיל
הודעות
179
תודות
436
נקודות
56
אני מעתיק ממכלול ויקפדיה שאמורה להתאים לציבור החרדי.
ערך שולחן ערוך
הספר (וכן ספר המפה) איננו מוסמך דיו לפסיקה למעשה משום שהוא בנוי בצורת ליקוט ממקורות רבים, וחיבורם לטקסט אחיד פעמים שאינו עולה יפה. ובלשונו של רבי מאיר מלובלין: ”אין ממנהגי ומדרכי להיות עסקי בדברי בעלי שולחן ערוך, וקל וחומר לבנות יסוד באיזו הוראה על דקדוק סודות דבריהם, כי לא ניתנו מרועה אחד, רק הם דברים נלקטים מחוברים מדברים נלקטים נפרדים שכמה פעמים לא יצדק חיבורם.” (שו"ת מהר"ם לובלין סימן יא)
מה העניין? אחרי שהספר התקבל בכל תפוצות ישראל, וגם מי שהתנגד בהתחלה סבר וקיבל, מה העניין להציג את זה בצורה כזו?

 
@דוד רוטנברג צודק, כיון שעורך הויקי קבע עובדה ש ״הספר (וכן ספר המפה) איננו מוסמך דיו לפסיקה למעשה משום שהוא בנוי בצורת ליקוט ממקורות רבים, וחיבורם לטקסט אחיד פעמים שאינו עולה יפה״ ואז הוא ממשיך ובלשונו של וכו׳. הוא היה צריך לומר שלדעת המהר״ם מלובלין הספר ליקוט וכו׳ [מה שאגב מכל הפוסקים בין חכמי אשכנז ובין ספרד לא סוברים כן].
 
@דוד רוטנברג צודק, כיון שעורך הויקי קבע עובדה ש ״הספר (וכן ספר המפה) איננו מוסמך דיו לפסיקה למעשה משום שהוא בנוי בצורת ליקוט ממקורות רבים, וחיבורם לטקסט אחיד פעמים שאינו עולה יפה״ ואז הוא ממשיך ובלשונו של וכו׳. הוא היה צריך לומר שלדעת המהר״ם מלובלין הספר ליקוט וכו׳ [מה שאגב מכל הפוסקים בין חכמי אשכנז ובין ספרד לא סוברים כן].
אם זה היה כתוב ככה יתכן וזו היתה בעיה.
אתה צריך פשוט להכנס לערך במכלול ולראות איך זה כתוב בפנים.... זה כתוב הרבה יותר ברור ממה שכתבת עכשיו שזה צריך להיות...
 
כתוב.
הספר נתקל בתחילה בהתנגדות עזה מצד רבנים רבים באותה תקופה ובמיוחד מצד חכמי אשכנז ופולין מכמה סיבות:
ורק אחר כך כתוב את מה שדוד רוטנברג העתיק.
עדיין הנוסח לדעתי בעייתי. אמנם איננו חייבים להסכים.
 
זה מה שכתוב בהתחלה, וזה העיקר.

הספר נחשב אחד החיבורים החשובים בעולם ההלכתי היהודי, והוא דה פקטו משמש יחד עם המפה כעמוד תווך המעגן ומעצב את כל אורח החיים היהודי, על פי ההלכה הפסוקה.
 
זה מה שכתוב בהתחלה, וזה העיקר.

הספר נחשב אחד החיבורים החשובים בעולם ההלכתי היהודי, והוא דה פקטו משמש יחד עם המפה כעמוד תווך המעגן ומעצב את כל אורח החיים היהודי, על פי ההלכה הפסוקה.
אכן, ורק אחר כך כתוב סקירה היסטורית על כך שהמהר"י בר לב, המהר"ל מפראג ואחיו ר' חיים התנגדו בהתחלה.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
חזור
חלק עליון